Gemeente Breda

Scholen en gemeente Breda werken samen aan beter voortgezet onderwijs

Dit is een gezamenlijk persbericht van de ROCs West-Brabant en het Baronie college, het bestuur van het openbaar voortgezet onderwijs (OVO), het bestuur van het RK voortgezet onderwijs (SKVOB), het PC voortgezet onderwijs (VCVO) en de gemeente Breda.

Uit het kind halen wat erin zit. Een groot aantal schoolbesturen in Breda slaat samen met wethouder van onderwijs Marja Heerkens de handen ineen. Ze willen er alles aan doen de talenten van scholieren in Breda nog beter te benutten. Zo moet een betere overgang (de doorlopende leerweg) van het VMBO naar het MBO voorkomen dat leerlingen zonder diploma van school gaan. HAVO en VWO scholen willen beter inspelen op de persoonlijke ontwikkeling van kinderen.

Het is voor het eerst dat zoveel scholen in Breda samen gaan onderzoeken hoe een grondige vernieuwing van het onderwijs mogelijk is. Hierdoor hoeven ze niet allemaal zelf het wiel uit te vinden, maar leren ze van elkaar en kunnen vernieuwingen sneller verlopen. Er is een stuurgroep opgericht waarin de voorzitters van de schoolbesturen en de wethouder zitting hebben. De directeuren van de scholen zijn verenigd in een directeurenberaad. Zij gaan daadwerkelijk onderzoeken hoe ze scholieren in Breda meer kansen kunnen bieden.

Het Bredase gemeentebestuur zal de samenwerking zo goed mogelijk ondersteunen. De gemeente is onder meer verantwoordelijk voor de huisvesting van het voortgezet onderwijs.

De overgang van het VMBO (Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs) naar het MBO (Middelbaar Beroeps Onderwijs) levert een groot aantal voortijdig schoolverlaters op. Ook sluit het onderwijs onvoldoende op elkaar aan. Vooral de theoretische leerweg van het VMBO (de vroegere MAVO) is niet goed gericht op de praktijk na de schoolopleiding. Behalve tot de doorlopende leerweg moet de samenwerking tussen de scholen voor VMBO en de ROCs (MBO) leiden tot vernieuwend beroepsonderwijs dat beter gericht is op de jongere die aan het werk gaat. Het is ook de bedoeling dat er nieuwe opleidingen worden ontwikkeld.

Bij het HAVO en VWO is de samenwerking tussen de scholen ook gericht op vernieuwing van het onderwijs. De onderwijspraktijken in het studiehuis moeten meer worden afgestemd op de studiepraktijken in het hoger beroepsonderwijs en de universiteiten en op het ICT-tijdperk.

Bovengenoemde ontwikkelingen zullen leiden tot aanpassingen op huisvestingsgebied. Deze worden opgenomen in een masterplan.

De voorzitter van de stuurgroep, de heer Max Hoefeijzers (voorzitter algemeen bestuur SKVOB), wethouder Marja Heerkens van onderwijs en de heer Rob Franken (voorzitter raad van bestuur Baronie College) gaven vanmiddag een toelichting op de plannen in het Stedelijk Gymnasium in Breda. De schoolbesturen willen dat de samenwerking de diversiteit van de scholen bevordert, zodat ouders en leerlingen nog meer te kiezen hebben dan nu het geval is. Naast onderwijskundige samenwerking zien zij ook mogelijkheden op materieel en personeel gebied. Behoud ven werkgelegenheid en verbetering van kwaliteit staan daarbij voorop.

De structuur van de samenwerking is nog niet bekend, maar de uitgangspunten zijn behoud van kleinschaligheid en de eigen identiteit van de scholen.

Bij de samenwerking zijn betrokken de ROCs West Brabant en het Baronie College, het katholiek voortgezet onderwijs, het openbaar voortgezet onderwijs en het protestant christelijk voortgezet onderwijs.. Het gaat naast de ROCs om de scholen Scholengemeenschap Breda (Markenhage, Mencia de Mendoza, Tessenderlandt), Newman College, het Onze Lieve Vrouwelyceum, het Prisma College (Graaf Engelbrecht, Van Cooth en de Rotonde), het Stedelijk Gymnasium en de Nassau.

Breda, 24 november 2004