INTELLIGENCE GROUP

Sterke opkomst NationaleVacaturebank.nl in 2004

Werk.nl is de meest gebruikte vacaturesite

Capelle aan den IJssel, 23 november 2004 werk.nl is de meest gebruikte vacaturesite onder de Nederlandse beroepsbevolking gevolgd door NationaleVacaturebank.nl en monsterboard.nl. Tussen 2003 en 2004 zijn deze drie vacaturesites sterk gegroeid in populariteit terwijl de andere vacaturesites gelijk zijn gebleven. Dit blijkt uit continu Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek van Intelligence Group onder ruim 28.000 personen sinds 2003. Het onderzoek is gevalideerd door de Stichting voor Economisch Onderzoek (SEO) van de Universiteit van Amsterdam en representatief bevonden voor de Nederlandse beroepsbevolking.

Een nieuwe top 3

In 2004 is de vacaturesite van het CWI (www.werk.nl) de populairste vacaturesite van Nederland geworden. In 2003 was monsterboard.nl nog de meest populaire site van Nederland en werk.nl tweede. De toegenomen werkloosheid, het publiciteitsoffensief en de verschillende samenwerkingen van het CWI hebben hier mede toe geleid. Monsterboard en de NationaleVacaturebank zijn in gevecht voor de plek achter werk.nl. Tot aan het tweede kwartaal van 2004 was monsterboard.nl populairder dan NationaleVacaturebank.nl. Sinds het tweede kwartaal is daar verandering in gekomen en scoort NationaleVacaturebank.nl beter. De populariteit van deze top 3 is opvallend. Werk.nl en NationaleVacaturebank.nl zijn ten opzichte van 2004 ruim verdubbeld in populariteit. Monsterboard.nl heeft een groei van 40 procent laten zien. De andere vacaturesites in de top-10 zijn, op google.nl na, niet tot nauwelijks populairder geworden in 2004.

Ontwikkelingen van vacaturesites

De grootste vacaturesites zijn in 2004 belangrijker geworden terwijl jobtrack.nl, jobnews.nl, intermediair.nl en stepstone.nl niet tot nauwelijks hun positie hebben verbeterd. Wanneer deze ontwikkeling zich in het komende jaar zal doorzetten, zal dat betekenen dat er in Nederland maximaal 3 grote commerciële vacaturesites over zullen blijven. Het gevecht om deze derde plek is reeds in alle hevigheid losgebarsten nu vacaturekrant.nl, jobtrack.nl en totaljobs.nl alle drie met een marketingoffensief zijn gestart. Totaljobs.nl zal hierin nog de langste weg moeten afleggen. De in de tweede helft van oktober van gestarte vacaturesite is in de oktobermeting van Intelligence Group niet een keer genoemd door de Nederlandse beroepsbevolking. Opvallend is verder de ontwikkeling van google.nl. Google als startpunt om vacatures te zoeken, is in 2004 tweeëneenhalf keer meer genoemd dan in 2003. Ook wordt google steeds vaker gebruikt door werkgevers om hun vacaturegedeelte van de website in onder de aandacht te brengen. Verwacht wordt dat google.nl in 2005 qua populariteit zal doorgroeien.

Top vacaturesites Totaal 2003 Totaal
2004 Groei Kwartaal 1-2004 Kwartaal 2-2004 Kwartaal 3-2004

werk.nl 5,0% 10,3% 208 9,5% 11,2% 10,7% monsterboard.nl 6,2% 8,8% 142 8,7% 9,6% 8,7% nationalevacbank4,0% 8,6% 217 7,0% 10,9% 9,4% stepstone.nl 4,1% 4,3% 105 4,3% 4,6% 4,4% jobtrack.nl 3,9% 3,8% 98 3,3% 4,4% 4,0% intermediair.nl 3,1% 3,1% 99 3,5% 3,5% 2,5% jobnews.nl 1,9% 2,5% 132 2,2% 3,0% 2,5% randstad.nl 1,0% 1,0% 102 0,8% 1,1% 1,1% google.nl 0,4% 1,0% 274 1,1% 1,0% 0,8%

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met

Intelligence Group
Geert-Jan Waasdorp
T: 010-2842026
M: 06-48337283
F: 010-2842027
E: info@intelligence-group.nl
www.intelligence-group.nl

23 nov 04 12:01