ABN AMRO

Amsterdam, 19 november 2004

Privé-partner bepalend in succes eigen bedrijf
Onderzoek ABN AMRO onder groeiende ondernemers geeft eenduidig beeld

De aanwezigheid van een privé-partner is een doorslaggevende factor in een succesvolle start én doorgroei van het eigen bedrijf. Dat blijk uit een onderzoek van TNS NIPO onder groeiende ondernemers in opdracht van ABN AMRO. De privé-partner oefent in veel opzichten invloed uit op de bedrijfsvoering: zo werkt 65% van de partners op verschillende manieren mee in het bedrijf. Daarnaast is de partner vaak de belangrijkste sparringpartner of zelfs criticaster van de ondernemer. Een privé-partner blijkt ook bevorderlijk te werken op het starten van een eigen bedrijf. Bijna 60% van de ondervraagde ondernemers geeft aan het gemakkelijker te vinden om een bedrijf te starten als je een privé-partner hebt.

Partner als criticaster
In de groeifase staat de ondernemer voor ingewikkelde keuzes; in veel gevallen wordt dan de strategie van de onderneming bepaald. Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat dit een proces is waarin de privé- partner een beslissende rol speelt: 55% van de geïnterviewde ondernemers denkt dat de ontwikkeling van hun bedrijf anders was gelopen als ze geen partner hadden gehad. De levensgezel heeft in veel gevallen de rol van sparringpartner, maar blijkt in 37% van de gevallen ook een belangrijke criticaster van de ondernemer te zijn. Het gaat dan met name om onderwerpen als strategievorming, personeelsproblemen, omzetresultaten maar ook bankzaken.

Partner helpt bij de start
59% van de respondenten vindt dat de aanwezigheid van een privé-partner bevorderend heeft gewerkt op de start van hun bedrijf. Meestal hebben de partners zeggenschap gehad bij de oprichting van het bedrijf. Een kwart van de geïnterviewde ondernemers was zelfs nooit een bedrijf begonnen als ze geen partner hadden gehad. Dit resultaat toont eens te meer aan dat steun uit de privé-omgeving een niet te onderschatten factor is in de stap naar ondernemerschap. Overigens helpen privé-partners ook letterlijk mee met de opbouw van het bedrijf: vier op de tien werkt mee in het eigen bedrijf. Bovendien springt ongeveer 25% van de partners regelmatig bij.

Partner klaagt amper
Groeiende ondernemers maken veel uren: gemiddeld wordt 53 uur per week gestoken in de eigen onderneming. Eén op de tien ondernemers werkt naar eigen zeggen zelfs meer dan 70 uur per week. Toch blijkt de privé-partner amper te klagen over de lange werkdagen. Slechts 2% toont regelmatig zijn onvrede met het werkpatroon van de ondernemende partner.

De bank investeert in kennis over groeiende ondernemers om de betrokkenheid bij de klant te vergroten en de advieskracht te versterken. De bank heeft de ervaring dat de ondernemer de financiële verantwoordelijkheid wil hebben en houden, maar wel advies zoekt om de financiële implicaties van de groei te doorgronden. ABN AMRO hecht ook veel waarde aan de persoonlijkheid en competenties van de ondernemer. "Het gaat om de ambitie van de ondernemer", aldus Han de Ruiter, Directeur MKB relaties ABN AMRO. "De privé situatie van die ondernemer is van groot belang ter ondersteuning van die ambitie. De resultaten van dit onderzoek bevestigen ons dan ook dat de rol van de privé-partner van invloed is op het slagen van de onderneming als geheel".

Persvragen: 020 ­ 6288900




ABN AMRO