Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers


Maandag 22 november 2004

Staking De Lijn Oost-Vlaanderen

BTTB: PERSONEELSGRIEVEN TERECHT, LIEVER BETAALSTAKING"

De Bond vanTrein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB) reageert op de door de vakbonden aangekondigde staking bij De Lijn Oost-Vlaanderen (22.11). De BTTB treedt vele grieven van tram- en buspersoneel bij, maar verkiest een betaalstaking boven een werkonderbreking. De wegheheerders (Vlaams Gewest, steden en gemeenten) kunnen tot een oplossing bijdragen door, met verf en politieke moed, tram en bus daadwerkelijk voorrang toe te kennen.

De BTTB begrijpt vele terechte personeelsgrieven:
1) tram en bus schieten alsmaar slechter op daar zij nauwelijks voorrang krijgen. Voorbeeld: op brugdag 12 november was er voor 16u00 geen - nochtans schriftelijk afgesproken - politiebegeleiding voor tram 1 te Gent, zodat de vertragingen tot één uur opliepen en men bv. van De Kerchovelaan (stadsring) naar de Korenmarkt te voet sneller ging dan per tram. Pas na aandringen van o.a. BTTB bij burgemeester Beke werd ingegrepen.

2) De naleving van de veralgemeende snelheidsbeperking in woonzones (Zone 30) heeft tot gevolg dat de dienstregeling op sommige buslijnen niet meer kan gehaald worden, bv. lijn 38 Gent Blaarmeersen - Oostakker.

3) De wegwerkzaamheden en omleidingen, zonder enige voorrang voor de bus, vertragen de dienstuitvoering. Voorbeeld: gewestwg N60 Gent Hofbouwlaan: reeds maanden is de gemarkeerde busstrook richting Heuvelpoort onbruikbaar (wegens werkzaamheden Museum Schone Kunsten) terwijl het parkeren aldaar toegelaten blijft. Duizenden busreizigers lopen er vertraging op, terwijl slechts enkele automobilisten genieten van het parkeren.

Voorrang voor tram en bus: geen woorden, maar daden

De Vlaamse regering bezuinigt en De Lijn krijgt minder financiële armslag, maar dit mag niet leiden tot een slechtere dienstregeling, integendeel er mag geen overheidsgeld meer worden verspild. De BTTB pleit voor doeltreffende maatregelen vanwege de wegbeheerders (Vlaams Gewest, stads- en gemeentebesturen) :

1) voor verf en politieke moed: in snel tempo werk maken van gemarkeerde busstroken op gewestwegen en op stadswegen, ook al moet er hier of daar parkeerplaats of rijruimte voor auto's verdwijnen Het aantal klanten van De Lijn is zo fors toegenomen dat Vlaams verkeersminister Van Brempt zich geen geldverspilling - in de vorm van in de file staande tram en bus - kan veroorloven.
2) in principe van alle straten, bereden door bus of tram, voorrangsstraten maken,, of voorrang bij het verlaten ervan door bus of tram

3) overal groen licht voor naderende bus of tram . De «groene golf» bestaat voor automobilisten op de Gentse stadsring R40, maar niet op lijn 1, zelfs niet voor trams die van de eigen bedding op de gloednieuwe Voskenslaan naar de tramkoker Sint-Pietersstation rijden.
4) kordaat handhavingsbeleid ivm foutparkeren op bushalten;
5) versnelde plaatsing (en goede reizigersbegeleiding) van betrouwbare en eenvoudige biljettenautomaten langs de tramlijnen en op drukke busstations.

De BTTB betreurt dat de vakbonden een acrievorm kiezen die alleen de reizigers benadeelt. De bekendmaking van de staking gebeurde zo laat dat de reizigers (o.a. scholieren) er niet eens kunnen op anticiperen, zodat maandag velen onaangenaam verrast zullen zijn. Waarom treffen de vakbonden bij De Lijn hun feitelijke opdrachtgever, die een partner, zelfs een bondgenoot kan zijn? Daarentegen zou een betaalstaking (reizen tegen nultarief) wel op begrip en steun van de reizigers kunnen rekenen, aldus de BTTB.

Informatie:

Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB) vzw, info@bttb.be, tel. 09 223 86 12

terug Reizigers opnieuw de klos van werkonderbreking