Gemeente Doorn


Herindeling heuvelruggemeenten / week 47
Extra bijeenkomst raadscommissie herindeling heuvelruggemeenten

De raadscommissie Herindeling van de Heuvelruggemeenten organiseert een extra bijeenkomst op maandag 22 november aanstaande vanaf 20.00 uur in het gemeentehuis van Leersum, Rijksstraatweg 46. De stukken liggen op ieder gemeentehuis ter inzage.

Op de voorlopige agenda staan onder meer:

* Open vragenronde*) voor de burgers (max. 30 minuten);
* Visie op de nieuwe gemeente Heuvelrug (het visiedocument staat op de websites van de 5 Heuvelrug-gemeenten);

* Benoeming voorzitter van de commissie;

* Instellen bestemmingsreserve Lokaal sociale Impuls 2005 Driebergen-Rijsenburg


*) Voor gebruikmaking van de open vragenronde dient u zich ten minste 48 uur voor de aanvang van de vergadering te melden bij de commissiegriffier de heer F. de Kok, via e-mail: f.dekok@driebergen.nl of telefoon: 0343 - 529 847. U wordt verzocht daarbij te vermelden uw naam, adres en telefoonnummer en het onderwerp waarover u het woord wilt voeren.

Besluitvorming herindeling

Bericht van de provincie Utrecht: Besluitvorming over herindeling Heuvelruggemeenten naderbij

Maandag 6 december besluiten provinciale staten over de gemeentelijke herindeling zoals is opgeschreven in het ontwerp- herindelingsadvies Heuvelrug, een ontwerpadvies van gedeputeerde staten (GS). Deze besluitvorming is de afronding van een jarenlange zoektocht naar de beste oplossing voor de verbetering van een aantal bestuurlijke en organisatorische knelpunten in de gemeenten Maarn, Amerongen, Leersum en Doorn.

Nu de procedure in een afrondend stadium gekomen is, zetten wij het hoe en waarom van de herindeling nog eens voor u op een rij. Noodzaak voor herindeling

Al jarenlang worden er door de betreffende gemeenten zelf knelpunten op bestuurlijk en organisatorisch gebied geconstateerd. Allerlei oplossingen zijn tegen het licht gehouden, waaronder meerdere vergaande vormen van samenwerking, maar uiteindelijk bleek een gemeentelijke herindeling het beste antwoord op de gesignaleerde knelpunten. Het gaat hierbij overigens niet om personen (ambtenaren of bestuurders) die hun werk al of niet goed doen, maar om de organisatie.

Een knelpunt op bestuurlijk vlak is bijvoorbeeld het feit dat de kleine gemeenten afzonderlijk geen vuist kunnen maken tegen de andere partijen. Na herindeling is de nieuwe gemeente een sterkere gesprekspartner voor regio, provincie en rijk. Zij kan dan meer voor haar burgers binnenslepen.

Sommige knelpunten raken u als de burger direct: nu is er vaak, door gebrek aan personeel en geld, een beperkte openstelling van de gemeentelijke loketten. Dit kan aanzienlijk verbeterd worden door de vorming van een grotere gemeente. Ook de kwaliteit van de dienstverlening is niet altijd optimaal doordat bijvoorbeeld nu één ambtenaar op vier verschillende terreinen werkzaam is. Als deze ambtenaar door bijvoorbeeld ziekte of vakantie wegvalt, vallen er gelijk vier taken weg. Na herindeling zijn er op elk terrein gespecialiseerde ambtenaren; hierdoor is er minder risico dat taken niet goed uitgevoerd worden.

Wat merkt u in het dagelijks leven van de herindeling?

Waarschijnlijk merkt u in het dagelijks leven weinig van de herindeling; het is vooral een bestuurlijke en organisatorische verandering. De huidige leefgemeenschappen blijven intact. Zo houden de verschillende kernen gewoon hun eigen naam, maar er komt een overkoepelende naam bij, bijvoorbeeld gemeente Heuvelrug. Ook het verenigingsleven zal niet veranderen door de herindeling.

Als u bij de gemeente moet zijn voor de een of andere dienst, gaat u het wel merken: de openingstijden zullen ruimer zijn en de kwaliteit van de dienstverlening zal ook verbeteren.

Wordt de afstand tussen burgers en bestuur nu groter?

Ja en nee. Er komt een college van B&W, een gemeenteraad en een gemeentehuis. Dat is voor sommige kernen dus letterlijk en figuurlijk verder weg. Maar, het is aan de nieuwe gemeente om hiervoor oplossingen te zoeken. Inmiddels zijn de vijf gemeenten al druk met elkaar in overleg om het samengaan voor te bereiden. Dit onderwerp krijgt daarbij eveneens veel aandacht. Er zijn verschillende mogelijkheden om die afstand weer te verkleinen, bijvoorbeeld door het instellen van dorpsraden. Hoe het er definitief uit gaat zien, bepaalt de nieuwe gemeenteraad.
Heeft u als burger ook mee kunnen praten over de herindeling?

Jawel, direct en indirect. Direct doordat in elke gemeente er in de afgelopen jaren op verschillende manieren aandacht besteed is aan dit onderwerp. Er zijn informatiebijeenkomsten gehouden op 6 oktober 2003 en op 24 juni 2004. Ook de provincie heeft in de regio een aantal informatie- en discussiebijeenkomsten georganiseerd voor u, inwoners van de betrokken gemeenten.

Ten slotte heeft u tussen 10 mei en 5 juli 2004 uw mening kunnen geven aan het provinciebestuur over het herindelingsvoorstel. De benodigde stukken hebben in deze periode ter inzage gelegen bij de betrokken gemeenten en op het Provinciehuis.

Indirect heeft u kunnen meebeslissen via de door u gekozen gemeentebesturen. Zij hebben uitvoerig van gedachten gewisseld met elkaar en met de provincie over de beste oplossing voor de gesignaleerde knelpunten.
Wie bepaalt eigenlijk hoe zo'n herindelingsproces moet verlopen?

Voor zo'n ingrijpend proces gelden allerlei wettelijke regels. In eerste instantie echter kwam het initiatief bij de betreffende gemeenten zelf vandaan. In de periode 1997-2002 hebben de heuvelruggemeenten gezamenlijk een toekomstvisie opgesteld: het strategisch gebiedsperspectief Heuvelrug. In dit document zijn ambities geformuleerd. Over de manier waarop die moeten worden gerealiseerd konden de gemeenten het niet eens worden. Daarnaast heeft de provincie de bestuurskracht van de Heuvelruggemeenten gemeten. De meeste gemeenten konden zich herkennen in de gesignaleerde knelpunten maar over de beste oplossing van die knelpunten waren de meningen verdeeld. Daarom hebben zij de provincie gevraagd om met een voorstel te komen. De provincie heeft dit gedaan in juli 2003 in een notitie `Naar een bestuurskrachtige Heuvelrug'. Deze notitie, waarin herindeling als oplossing werd voorgesteld, is in het najaar 2003 besproken met de betreffende gemeentebesturen en door die gemeenten met hun bevolking.

Naar aanleiding van de, over het algemeen positieve, reacties die toen binnen kwamen van de gemeentebesturen heeft de provincie in februari 2004 besloten de wettelijke procedure voor herindeling te starten. Deze arhi-procedure bepaalt precies de rolverdeling tussen provincie en gemeenten in het proces. Daarnaast hanteert het rijk een aantal duidelijke criteria waaraan een herindelingsvoorstel moet voldoen om er een wet van de maken.

In 2004 zijn twee varianten van herindeling op deze criteria getoetst. De ene variant is de vorming van twee nieuwe gemeenten: Driebergen, Maarn en Doorn aan de ene kant en Wijk bij Duurstede, Amerongen en Leersum aan de andere kant. De tweede variant, die uiteindelijk ook de voorkeur van bijna alle partijen heeft gekregen is dus het samengaan van Maarn, Amerongen, Leersum, Doorn en Driebergen-Rijsenburg.

Op basis van de ontvangen reacties van de gemeentebesturen en de andere belanghebbenden heeft dit alles na een zorgvuldige afweging van belangen geleid tot een advies van gedeputeerde staten aan provinciale staten. GS adviseren om Amerongen, Leersum, Doorn, Maarn en Driebergen-Rijsenburg samen te voegen met als beoogde fusiedatum
1-1-2006. Provinciale staten nemen op 6 december 2004 een besluit over het (ontwerp-) advies.

Het door PS vastgestelde herindelingsadvies wordt vervolgens aan de minister van BZK gezonden. De minister stelt het wetsvoorstel herindeling Heuvelrug op. Hij zendt het voorstel voor behandeling naar de Tweede Kamer en dan volgt de behandeling in het parlement (eerste helft van 2005).