CBS

Consumentenvertrouwen stabiel

Het consumentenvertrouwen is, gecorrigeerd voor seizoeninvloeden, in november 2004 uitgekomen op -27. Dit is vrijwel gelijk aan oktober. De daling van het consumentenvertrouwen in de afgelopen twee maanden zette in november niet door. Het oordeel over het economisch klimaat is iets negatiever. De koopbereidheid veranderde nauwelijks. Dit blijkt uit het Consumenten Conjunctuuronderzoek van het CBS.

Oordeel economisch klimaat iets negatiever

Het oordeel over het economisch klimaat is, gecorrigeerd voor seizoeninvloeden, in november iets verslechterd ten opzichte van een maand eerder. Consumenten zijn net als vorige maand negatiever geworden over de economie in de komende twaalf maanden. Het oordeel over het economisch klimaat in de afgelopen twaalf maanden is echter gelijk gebleven.

Koopbereidheid nagenoeg onveranderd

De koopbereidheid is, gecorrigeerd voor seizoeninvloeden, in november uitgekomen op -22. Dit is nagenoeg gelijk aan oktober. De koopbereidheid is gebaseerd op het oordeel over de financiële situatie van het eigen huishouden en op de vraag of de tijd gunstig is voor het doen van grote aankopen. Consumenten zijn iets negatiever over hun financiële situatie in de afgelopen twaalf maanden en iets positiever over de financiële situatie in de komende twaalf maanden. Over het doen van grote aankopen, zoals meubels, bleef de consument in november onveranderd negatief.

Technische toelichting

Het Consumenten Conjunctuuronderzoek (CCO) wordt uitgevoerd in de eerste tien werkdagen van de maand.

De index van het consumentenvertrouwen geeft aan in hoeverre huishoudens vinden dat het economisch gezien beter of slechter gaat. Het consumentenvertrouwen wordt bepaald op basis van de mening van huishoudens over het algemene economisch klimaat en over de eigen financiële situatie. Maandelijks worden hierover in het Consumenten Conjunctuuronderzoek (CCO) vijf vragen gesteld aan ongeveer duizend huishoudens. Daarnaast bevat het CCO onder andere vragen over de verwachtingen voor de werkloosheid en de inflatie en over het spaargedrag en aankoopplannen van huishoudens.

De geïnterviewden kunnen vinden dat het beter gaat (de 'optimisten'), dat het slechter gaat (de 'pessimisten') of dat de situatie gelijk blijft. De indicatoren worden berekend door het percentage optimisten te verminderen met het percentage pessimisten.

Naast het CBS, stelt ook de Europese Commissie (EC) voor Nederland een indicator van het consumentenvertrouwen samen. De EC hanteert daarbij echter deels andere vragen dan het CBS. In de EC-berekening ligt de nadruk geheel op de verwachtingen voor de toekomst, waar in de indicator van het CBS ook de huidige situatie van de consument en diens oordeel over de afgelopen twaalf maanden worden meegenomen. De EC publiceert haar indicator altijd later dan het CBS waardoor de meest recente maand niet zichtbaar is in de grafiek.

PB04-182

23 november 2004

9.30 uur

Centraal Bureau voor de Statistiek

Persbericht