AutoRai

22-11-2004

Mitsubishi: vijf auto's, vijf overwinningen in successie?

Het Mitsubishi Motors Repsol ATS Studios team heeft zich ten doel gesteld een vijfde overwinning in successie te behalen in de komende Dakar Rally.

Dat is ambitieus, overmoedig wellicht. Maar als er een merk is dat een dergelijk ongekend succes kan behalen, dan is het Mitsubishi wel. Met nog een overwinning zou het totaal aantal Dakar-zeges immers op 10 uitkomen!

Aan de samenstelling van het team dat dit jaar aan het loodzware zestiendaagse evenement in Afrika gaat deelnemen zal het in elk geval niet liggen als succes deze keer onverhoopt mocht uitblijven, maar een feit blijft dat Le Dakar een onvoorspelbare, gevaarlijke race is. Daarom is het afgelopen jaar onvermoeibaar gewerkt aan de doorontwikkeling van de Pajero Evo en hebben we een team samengesteld met de juiste combinatie van snelheid en ervaring, aldus teamchef Dominique Serieys. En ik ben ervan overtuigd dat de reeks van overwinningen sinds 2001 niet onderbroken zal worden. Ook Isao Torii, de nieuwe president van Mitsubisi Motors Motor Sports, was al tijdens de UEA Desert Challenge in oktober zeer onder de indruk geraakt van de manier waarop iedereen in het team samenwerkt: Ik heb er alle vertrouwen dat ze de hoge verwachtingen kunnen waarmaken en ik wens ze veel succes in deze zware missie.

Versterking voor Masuoka en Peterhansel
Op nieuwjaarsdag zullen naast de succesvolle Mitsubishi- veteranen Hiroshi Masuoka en Stephane Peterhansel ook Joan Roma en Luc Alphand van start gaan in de nieuwe Pajero Evo MPR11. Een ondersteunende rol is weggelegd voor Andrea Mayer, die deelneemt met een L200 Pick-Up. Net als Mayer en Peterhansel is Roma een ex-motorrijder (hij won Dakar-2004 op KTM) en ook hij verwacht probleemloos om te kunnen schakelen op het rijden met een Super Production Car. Voormalig skikampioen (afdaling) Luc Alphand heeft met BMW X5 al veelbelovende resultaten behaald in voorgaande edities van Le Dakar (hij won als eerste een etappe met een diesel) en hij is blij en vereerd nu deel uit te mogen maken van het team dat hij altijd probeerde te verslaan. Ik weet zeker dat ik dit jaar bij de koplopers zal horen, voegt Alphand er blakend van zelfvertrouwen aan toe.
De equipes gaan van start in Barcelona en zullen via Marokko, een gedeelte van de gevreesde Sahel en Mauritanië in Atar uitkomen, alwaar de traditionele rustdag is gepland. Daarna gaat de rally-karavaan ondermeer door de bush van Mali op weg naar de finish bij het Lac Rose aan de kust bij Dakar in Senegal. Er zullen dit jaar heel weinig GPS-punten worden gegeven om het navigeren te bemoeilijken en ook zullen er diverse marathonetappes worden verreden waarbij assistentie niet is toegestaan.

Pajero Evo MPR11: 4,0 liter motor met meer koppel Ten opzichte van de Pajero Evo MPR10 - waarmee vorig jaar een dubbele overwinning werd behaald - kenmerkt de MPR11 zich door talrijke modificaties. Allereerst is de cilinderinhoud van de 3,5 liter V6-motor vergroot met de reglementaire 0,5 liter, waardoor het koppel bij gelijkblijvend vermogen met bijna 20 procent toenam. Bovendien is de krachtbron 10 centimeter lager en 30 centimeter verder naar achteren in het chassis geplaatst, wat een gunstig effect heeft op het zwaartepunt en de gewichtsverdeling in de auto. Conform de FIA-regels inzake het minimumgewicht nam het gewicht van de auto met 75 kilogram toe tot 1825 kilogram. Dat maakte het mogelijk extra versterkingen in de veiligheidskooi rond de voorruit en ter hoogte van het dak aan te brengen. Verder wordt een hydro-kinetisch antirol systeem in de wielophanging toegepast en zijn verbeteringen doorgevoerd in het koelsysteem en in de lay-out van het loodgieterswerk in de motorruimte.
De autos lijken erg veel op elkaar, aldus Stephane Peterhansel (die de nieuwe auto in juli al intensief testte in Marokko), Maar je voelt het verschil met de MPR10 vrijwel meteen. De handelbaarheid van de MPR11 is beter en hij regeert sneller op het gaspedaal.