GCI HOLLAND PR

Amsterdamse nonnen strarten uniek initiatief

Persinformatie

Amsterdamse Zusters bekostigen
daklozenopvang met uniek initiatief

Streetvertising maakt adverteren op A-locatie mogelijk

Amsterdam, 24 november 2004 - Vanaf vandaag lopen op alle A-locaties in Amsterdam levende advertenties rond. Tientallen daklozen zetten zich in om de aandacht van het publiek te vestigen op de reclame-uitingen die zij op hun jas dragen. Streetvertising, zo noemen initiatiefnemers van het project, zusters Augustinessen, de campagne. De nonnenorde biedt bedrijven, in ruil voor een donatie, de mogelijkheid om op sociaal verantwoorde manier te adverteren. De zusters geven de daklozen een warme jas met op de rug een uiting van een donateur.

Doelstelling van deze actie is het inzamelen van geld dat de voortgang van de opvang door het klooster in de Amsterdamse Warmoesstraat moet garanderen. De zusters Augustinessen vangen vrouwen en dakloze moeders op, die op welke wijze dan ook in de problemen zijn geraakt. Daarnaast geven zij dagelijks eten, zorg en aandacht aan dakloze mannen. 'Wij noemen deze mensen liever mensen van de straat', zeggen de zusters. 'Het woord zwerver of dakloze geeft direct een bepaald beeld dat niet zo fijn is voor deze mensen.'

De zusters gaven een deel van hun eigen kamers op om meer ruimte voor opvang van vrouwen, meisjes en kinderen te creëren. Door de verbouwing kunnen er meer mensen terecht, geen 15 maar 31. Drie van de extra kamers hebben zelfs een douche en toilet voor hen die langer dan een paar nachten blijven. Jaarlijks vangen de zusters meer dan driehonderd personen op. Een kwart hiervan zijn kinderen.

'De opvang kost veel geld', weet Tjerk, man van de straat. 'Ik ben blij dat wij nu iets terug kunnen doen voor de zusters die ons altijd zo liefdevol en onvoorwaardelijk helpen.' De zusters zorgen zelf voor de werving van donateurs. Maar liefst 50 daklozen hebben zich vrijwillig aangemeld om een handje te helpen deze bedrijven waar voor hun geld te geven. De zusters Augustinessen bedanken alle deelnemende daklozen op hun beurt weer door een paar onvergetelijke avonden voor ze te verzorgen. Op Sinterklaasavond komt de Goedheiligman bij het klooster langs om cadeaus uit te delen. Ook zijn de daklozen uitgenodigd om als eregast een voetbalwedstrijd van Ajax bij te wonen.

De eerste donateur is al gevonden. IJsfabrikant Ben & Jerry's zal de komende maanden duidelijk in het straatbeeld van de Amsterdamse binnenstad vertegenwoordigd zijn.'Sociaal verantwoord ondernemen past van oudsher bij ons', zegt Rens Groeneveld,'King kone' van Ben & Jerry's in Nederland. 'Vanwege de puurheid van het initiatief ondersteunen wij dit van harte, vanwege de onvoorwaardelijke steun van de zusters aan de mensen van de straat. Ik moedig de rest van het Nederlandse bedrijfsleven aan ons voorbeeld te volgen.'