Nederlands Uitgeversverbond

CLIP-campagne in voorbereiding

De sectie Copyright Licentie- en Incassobureau PRO (CLIP) van Stichting PRO zal op 1 november 2004 een campagne lanceren om de professionele markt erop te attenderen, dat uitgevers het vervaardigen en verspreiden van digitale en papieren knipselkranten niet langer zonder meer toestaan. Voor bepaalde vormen van gebruik is er nu een collectieve vergoedingsregeling getroffen bij CLIP en voor meergebruik kan CLIP bemiddelen om tot nadere afspraken met de uitgevers van dagbladen en tijdschriften te komen. De campagne is erop gericht de professionele gebruikers te doen inzien, dat de knipsels geld waard zijn en dat dit ook redelijk is en dat het ook eenvoudig kan worden geregeld. De campagne bestaat uit advertenties die door alle dagbladen, en op termijn hopelijk ook door veel tijdschriften, regelmatig gratis geplaatst zullen worden met verwijzing naar de website www.clip.nl waarop per 1 november 2004 alle benodigde informatie voor uitgevers en gebruikers is te vinden. De start van de campagne wordt voorafgegaan door een nieuwsbrief over de inhoud en doelstelling van de campagne, die aan betrokken uitgevers en redacties zal worden aangeboden. De betrokken uitgevers krijgen later dit jaar nog een volledig informatiepakket over de voorwaarden tot deelname aan de regeling. De campagne zal minstens een jaar doorlopen, waarin meerdere voorlichtingsactiviteiten zullen worden opgenomen.