Gemeente Rotterdam

Nr. 149
22 november 2004

Rotterdam wil minder zwarte scholen

De gemeente Rotterdam pakt segregatie in het basisonderwijs aan. Met schoolbesturen in Rotterdam zijn afspraken gemaakt om zoveel mogelijk scholen gemengd te maken. Het College van Burgemeester en Wethouders vindt dat gemengde scholen vanuit het oogpunt van integratie beter zijn dan zwarte scholen.

De volgende vijf concrete maatregelen zijn vastgesteld: 1. mogelijk maken van dubbele wachtlijsten
2. bevorderen van vriendschapsrelaties tussen witte en zwarte scholen 3. monitoren van 'verkleuring' van scholen
4. in herstructureringsgebieden 'verwitten' van zwarte scholen 5. ondersteunen van initiatieven van ouders

Het hanteren van dubbele wachtlijsten maakt het mogelijk dat het percentage autochtone en allochtone leerlingen op een school in evenwicht blijft. Dit juridische instrument maakt het mogelijk dat het schoolbestuur kan 'sturen' op de samenstelling van de school.

Bij veel scholen in Rotterdam is het realiseren van gemengde scholen niet aan de orde. Rotterdam kent veel 'witte' en 'zwarte' scholen die een afspiegeling zijn van de wijk en derhalve niet snel zullen veranderen. De gemeente wil deze scholen stimuleren om samenwerkingsrelaties aan te gaan door bijvoorbeeld gezamenlijke activiteiten te organiseren.

De gemeente en de schoolbesturen zullen jaarlijks de 'kleur' van de school in kaart brengen. Als er aanleiding is, zal samen met het schoolbestuur actie worden ondernomen om scholen zoveel als mogelijk gemengd te houden.

In gebieden waar, als onderdeel van de herstructurering, duurdere woningen worden gerealiseerd zal de gemeente met schoolbesturen en woningbouwcorporaties actief werken aan het gemengd maken van zwarte scholen. De aanwezigheid van gemengde scholen is een belangrijke factor voor autochtone gezinnen om zich in herstructureringswijken te vestigen.

De gemeente zal initiatieven van ouders om gemengde scholen te vormen actief steunen. Autochtone ouders die hun kinderen op een zwarte school in de buurt willen plaatsen, of allochtone ouders die hun kind op een witte school in de buurt willen plaatsen worden hierin ondersteund, zodat zoveel mogelijk kinderen in de eigen omgeving naar school kunnen gaan.

De maatregelen zijn vooral bedoeld om de integratie te bevorderen. ,,Gelukkig kent Rotterdam heel veel goede en kwalitatief hoogwaardige zwarte scholen, maar in het belang van integratie zullen we er alles aan doen om het aantal zwarte scholen terug te dringen'', aldus wethouder Leonard Geluk van Onderwijs en Integratie.

Rotterdam telt totaal 60.000 leerlingen in het basisonderwijs. Daarvan is 60 procent allochtoon, terwijl dat tien jaar geleden 50 procent was. De allochtonen concentreren zich vooral in bepaalde delen van de stad. In de deelgemeente Delfshaven zijn negen van de tien leerlingen in het primair onderwijs allochtoon, in Feijenoord acht van de tien. In Rotterdam is ruim 50 procent van de basisscholen een goede afspiegeling van de buurt. Een op de vijf scholen wijkt voor wat betreft de samenstelling te veel af van de wijk: achttien scholen zijn te wit, 22 scholen zijn te zwart.

noot voor de redactie/