BedrijfsautoRAI

24-11-2004

Eerste Euro5-motor in Nederland voor A.J. Herms Transport

A.J. Herms Transport b.v. in Vaassen vervoert dagelijks stukgoed naar met name Zwitserland. Hiervoor heeft het bedrijf de beschikking over negen zware bedrijfswagens, waaronder Mercedes-Benz Actros.

Recentelijk zijn bij de officiële Mercedes-Benz dealer Wensink in Apeldoorn twee nieuwe Mercedes-Benz Actrossen van het type 1841LS met automaat besteld. Een van deze Actrossen wordt uitgevoerd met de nieuwste BlueTec dieseltechnologie die aan de toekomstige Euro4 en Euro5-normen voldoet.

Vanaf oktober 2006 mogen in Europa alleen nog nieuwe trucks worden verkocht die voldoen aan de Euro4-voorschriften. De EU wil hiermee de voertuigemissies beperken om de belasting voor mens en milieu te verminderen. In 2009 volgt met Euro5 een nog strengere norm.

Mercedes-Benz is als eerste bedrijfswagenproducent in staat om haar zware bedrijfswagens nu al te voorzien van motoren die aan deze emissie-eisen voldoen. Ze maken deel uit van het BlueTec programma, op basis van de nieuwe SCR-dieseltechnologie (Selective Catalytic Reduction) .

De nieuwe Mercedes-Benz trucks met BlueTec vormen zo een ecologisch en economisch unieke transportoplossing voor het internationale transport van de toekomst. Mede dankzij de vooruitstrevende adviezen van Wensink Apeldoorn is A.J. Herms Transport het eerste transportbedrijf in Nederland dat een bedrijfswagen met een Euro5-motor in gebruik gaat nemen. De Actros zal in het voorjaar 2005 worden afgeleverd.

A.J. Herms Transport toont met deze investering aan maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Als beloning hiervoor profiteert het bedrijf van flinke voordelen bij de aangekondigde tol voor de Duitse autosnelwegen. Want totdat de zwaardere emissienorm in werking treedt, hoeven voertuigen die al voldoen aan Euro4 en Euro5 slechts een gereduceerd tarief te betalen. En met jaarlijks 90.000 kilometer per voertuig op de Duitse snelwegen, loopt dat voordeel snel op. Bovendien kan het transportbedrijf ook nog eens rekenen op extra tolvoordelen in Zwitserland.

De werking van SCR berust op het feit dat de ongewenste stikstofoxides in een katalysator worden veranderd in onschadelijk stikstof en waterdamp. Hiertoe wordt een niet-giftige en reukloze oplossing op waterbasis, het zogenaamde AdBlue, vanuit een extra tank in de juiste hoeveelheden in de hete uitlaatgassen gespoten. De infrastructuur voor AdBlue bij tankstations wordt momenteel in heel Europa opgebouwd. Transportbedrijven kunnen, ten behoeve van het eigen gebruik, de vloeistof ook veilig opslaan in mobiele tanks op het eigen terrein.

Verder zijn de nieuwe Actrossen van A.J. Herms Transport voorzien van een aslast meetinrichting. Deze meet continu het totaalgewicht van het voertuig en de verdeling van het gewicht over de verschillende assen. Via de centrale display in het dashboard weet de chauffeur zonder het gebruik van kostbare weegbruggen of het voertuig voldoet aan de wettelijke aslastbepalingen en kan hij overbelading en schade aan het voertuig voorkomen.