Provincie Zuid-Holland

Provincie positioneert zich in het waterveld

Aanzet voor discussie met waterschappen, gemeenten en rijk

De discussie over water komt in een stroomversnelling. In cruciale gebieden met een stevige ruimtelijke opgave zoals woningbouw, zal de provincie Zuid-Holland de regie nemen, ambities formuleren en goede voorwaarden scheppen voor realisatie van het waterbeleid. Dat is het standpunt van Gedeputeerde Staten (GS) van Zuid-Holland in een nieuwe discussienota over het waterbeleid: 'Contourennota Water: condities voor ambities'. Dit standpunt wil de provincie op korte termijn bespreken met de waterpartners: de waterschappen, de gemeenten en het rijk. Daarna komt het provinciebestuur in het voorjaar van 2005 met een definitieve nota.

Uit oogpunt van efficiency en effectiviteit wil de provincie komen tot een heldere taakverdeling met waterschappen en gemeenten bij het regionale waterbeheer. Dit betekent dat de provincie niet kan volstaan met het stellen van voorwaarden aan en het toetsen van resultaten van de waterbeheerders, aldus het standpunt van GS. Gedeputeerde Lenie Dwarshuis: "ik wil ook graag met onze waterpartners bespreken dat vooral in cruciale gebieden, die opnieuw worden ingericht, de provincie actief is met het scheppen van goede voorwaarden voor realisatie van het water- en ruimtelijke beleid".

Heldere taakverdelingUitgangspunt voor een heldere taakverdeling binnen het regionale waterbeheer is dat de provincie zich richt op heldere kaders en toezicht, het waterschap op operationeel waterbeleid, - beheer en uitvoering en de gemeente op ruimtelijk beleid waarbij water belangrijker wordt. De provincie zet bij deze discussie in op het zo veel mogelijk overdragen van operationele taken naar waterschap en gemeente. Ook heeft de provincie meer instrumentarium nodig om haar ook door het rijk gewenste rol in te kunnen vullen. In de toekomstige Integrale Waterwet moet volgens de provincie de taakverdeling voor bijvoorbeeld de aanpak van grondwateroverlast beter worden geregeld.

De provincie legt de kaders helder vast in provinciale plannen, die na overleg met de waterbeheerders tot stand komen. Door op jaarlijks bestuurlijk niveau voortgangsrapportages van de waterschappen te bespreken, wordt bereikt dat de uitvoering van het waterbeleid tijdig kan worden bijgestuurd zodat ook kan worden ingespeeld op tussentijdse ontwikkelingen.

Ontwikkelingsgericht werkenDe provincie ziet het als haar taak om de realisatie van waterdoelen in de ruimtelijke ontwikkeling van cruciale gebieden mogelijk te maken. Voorbeelden van deze gebieden zijn het kustgebied, het Westland/Midden-Delfland, de Driehoek Rotterdam-Zoetermeer-Gouda en de zone Haarlemmermeer e.o. De provincie kiest hierbij voor een ontwikkelingsgerichte aanpak die bestaat uit het nemen van regie, het stellen van ambities en het scheppen van goede randvoorwaarden voor realisatie van beleid.

StroomversnellingDe watercalamiteiten in voorgaande jaren, de vorming van vijf grote Zuid-Hollandse waterschappen per 2005 en de uitwerking van het Nationaal Bestuursakkoord Water vormen de aanleiding voor deze herbezinning op de positie van de provincie in het Zuid-Hollandse waterveld. De discussie over taken en rollen van provincie, waterschap, gemeente en rijk is ook op landelijk niveau in 2004 in een stroomversnelling gekomen door het Interdepartementaal Beleidsonderzoek Bekostiging Waterbeheer (IBO), de implementatie van de EU Kaderrichtlijn Water en de voorbereiding van de nieuwe Integrale Waterwet (2006).

Bron: afdeling Communicatie, telefoon 070 - 441 66 22