Commissariaat voor de Media

Hilversum, 23 november 2004

Commissariaat adviseert over uitwerking regels mediaconcentratie

. maximum marktaandeel invoeren voor dagbladen en commerciële omroepen; . verruimen cross-ownershipregels voor dagbladen; . onverenigbaarheid eigendom mediabedrijf en politiek bestuurlijke functie vastleggen;

In het derde rapport Mediaconcentratie in Beeld adviseert het Commissariaat voor de Media over de uitwerking van regels ter beperking van mediaconcentratie. Deze uitwerking is een reactie op de wens van het kabinet om mediaconcentratie wettelijk aan banden te leggen, eerder dit jaar uitgesproken door staatssecretaris Medy C. van der Laan. Dit rapport is vandaag, dinsdag 23 november door commissaris Inge Brakman uitgereikt aan de staatssecretaris.

Het Commissariaat ondersteunt het door het kabinet voorgestelde maximumpercentage van 35 procent marktaandeel voor de dagbladsector, maar voegt hieraan toe dat dit percentage ook moet gelden voor de commerciële omroep, in het bijzonder voor televisie. Een maximum percentage voor radio is vooralsnog niet nodig, omdat met het uitgeven van maximaal twee FM frequenties per eigenaar de kans op het ontstaan van een dominante positie minder groot is. Een maximum voor de publieke omroep is evenmin nodig omdat er wettelijke voorschriften bestaan die de pluriformiteit bij radio- en televisiezenders waarborgen.

Naast een maximum marktaandeel voor dagbladuitgevers en commerciële televisiebedrijven ondersteunt het Commissariaat het voorstel voor verruiming van de cross-ownershipregels, zodat het een dagbladuitgever wel is toegestaan om bijvoorbeeld een radio- of televisiezender te beginnen of over te nemen. Daarbij dient een grens te worden aangegeven om al te grote machtsblokken te voorkomen. Het Commissariaat vindt dat het marktaandeel in de aanpalende sector niet boven de 15 procent mag uitkomen.

Ook wordt bepleit een maatregel op te nemen om te voorkomen dat een eigenaar van een mediabedrijf een politiek bestuurlijke functie kan bekleden. Inge Brakman vindt dat er vooralsnog geen aanwijzingen zijn dat in Nederland het gevaar van "Italiaanse toestanden" op de loer ligt maar dat een dergelijke onverenigbaarheid wel beter vooraf geregeld kan worden: "De omroepsector is sterk in

beweging en de huidige grote commerciële omroepen zijn in buitenlandse handen. We kunnen er niet bij voorbaat vanuit gaan dat de traditionele Nederlandse cultuur wantoestanden uitsluit."

Het Commissariaat wijst opnieuw op de verschraling van de mediapluriformiteit in de regio. Er is een meer op de regio toegespitst beleid nodig, zowel voor de regionale publieke als de niet- landelijke commerciële omroepen. Door samenwerking met regionale kranten kan de journalistieke functie in de regio versterkt worden: "Straks moet de bevolking de burgemeester zelf kiezen, maar de regionale mediabedrijven staan dusdanig onder druk dat hun redacties op een punt komen dat ze onvoldoende in staat zijn om dat proces goed en onafhankelijk te volgen".

Noot voor de redactie,