Gemeente Maassluis

Antwoorden op schriftelijke vragen PvdA over luchtkwaliteit

Naar aanleiding van schriftelijke vragen die door de fractie van de PvdA op 17 oktober 2004 zijn gesteld aan het college van burgemeester en wethouder over de luchtkwaliteit heeft het college een antwoordschrijven verzonden. Het college beantwoordt de vragen de D66 als volgt:

In deze brief worden de vragen, in de volgorde zoals ze zijn gesteld, beantwoord.

Is het college net zo geschrokken van de alarmerende berichten over de NO2 uitstoot in de regio Rijnmond
Het college is zich reeds langere tijd bewust van de luchtverontreinigingsproblemen in de regio. De stoffen stikstofdioxide (NO2) en fijn stof (PM10) veroorzaken gezondheidseffecten in de regio. Ondanks dat jaargemiddelde concentraties van fijn stof en stikstofdioxide zijn afgenomen in het laatste decennium, speelt langdurige blootstelling aan met name fijn stof en in mindere mate stikstofdioxide een rol bij luchtwegklachten en sterftecijfers. Ook blootstelling aan kortdurende verhoogde concentraties kan leiden tot luchtwegklachten en effecten hebben op hart- en bloedvaten (zie ook Luchtkwaliteit en gezondheid in Rijnmond door o.a. R. Slob).

Ook binnen Maassluis worden jaarlijks de concentraties NO2 en fijn stof gemeten en berekend (Milieumonitoringsrapportage en rapportage luchtkwaliteit Maassluis). O.a. uit de rapportage luchtkwaliteit 2003 blijkt dat NO2 op nagenoeg alle plekken onder de plandrempel waarde blijft maar dat voor fijn stof op veel plekken overschrijdingen worden gesignaleerd. Dit baart ons zorgen.

Oorzaak
Menselijke activiteiten hebben grote invloed op de kwaliteit van de lucht. Een belangrijke reden voor de hoge concentraties boven Nederland-Belgie-Duitsland is de bevolkingsdichtheid en grote bedrijvigheid. Met name het verkeer is een sterke bron van stikstofdioxiden (ongeveer 50%). Verder zijn industrie en elektriciteitsopwekking uit fossiele brandstoffen belangrijke bronnen. De algemene aanname is dat de concentraties stikstofdioxide (NO2) en fijn stof (PM10) verder afnemen. Dit komt ondermeer door de invoering van katalysatoren en roetfilters in het wegverkeer (M. Makkee, intermediair 22 oktober 2004).

Media
Echter voor wat betreft de berichtgeving in de media merken wij op dat er in de diverse kranten een kaart is gepubliceerd met concentraties NO2. Deze kaart is gebaseerd op achttien maanden observatie van ESA's aardobservatiesatelliet Envisat. Het unieke en nieuwe van de satelliet-metingen is dat de stikstofdioxideconcentraties boven Nederland direct vergeleken kunnen worden met andere gebieden. De concentraties gevonden door de satelliet-metingen, zijn niet anders dan de reeds bekende gegevens. Wel blijkt dat het vrachtverkeer meer stikstofdioxiden uitstoot dan op basis van theoretische modellen werd gedacht.

Deze berichtgeving in de media heeft tot veel beroering geleid. Dit is niet geheel terecht. De gevonden hoeveelheid stikstofdioxiden komen overeen met de reeds bekende waarden.

Bent u met ons van mening dat er snel maatregelen genomen moeten worden om de slechte toestand van de lucht in onze regio te verbeteren In de gemeente Maassluis wordt de grenswaarde van PM10 (= fijn stof) voor de jaargemiddelde concentratie op een groot aantal wegvakken, met name als gevolg van de hoge achtergrondconcentraties, overschreden. Ook de grenswaarde voor de 24-uursgemiddelde concentratie wordt in de gehele gemeente gedurende meer dan het maximale aantal toegestane dagen overschreden. De gemeente is gelegen in een stedelijk gebied. De achtergrondconcentraties worden mede bepaald door de aanwezigheid van een aantal grote industriegebieden en rijkswegen. De problematiek van de overschrijdingen van de grenswaarde en plandrempel van fijn stof is daardoor nauwelijks op gemeentelijk niveau oplosbaar. Op regionaal, landelijk- en Europees niveau wordt getracht deze overschrijdingen te reduceren. Daarnaast moet worden opgemerkt dat de achtergrondconcentratie mede door natuurlijke bronnen ontstaat.

Bent u bereid om richting Stadsregio, VNG en andere instanties per omgaande aan te dringen op snelle maatregelen om deze verbetering in gang te zetten
Vanuit de Gemeente Maassluis wordt in meerdere gremia aangedrongen op verbetering van de luchtkwaliteit. Ook het Masterplan Luchtkwaliteit nadert op dit moment zijn voltooiing (in het kader van een ROM-Rijnmond project). In ROM-Rijnmond verband is gewerkt aan dit Masterplan ter voorbereiding van een 20-tal maatregelen ter verbetering van de luchtkwaliteit in de regio. De implementatie van deze maatregelen is binnenkort te verwachten (zie bijlage).

Dat versnelde uitbreiding van de 80 km gebieden daarbij een eerste stap kan zijn
Niet alleen een uitbreiding van de 80 km gebieden maar ook 100 km (op de A20 nabij Maassluis) kan, naar onze mening, een bijdrage leveren aan de beperking van zowel geluidshinder als de NO2 / fijn stof uitstoot.
Bij het verzoek van de Stadsregio Rotterdam aan minister Peijs voor medewerking aan uitbreiding van 80 km op de ruit is, mede op aandringen van de Gemeente Maassluis, aandacht gevraagd voor deze problematiek. Daarnaast hebben wij bij onze zienswijze op de Nota Mobiliteit het volgende gesteld:
"De Nota stelt ten aanzien van geluidsoverlast dat voorkomen beter is dan weren. Daarom wordt de voorkeur gegeven aan het treffen van bronmaatregelen. Bij deze bronmaatregelen worden voor het wegverkeer voertuigen (banden, motoren) en wegdek (dubbellaags ZOAB) genoemd. Wij missen hierbij de snelheden. Ook door het verlagen van de maximum snelheden kunnen bijzondere resultaten worden geboekt, zowel in het beperken van geluidsoverlast als in het verbeteren van de luchtkwaliteit. De snelheidsbeperking van 80 km op de A13 toont dit aan. De voorstellen van het kabinet om deze snelheidsbeperking op meerdere wegvakken toe te passen bevestigen dit ook nog eens. De bewoners van de woningen in Maassluis die direct langs de A20 zijn gelegen ondervinden sedert jaren forse geluidsoverlast van het verkeer op de A20. Onder verwijzing naar het verzoek van het dagelijks bestuur van de Stadsregio Rotterdam d.d. 22 juni 2004 willen wij in dit kader aandringen op het instellen van een snelheidsbeperking tot 100 km op de A20 ter hoogte van Maassluis."

Is het college met de PvdA van mening dat op grond van dit recente onderzoek het autoverkeer in (de directe omgeving van) Maassluis beperkt moet worden en dus het fietsen extra bevorderd moet worden middels goede fietspaden en fietsparkeervoorzieningen? Zo ja, kunt u dan aangeven welke concrete maatregelen u in petto heeft?
Wij zijn van mening dat beperking van het aantal autokilometers niet alleen voor beperking van de NO2 / fijn stof uitstoot maar ook voor vele andere milieu-, veiligheids- en ruimtelijke ordeningsaspecten een goede zaak is.
Onze inbreng bij de totstandkoming van ruimtelijke plannen en verkeer- en vervoersplannen van de centrale en decentrale overheden is dan ook mede op die gedachte gebaseerd.
Bevordering van het fietsgebruik behoort eveneens tot ons beleid. Daarbij zijn wij ons ervan bewust dat deze bevordering niet direct een substantiële bijdrage zal of kan leveren aan het terugdringen van het autogebruik. Ons fietsbeleid is gericht op het op een zo goed mogelijke wijze accommoderen van het gebruik van de fiets. Als concrete maatregelen die daarop zijn gericht noemen wij hier:
· Uitbreiding van de stallingsmogelijkheden voor fietsen bij openbaar vervoer haltes;

· In het groot onderhoud van fietspaden zoveel mogelijk asfaltverhardingen toepassen;

· Alle gebiedsontsluitingswegen voorzien van vrijliggende fietspaden;
· Gelijkwaardige behandeling van fietsers bij verkeersregelinstallaties;

· Terugdringen fietsendiefstal;

· Waar mogelijk het medegebruik van zogenaamde kortsluitroutes door fietsers bevorderen;

· Het bevorderen van een goede fietsbewegwijzering;
· In regionaal verband de aanleg van regionale fietsroutes ondersteunen.

.