EIM

Persbericht

Innovatie in het MKB

11/22/2004

nummer: 2293

EIM doet jaarlijks onderzoek in het midden- en kleinbedrijf (MKB) naar de innovatieve inspanningen, resultaten en toekomstplannen van bedrijven. In deze minirapportage aandacht voor het MKB in de voedings- en genotmiddelenindustrie. Anno 2004 liggen de innovatieve inspanningen en resultaten van MKB-bedrijven in deze sector hoger dan elders in de economie. Wel gaat het hier voornamelijk om aanpassingen van bestaande producten, zoals nieuwe smaken en nieuwe verpakkingen. Voor het ontwikkelen van radicale vernieuwingen zijn ontwikkelings- en marketingbudgetten nodig die voor MKB-ondernemers niet of nauwelijks op te brengen zijn. Baanbrekende vernieuwingen lijken meer te zijn voorbehouden aan multinationals.

Geplande innovatie-investeringen zijn voor deze sector in 2005 hoger dan elders in het MKB. Daarom valt te verwachten dat het MKB in deze sector zijn voorsprong qua innovativiteit de komende jaren nog wel zal behouden. Niettemin bevinden veel bedrijven in deze sector zich in een kwetsbare positie. De macht van de grote supermarktketens dwingt veel bedrijven tot schaalvergroting. Het aantal kleine bedrijven in de voedings- en genotmiddelenindustrie is afgelopen 10 jaar dan ook al sterk afgenomen.

De MKB-ondernemers in deze sector gaan op een weinig gestructureerde manier om met innovatie. Alhoewel voortdurend vernieuwen vaak onderdeel is van de bedrijfsstrategie, worden deze vernieuwingsplannen maar zelden op schrift vastgelegd. Bedrijven in de voedings- en genotmiddelenindustrie maken zelfs minder dan gemiddeld gebruik van externe netwerken om kennis uit te wisselen. Hierdoor is het moeilijker om op de hoogte te blijven van trends en technische of commerciële ontwikkelingen die van belang zijn voor het ontwikkelen van innovaties.
Inlichtingen kunt u verkrijgen bij: 079 343 06 04