AutoRai

23-11-2004

Donkervoort bijna 15 seconden sneller dan Carrera GT

Enkele weken geleden zette Porsche een niet geringe prestatie neer door het ronderecord op de fameuze Nordschleife Nürburgring na drie jaar te verbreken met de Carrera GT.

De Nordschleife geldt als een van de zwaarste circuits ter wereld dat door diverse autofabrikanten wordt gebruikt voor het testen van nieuwe prototypes. Donkervoort maakte echter afgelopen weekend op een wrede manier een einde aan het Porschefeestje. Het merk uit Lelystad verbrak het record van de Duitse superauto met maar liefst bijna 15 seconden. Daarmee heeft Donkervoort de titel snelste productieauto op de Nürburgring Nordschleife met recht verdiend. Coureur Michael Düchting mocht uit handen van de organisatie de wisseltrofee in ontvangst nemen.

Dat we een goede kans maakten wisten we. Maar zomaar even een superauto als de Carrera GT aftroeven, dat is wel heel erg bijzonder, aldus Joop Donkervoort. Voor de recordrit werd een Donkervoort 270 RS ingezet, die direct is afgeleid van de nieuwe D8 270 die vanaf komend voorjaar leverbaar is. De 270 RS stond op normale straatbanden en voldeed aan alle eisen waaraan een straatauto moet voldoen. Dat is niet alleen een eis van het Duitse blad Sport Auto sinds 1995 initiator van de recordritten - maar het is ook een goede testcase voor ons. Het circuit, en met name de Nordschleife, is nu eenmaal de beste plaats om een auto te testen. Het enige verschil tussen de 270 RS en de nieuwe D8 270 zijn de spoilers; die worden bij de nieuwe auto keurig geïntegreerd en zijn dus niet zichtbaar.

Lange voorbereiding
Maanden had Porsche geoefend om met de Carrera GT, een van de meest geroemde superautos van dit moment, het record te verbreken. Het oude record stond op naam van de Porsche GT2 die in 2001 de snelste bleek. De 612 pk sterke Carrera GT deed tweetiende van een seconde korter over het 22,3 km lange traject en klokte 7,32.44 minuten. Michael Düchting, de Duitse Donkervoortdealer, reed na 7,18.01 minuten over de finish en was daarmee een bijna ongeloofwaardige 15 seconden sneller. Joop Donkervoort verklaart het geheim. Onze auto is erg licht en heeft een krachtige, speciaal door Donkervoort ontwikkelde 1.8-liter turbomotor van Audi. Dit, in combinatie met de speciale configuratie van de wielophanging en het superstijve chassis maken hem zo uniek. Dat is onze kracht. Onze klanten kunnen zo vanaf de openbare weg het circuit oprijden, dus het is een pure auto in alles. Veel van de techniek van de 270 RS is vanaf volgend jaar terug te vinden in de D8 270 en de eveneens nieuwe J25. We hebben vertrouwen in de toekomst en dit is een mooie bevestiging van ons kunnen.