Lijst Pim Fortuyn


LPF wil wegen aanleggen van treingeld

Den Haag, 23/11/2004 -LPF-Kamerlid Max Hermans pleit voor uitbreiding van het wegennet als gevolg van de vereiste prioriteitstelling binnen de begroting Verkeer en Waterstaat, welke vandaag in de Tweede Kamer wordt behandeld. Hij ziet zich hierin gesteund door het CPB in haar doorrekening van de Nota Mobiliteit.

Vooralsnog wordt er meer geld uitgetrokken voor het spoor dan voor de weg. De balans in de VenW- begroting is ver te zoeken. Woordvoerder Hermans: Het CPB heeft aangetoond dat uitbreiding van het wegennet een maatschappelijk rendement heeft van rond de 10%. De LPF wenst dan ook te pleiten voor uitbreiding van de wegeninfrastructuur, mede ingegeven door het feit dat 83% van de reizigers gebruikt maakt van de weg. Ook de LPF is voorstander van een goed spoorproduct, maar als er keuzes moeten worden gemaakt, dan kiezen wij voor de meest verstandige investeringen; op dit moment is dit investeren in het wegennet. Ik wordt hierin gesteund door het CPB in haar doorrekening van de Nota Mobiliteit.

Hermans spreekt van een scheve verhouding tussen de beschikbare middelen voor het spoor ( 853 mln.) en de wegen (600 mln.) In de Nota Mobiliteit wordt veel geschreven over de gewenste verhoging van de punctualiteit op het spoor. Het is de vraag of treinreizigers een hogere punctualiteit wel zo veel waard vinden dat ze bereid zijn te betalen voor de hogere kosten. Bovendien wordt slechts eenderde van de vertragingen veroorzaakt door problemen met de infrastructuur. Belangrijke alternatieven om de punctualiteit te verhogen liggen bij het rollende materieel en de dienstregeling. Overigens blijken de vertragingen op rijkswegen door files twee tot drie keer groter te zijn dan de vertragingen op het spoor.