OHRA BV
http://www.ohra.nl

Arnhem, 16 november 2004

Callcenter nieuwe stijl voorbereid op eindejaarshausse polisaanvragen zorg
OHRA verzekert consument voortaan direct aan telefoon

Het afsluiten van een zorgverzekering is vaak complex door allerlei acceptatieregels en procedures. OHRA verzekert voortaan particulier en ziekenfondsverzekerden direct aan de telefoon. Slechts één inhoudelijk deskundige behandelt en beoordeelt in het callcenter de aanvraag en kan direct uitspraak doen over de acceptatie. Bij acceptatie ontvangt de klant binnen 48 uur zijn nieuwe polis thuis. Zoals ieder jaar verwacht OHRA een enorme piek in polisaanvragen in november en december. Dat komt door het verstrijken van de polistermijn, daarnaast zijn er ook veel mensen die zich extra aanvullend willen verzekeren.

OHRA ziet in het acceptatieproces vooral veel voordelen voor consumenten die van zorgverzekeraar willen wisselen. Zij weten direct aan de telefoon waar zij aan toe zijn. In de eerste twee weken van november werden reeds meer dan 50% van de klanten direct telefonisch geaccepteerd. Het callcenter nieuwe stijl maakt in combinatie met een verbeterde website functionaliteit voor online offerteaanvragen en het zelf doorvoeren van polismutaties, deel uit van een serie efficiencymaatregelen die reeds zijn uitgevoerd en het komende jaar nog zullen volgen. Deze zijn alle gericht op kostenbesparing en serviceverhogende effecten voor klanten.

Vorig jaar startte onder leiding van Pierre de Rooij, directeur Zorg en Inkomen van OHRA, het meerjarenproject Efficiency in de Zorg. 'Er is met efficiency nog zo veel te winnen in onze sector. Vandaar dat het OHRA callcenter de ruggengraat vormt. We weten inmiddels dat - als we onze bedrijfsprocessen efficiënt en effectief inrichten- we de kosten van onze processen en organisatie substantieel kunnen terugbrengen. Zelfs bij een directe aanbieder zoals wij, zonder bemoeienis van een tussenpersoon, is het minimaliseren van overheadkosten essentieel. Onze visie is dat als we steeds directer zaken doen en dus sneller en slimmer werken, de klant dit moet kunnen voelen in service (lage responstijd en snelle afhandeling) en prijs (sterk concurrerend). De eerste cijfers wijzen erop dat wij daarin gaan slagen. We verwachten de piek in november en december als consumenten hun polissen gaan oversluiten.'

Sinds 1 november heeft OHRA haar callcenter productiviteit (nu 350 medewerkers) met 20% vergroot door met name een effectievere inzet van medewerkers (inhoudelijk deskundigen i.p.v. telefonisten) en gestroomlijnde administratieprocedures (polisopmaak en postale verwerking). OHRA garandeert inmiddels in de piekmaanden november en december wachttijden van 20-30 seconden. Binnen 48 uur heeft de klant zijn bevestiging en polis in huis.

Naast de procesmatige omslag heeft zorgverzekeraar OHRA ook veel aandacht besteed aan de mentale omslag van de callcenter medewerkers en de bewaking en bijsturing van het callcenter concept.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

OHRA, Rik van Zutphen 026 400 7303 of

23 nov 04 10:30