Ministerie van Justitie

Persbericht

Weerbare samenleving en nieuwe accenten centraal in vervolg veiligheidsprogramma
24 november 2004

Op een landelijke congres voor veiligheidsprofessionals presenteren de ministers Donner (Justitie) en Remkes (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) vandaag enkele aanvullingen op het veiligheidsprogramma. De ministerraad heeft hiermee vrijdag j.l. ingestemd. Centraal hierin staat de vraag hoe de inzet vanuit verschillende kanten gecombineerd kan worden zodat de samenleving weerbaarder wordt tegen criminaliteit en overlast. Het veiligheidsprogramma Naar een veiliger samenleving wordt uitgebreid met aanvullende maatregelen op het snijvlak van onder andere justitie en zorg en de versterking van de samenwerkingsverbanden op het lokale niveau. Daarnaast komt meer aandacht voor de aanpak van geweld, de aanpak van de zware of georganiseerde criminaliteit en de grensoverschrijdende samenwerking.

Het Veiligheidsprogramma is nu twee jaar in volle gang. Met de criminaliteit en overlastbestrijding in Nederland gaat het geleidelijk de goede kant op. De monitoren in de veiligheid registreren een daling in de totale omvang van de criminaliteit en overlast in vergelijking met 2002. Uit de zogenaamde expertmeetings die begin 2004 zijn gehouden blijkt echter dat er verdere aanvullingen mogelijk zijn. Deze signalen, gevoegd bij die van de veiligheidsmonitoren en die uit het Nationaal Dreigingsbeeld zware of georganiseerde criminaliteit, zijn de aanleiding voor een aantal maatregelen. Dit leidt niet tot aanpassing van de doelstellingen van het Veiligheidsprogramma.

De ketens verbinden
Een effectieve aanpak van criminelen en overlastgevers vereist een gecombineerde inzet van politie en justitie, het lokale bestuur en de inzet van instellingen voor zorg, onderwijs, arbeid en inkomen, huisvesting, e.d. Nu is de aansluiting daartussen nog niet altijd goed geregeld of is nog te vaak sprake van vrijblijvendheid. De verantwoordelijkheidsverdeling is soms ook onhelder. De ministeries van BZK en Justitie willen de vrijblijvendheid te lijf gaan en reeds geconstateerde knelpunten in de samenwerking aanpakken. De gemeenten krijgen hierin een belangrijke verantwoordelijkheid om samen met politie en justitie tot een integrale aanpak te komen. Het kabinet zal nog dit najaar met een plan komen voor de aanpak van overlast en verloedering. Bij de aanpak van overlastgevende jongeren wordt een driesporenbeleid bestaande uit preventie, curatieve en repressieve maatregelen gevolgd. De nazorg voor ex-gedetineerden wordt verbeterd. De burger en het bedrijfsleven worden opgeroepen om de eigen verantwoordelijkheid (nog) meer te nemen en tezamen met de overheid de onveiligheid aan te pakken.

Geweld
De afgelopen jaren hebben burgers, maatschappelijke organisaties, overheid en bedrijfsleven tal van initiatieven ontplooid om geweld tegen te gaan. Van de meeste is echter onhelder hoe effectief ze zijn tegen agressie en geweld. Het ministerie van Justitie wil samen met de initiatiefnemers de effectiviteit evalueren en de toepassing van initiatieven die meetbaar resultaat opleveren stimuleren. De samenhang in de preventieve en repressieve aanpak van geweld zal worden verbeterd, onder andere door dwarsverbanden te leggen tussen de maatregelen in het publieke, semi-publieke en privé-domein. Nog in 2004 worden de resultaten gepresenteerd van een onderzoek naar de samenhang tussen huiselijk geweld en publiek geweld. Een deel van de agressie en het geweld in de samenleving is het gevolg van onhelderheid die bestaat over de normen die bijvoorbeeld gelden op school, in de sport, in de buurt. Op basis van een evaluatie die medio 2005 verschijnt zal het ministerie van Justitie het opstellen van gedragscodes en -protocollen bevorderen.

Risicofactoren bij het gebruik van geweld zijn alcoholmisbruik, crackgebruik, mediageweld en wapenbezit. De campagne Stop geweld op school die op 13 oktober 2004 van start is gegaan richt zich onder meer op het inleveren van wapens door scholieren. Bij gebleken succes kan zo'n campagne in volgende jaren herhaald worden. Over nut en noodzaak van de aanpak van mediageweld buigt zich momenteel een commissie van het ministerie van OC&W. Over de risicofactor alcoholmisbruik zijn onlangs nieuwe studies verschenen. Circa 80% van het geweld in het publieke domein wordt onder invloed van alcohol gepleegd. Bezien wordt welke mogelijkheden de overheid, naast voorlichting, heeft om alcoholmisbruik aan te pakken.

Het kabinet streeft naar een verbetering van de aanpak van huiselijk geweld. Lokaal dienen daartoe, onder regie van gemeenten, samenwerkingsverbanden te worden gecreëerd van politie, openbaar ministerie, reclassering, vrouwenopvang en andere hulporganisaties die met elkaar een sluitende aanpak bieden. Er komt een landelijk dekkend netwerk van advies- en steunpunten.De staatssecretaris van VWS heeft op 20 juli 2004 hiertoe een stimuleringsregeling uitgevaardigd. Ook komt er een wettelijk huisverbod voor plegers van huiselijk geweld. De minister van Justitie zal daartoe in 2005 een wetsvoorstel aan de Kamer voorleggen.

Georganiseerde misdaad
De speerpunten in de aanpak van de georganiseerd misdaad zijn vastgesteld. Dit onder meer naar aanleiding van het onlangs verschenen dreigingsbeeld van het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD), het meerjaren plan van het openbaar ministerie en een visiedocument van de Raad van Hoofdcommissarissen. Er komt onder meer meer aandacht voor de aanpak van terrorisme, de handel in cocaïne en heroïne, de productie en handel van XTC, mensenhandel en smokkel, illegaal wapenbezit en het bezit van explosieven.

Bij de bestrijding van terrorisme vereist de actuele en algemene dreiging van terrorisme bijzondere en intensieve aandacht, waaronder de strafrechtelijke aanpak van terroristische groeperingen. De aanpak van hard drugs en synthetische drugs verdient prioriteit vanwege de ernstige nationale en internationale gevolgen (in termen van volksgezondheid, corruptie, verwervingscriminaliteit, economische schade en een negatief internationaal imago). Door (seksuele) uitbuiting en onderdrukking maakt mensenhandel een grote inbreuk op de menselijke integriteit. In de meeste gevallen gaat het om vrouwen van niet-Nederlandse herkomst die via smokkelachtige methoden naar Nederland worden gehaald. Zowel mensenhandel en -smokkel dienen krachtig te worden aangepakt.

Het nationaal dreigingsbeeld benoemt ook wapensmokkel als een dreiging voor de Nederlandse samenleving voor de komende jaren. De gewelddadige impact van vuurwapens op de samenleving, nog versterkt door verbanden die mogelijk worden aangetroffen tussen handel in vuurwapens en explosieven en terrorisme is de reden om daar extra aandacht aan te besteden. De drijfveer voor georganiseerde criminaliteit is in de meeste gevallen financieel gewin. Uit de passages in het Nationaal Dreigingsbeeld blijkt dat witwassen een onlosmakelijk onderdeel vormt van de verweving van onder- en bovenwereld en een bedreiging vormt voor de integriteit van de legale economie. Witwassen is daarom eveneens als prioriteit aangewezen.

Grensoverschrijdende criminaliteit
De grensgemeenten ervaren in toenemende mate grensoverschrijdende overlast en criminaliteit, vaak gerelateerd aan drugstoerisme. Om hiertegen op te treden krijgt de samenwerking met de omliggende landen een impuls.

Uit onderzoek van het Nederlands Centrum voor Internationale Politiesamenwerking (NCIPS) blijkt dat voor politiefunctionarissen die in de grensstreek opereren de grens nog steeds levensgroot aanwezig is, terwijl er voor wetsovertreders geen grens meer bestaat. Dit belemmert een effectieve aanpak van de grensoverschrijdende criminaliteit. In samenwerking met de buurlanden worden deze knelpunten opgelost. Het gaat dan om:

* een regeling voor wederzijdse personele of materiële bijstand op verzoek;

* de mogelijkheid dat ambtenaren van politie in spoedeisende gevallen zonder verzoek, op eigen initiatief en met bepaalde bevoegdheden, grensoverschrijdend kunnen optreden;
* de mogelijkheid om gemengde patrouilles en controles in de grensstreek te organiseren;

* uitbreiding van de mogelijkheden die de Schengen Uitvoeringsovereenkomst terzake van grensoverschrijdende achtervolging en observatie biedt;

* de mogelijkheid rechtstreeks gegevens uit te wisselen tussen de politiediensten van de landen, zonder tussenkomst van het Openbaar Ministerie.