AutoRai

25-11-2004

Vijf sterren voor Citroën C5 en C4 bij EuroNCAP botsproeven

De Citroën C5 en C4 hebben een uitstekend resultaat geboekt in de botsproeven van EuroNCAP: beide ontvingen vijf sterren met respectievelijk 36 en 35 punten van het maximum van 37 punten.

De Citroën C5 bereikt daarmee het hoogste niveau ooit en is nu de veiligste auto van de gehele automarkt. Op het gebied van voetgangersbescherming onderscheidt de Citroën C4 zich en wordt de standaard dankzij het beste resultaat op de markt met 3 sterren (van het maximum van 4 sterren) en 22 punten. De Citroën C4 bereikt op het gebied van de bescherming van kinderen het opvallende resultaat van 4 sterren (van het maximum van 5 sterren).

Deze resultaten onderstrepen de strategie van Citroën op het gebied van technologische vernieuwingen en weerspiegelen ook het succes van de enkele jaren geleden door PSA Peugeot Citroën ingezette ontwikkeling van nieuwe platforms. Citroën heeft op het gebied van veiligheid in elk segment een plaats in de kopgroep veroverd me hoge scores voor de C2, C3, C3 Pluriel, C8, C4 en C5, die met de eer van marktleider gaat strijken. De resultaten van de botsproeven onderstrepen de homogeniteit en de doeltreffendheid van de veiligheidssystemen, met name bij een frontale botsing. De C5 ontvangt hierbij een speciale vermelding, omdat deze het maximale aantal van 16 punten scoort. De ontwikkeling van de platforms, de toepassing van een additionele kreukelzone bestaande uit een strook onderin de bumper in combinatie met een extra subframe en de airbags dragen natuurlijk bij aan deze resultaten.

Veiligheid: een gezamenlijke visie, een dagelijkse bezigheid Veiligheid bestaat uit een verzameling van voorzieningen die: moeten bijdragen aan de rust en concentratie op de weg van de bestuurder,
het ongeluk zoveel mogelijk moeten vermijden en de gevolgen van een aanrijding moeten beperken.

De Citroën C5 en C4 zetten nieuwe stappen op deze gebieden, dankzij een verzameling van innovatieve en complete uitrustingen.

Vermijden van het ongeluk
De actieve veiligheid van de Citroën C5 en C4 ligt op een hoog niveau, dank zij een bijzonder veilig weggedrag en een uitstekend remsysteem. In gevaarlijke situaties treedt een serie elektronische hulpprogrammas in werking. ABS en de elektronische remkrachtverdeler (EBD) worden aangevuld met een noodremassistent en automatisch inschakelende alarmlichten.
In het geval van verlies van wegcontact treedt onmiddellijk het elektronisch stabiliteitsprogramma ESP in werking, die het wegglijden van de wielen beperkt dankzij het tractiecontrolesysteem ASR. De nieuwe generatie ESP waarover de Citroën C5 standaard beschikt, profiteert van een sterkere calculator die opdracht geeft tot koerscorrecties door, afhankelijk van onderstuur of overstuur, een of meerdere wielen individueel af te remmen. De Citroën C5 en C4 beschikken eveneens over talrijke moderne, efficiënte voorzieningen op het gebied van rijcomfort, die ten goede komen aan de beheersing over de auto. De technologische evolutie is systematisch verder ontwikkeld tot een ongekend hoog niveau, dat de bestuurder beter informeert waardoor hij geconcentreerd kan rijden. De snelheidsbegrenzer, de waarschuwing voor te lage bandenspanning, de meedraaiende Bi-Xenon koplampen met dubbele functie maken deel uit van deze veiligheidsvoorzieningen. Bovendien biedt Citroën als eerste merk op enkele versies het Lane Departure Warning System aan.

De gevolgen van het ongeval beperken
De afgelopen jaren heeft Citroën aanzienlijke vooruitgang geboekt teneinde de gevolgen van een ongeval te beperken. Een van de prioriteiten bij de ontwikkeling van de C5 en de C4 is opnieuw het integreren van de beste technologieën om een volledig en veilig pakket passieve veiligheidsvoorzieningen te kunnen leveren.

De carrosseriestructuur is aan de voorzijde voorzien van additionele kreukelzones, die zijn verbonden met schokabsorberende profielen en een dwarsprofiel, gemaakt van staal met een extra hoge treksterkte. De middensectie, het subframe en de A-, B- en C-stijlen zijn ontworpen om botsenergie te absorberen en veilig weg te geleiden. In totaal bestaat een derde van de structuur uit staal met een extra hoge treksterkte. Ter hoogte van de B-stijl zorgt de veiligheidskooi voor een effectieve bescherming bij zijdelingse aanrijdingen. Deze veiligheidsstructuur is opgebouwd uit de B-stijlen, die aan de bovenzijde zijn verbonden met een dwarsprofiel in het dak en aan de onderzijde met de langsdraagbalken van het chassis. De voorportieren maken deel uit van de veiligheidsstructuur en zijn voorzien van botsprofielen voor een optimale bescherming.

De Citroën C5 is uitgerust met zeven airbags, waaronder een nieuwe knieairbag. Deze zorgt bij een aanrijding voor de bescherming van de knieën en de scheenbenen van de bestuurder, door hun botskracht tegen de stuurkolom te verminderen.
De Citroën C4 is voorzien van zes airbags en profiteert als eerste auto ter wereld van een optimaal gevormde bestuurdersairbag, dankzij het gefixeerde middendeel van het stuurwiel. Dit zorgt voor een betere bescherming van de borstkas van de bestuurder.

De gevolgen van een aanrijding met een voetganger beperken De Citroën C4 is ontwikkeld om de gevolgen van een aanrijding met een voetganger te beperken. Zo is de Citroën C4 voorzien van een tweede kreukelzone aan de onderzijde om de verwondingen aan knieën en onderbenen te verminderen. Deze ontwikkelingen hebben ook geleid tot een niet agressieve aanblik van de neus.
Een ander voorbeeld is dat de bolle vorm van de motorkap zorgt voor extra ruimte met de onderdelen in de motorruimte, zodat deze zich kan vervormen zonder tegen harde motoronderdelen aan te komen. De motorkap is eveneens van aluminium en beschikt over een binnenscherm met centrale perforatie om botsenergie effectiever te absorberen.