Gemeente Best

22-11-2004
Stand van zaken busbaan

Uitleg wethouder Gondrie gewenst
Stand van zaken busbaan
De laatste weken is het onderwerp "busbaan" meerdere malen in de publiciteit gekomen. Enerzijds in dit weekblad door ingezonden brieven van verontruste inwoners. Maar ook via vragen vanuit de gemeenteraad. Tijdens de bespreking van de begroting twee weken geleden is aan wethouder Gondrie gevraagd om hierover uitleg te geven. In dit artikel blikken we kort terug op de acties in het verleden. Daarnaast geeft wethouder P. Gondrie aan hoe het nu verder gaat.

Waarom nu nog geen bus?
Om tot ontwikkeling van een Vinex-locatie te kunnen komen werd vanuit het Rijk de opname van een openbaar vervoervoorziening als randvoorwaarde gesteld. "Ten tijde van de ontwikkeling van de vinex-wijken Heuveleind en Heivelden kon de gemeente ervan uit gaan dat er verbindingen met het openbaar vervoer zouden komen. Op basis hiervan heeft de gemeente de busbaan aangelegd", aldus wethouder Gondrie. In de eerste helft van 2003 heeft er vervolgens een proef plaatsgevonden met een buslijn die een vaste route in Best reed. Het aantal reizigers viel echter tegen. Deze lage bezettingsgraad was voor het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE) mede aanleiding om in haar algemeen beleidsplan voor het openbaar vervoer in de regio Zuidoost-Brabant ("ORION II") géén busverbinding in Heuveleind en Heivelden op te nemen. Een reactie vanuit de gemeenteraad waarin werd aangedrongen op het realiseren van een busverbinding door en naar beide wijken heeft hieraan niets veranderd.

Mogelijkheden
Wat gebeurt er nu met de busbaan? Volgens wethouder Gondrie heeft de gemeente twee opties. "Of de busbaan openstellen voor alle verkeer, of als gemeente een flinke tast in de buidel doen en de kosten zelf voor onze rekening nemen." Beide opties hebben voor- en nadelen. In de eerste situatie kan de gemeente wellicht een aantal planschadeverzoeken van aanwonenden tegemoet zien. Om de mogelijke risico's in kaart te brengen is een extern bureau ingeschakeld. Voordelen zijn de bereikbaarheid van Winkelcentrum Heivelden en een mogelijke afname van sluipverkeer in de wijk.
Wanneer er wel één of meerdere bussen gaan rijden, wat betekent dit dan? Die vraag heeft de gemeenteraad in een motie aan de wethouder gesteld. Wethouder Gondrie heeft toegezegd om samen met vervoersbedrijf BBA de mogelijkheden op een rijtje te zetten. "Ik heb de gemeenteraad er wel meteen op gewezen dat dit de gemeente geld gaat kosten. Hiermee is in de begroting géén rekening gehouden. Dit zou consequenties kunnen hebben voor gemeentelijke belastingen en dus de lasten van de inwoners". De gemeente is inmiddels met de BBA in overleg. De gemeente heeft aangedrongen op de variant om de bestaande buslijnen een langere route te laten rijden, waarbij ook Heivelden wordt meegenomen. Het is de bedoeling dat zowel het overleg met de BBA als het rapport over de mogelijke planschaderisico's in het eerste kwartaal van 2005 afgerond zijn. Beiden worden aan de raad aangeboden. Aan de hand hiervan moet de raad een besluit nemen. foto verlaten busbaan
De busbaan ligt er nu nog verlaten bij. (Foto: Corrie Senkeldam)