Gemeente Best

22-11-2004
Gemeente klaar voor uitvoering Wet kinderopvang

Gemeente klaar voor uitvoering Wet kinderopvang De nieuwe wet kinderopvang is per 1 november grotendeels in werking getreden. Dit betekent dat ouders, werkgevers, rijksoverheid en gemeenten vanaf nu gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor het dragen van de kosten van kinderopvang.

Bekostiging
In het algemeen gaat de bekostiging als volgt: ouders vragen een bijdrage aan de werkgever en een inkomensafhankelijke bijdrage van het Rijk via de Belastingdienst. Het restant betalen de ouders zelf, afhankelijk van de hoogte van het inkomen.
Echter ook enkele groepen ouders die geen werkgever hebben, is soms kinderopvang noodzakelijk. Dat kan het geval zijn wanneer iemand bezig is met een zogenaamd reïntegratietraject of inburgering, een opleiding volgt, staat ingeschreven als werkzoekende, enzovoort. Voor deze groepen - staan in de wet genoemd - neemt de gemeente of de uitkeringsinstantie dan de werkgeversbijdrage voor haar rekening.

Taken gemeente
Voor het uitvoeren van de wettelijke taken op dit gebied heeft de gemeente een aantal maatregelen genomen. Ouders kunnen bij de afdeling Sociale Zaken informatie krijgen of ze voor een gemeentelijke bijdrage in aanmerking komen. Is dat het geval, dan moeten ze een aanvraagformulier invullen. De ouders moeten ook zelf de kinderopvang regelen met een kindercentrum en een offerte van de kosten opvragen. Daarbij moet het gaan om geregistreerde kinderopvang. Die gegevens worden bij het aanvraagformulier gevoegd en de aanvraag wordt ingediend bij Sociale Zaken. Na toekenning van de gemeentelijke bijdrage kan de ouder een aanvraag indienen bij de Belastingdienst. Van de bijdrage van de gemeente en de Belastingdienst betaalt de ouder vervolgens zelf elke maand de rekening van het kindercentrum.

Behalve voor het toekennen van de bijdrage aan de ouders is de gemeente ook verantwoordelijk voor het toezicht op de kwaliteit van de kinderopvang. Daarvoor is onder andere geregeld dat kindercentra in het gemeentelijke register moeten zijn opgenomen. Of dat het geval is kunt u vinden op de website van de gemeente.
Verder heeft de gemeente een medewerker van de GGD aangewezen als toezichthouder. Hij voert regelmatig inspecties uit op basis van landelijk vastgestelde kwaliteitseisen. Op grond van de GGD-inspecties kan de gemeente zonodig aanwijzingen geven voor het verbeteren van de kwaliteit, zoals hygiëne, opleiding leidsters, enzovoort. Meer informatie
Voor informatie over een gemeentelijke bijdrage kunt u contact opnemen met de afdeling Sociale Zaken, informatiebalie telefoon:360331. Heeft u al een vaste contactpersoon bij de afdeling Sociale Zaken ? Neemt u dan contact op met hem of haar. Raadpleeg zijn/haar kaartje voor de werktijden en het telefoonnummer.
Wilt u meer informatie over het register? Neemt u dan contact op met de afdeling Welzijn, mevrouw
S. Dammers, telefoon: 360478 (bereikbaar op maandag en donderdag). Op de volgende websites vindt u ook informatie: www.wetkinderopvang.nl
www.szw.nl
www.belastingdienst.nl