Ingezonden persbericht


Nederlands bedrijfsleven mist vermogen om te veranderen

Amsterdam, 22 november 2004 - Ruim de helft van de Nederlandse bedrijven vindt zichzelf onvoldoende in staat om snel te reageren op snel veranderenden omstandigheden. Dit terwijl een kwart van de bedrijven aangeeft de afgelopen jaren abrupte veranderingen als veranderende concurrentieverhoudingen meegemaakt te hebben en driekwart op korte termijn abrupte wijzigen verwacht. Toch ervaart een meerderheid -77 procent- van de Nederlandse ondernemingen druk van aandeelhouders en de financiële wereld belangrijker dan concurrentie of marktonzekerheid. Dit blijkt uit het Topmanagement en IT onderzoek van IBM en Giarte Research onder 169 managers van 144 verschillende Nederlandse bedrijven.

Vooral topmanagers in de distributiesector (vervoer, logistiek en handel) ervaren al duidelijke veranderingen. Bijna de helft van de ondervraagden merkt al veranderingen zoals bijvoorbeeld de opkomst van prijsvechters in de luchtvaart. De financiële sector ervaart dergelijke veranderingen nog niet: Wel verwachten veel managers dat dit in de nabije toekomst gebeurt. Bijvoorbeeld door zaken als een daling transactiekosten voor het directe verzekeringskanaal of internetbankieren.

Twee van de drie belangrijkste factoren die worden genoemd als zaken die een hoge druk uitoefenen op ondernemingen zijn concurrentiedruk en veranderende marktomstandigheden. Bijna driekwart van de managers van Nederlandse organisaties (74 procent) ervaart de concurrentiedruk als hoog of zeer hoog.

Overige factoren die druk op de onderneming kunnen uitoefenen, worden veel minder genoemd door de ondervraagde managers: marktonzekerheid (49%), financiële en juridische risico's (43%) of technologische innovatie (42%).

Vooral informatietechnologie wordt door de ondervraagde managers als belangrijke invloed gezien op concurrentieverhoudingen, om zo sneller en flexibeler -of on demand- in te spelen op ontwikkelingen. Ruim 30 procent van de ondervraagden vindt dat informatietechnologie de concurrentie verandert, slechts 6 procent denkt dat het geen invloed heeft hierop.

De belangrijkste manier waarop IT wordt gezien, is die van efficiency verhogen. Circa eenderde van de betrokken managers ziet de impact van IT als veel ingrijpender. Zij zijn van mening dat IT substantiële gevolgen heeft voor zaken als prijstransparantie, distributie en productinnovatie en daarmee de concurrentieverhoudingen verandert.

Over het onderzoek
Het onderzoek van het kennisplatform 'Topmanagement en IT' is in opdracht van IBM onder 169 topmanagers uit middelgrote en grote Nederlandse ondernemingen gehouden. Gekeken is naar marktveranderingen en de wijze waarop bedrijven hierop inspelen. Ondervraagde sectoren zijn: industrie, distributie, communicatie, finance, overheid en dienstverlening.

IBM Business Consulting Services
IBM Business Consulting Services heeft wereldwijd meer dan 60.000 consultants en professionele ondersteuning in meer dan 160 landen en is daarmee 's werelds grootste consulting organisatie. IBM Business Consulting Services biedt klanten bedrijfsprocessen en kennis van bedrijfstakken, een grondige kennis van technologie oplossingen voor specifieke vraagstukken in een bedrijfstak en de mogelijkheid om deze oplossingen te ontwerpen, op te zetten en uit te voeren op een zodanige wijze dat per saldo toegevoegde waarde geleverd wordt. http://www.ibm.com/nl/

Voor meer informatie of het gehele onderzoek:

Tineke Mertens
Manager Communications
IBM Nederland
Off: +31 20 513 3517
Mob: +31 6 200 150 92
tineke.mertens@nl.ibm.com