D66

CDA-minister Peijs richt zich eenzijdig op het uitgeven van geld voor weg en spoor en doet te weinig om tot een betere benutting de infrastructuur te komen. Dat oordeel velde D66-kamerlid Boris van der Ham in het debat over de begroting Verkeer en Waterstaat.

D66 steunt de minister, omdat zij veel aandacht besteedt aan het onderhoud van spoor en weg. `Juist door achterstallig onderhoud zijn veel van de verkeersproblemen ontstaan, ook op het spoor,' aldus Van der Ham. `Maar als we de huidige infrastructuur beter benutten, hebben we minder nieuwe wegen nodig. Dat spaart geld en is goed voor het milieu. Juist op dit punt schiet de minister nog tekort'.

Volgens D66 kunnen veel files worden voorkomen als bedrijven worden gedwongen meer gespreid van de weg gebruik te maken. Van der Ham: `Het is toch belachelijk dat alle bedrijven precies op hetzelfde tijdstip beginnen en eindi genHetislogischdatdewegendandichtslibben.De minister moet bedrijven actief aansporen tot meer creativiteit en flexibele werktijden'.

Dat kan volgens Van der Ham bijvoorbeeld door het onderwerp in te brengen in het sociaal overleg. `In het overleg tussen vakbonden en werkgevers moet er gesproken worden over het oplossen van de vervoersproblemen. Waarom is werken op zaterdag nog steeds zo'n taboe voor de vakbonden? Veel werknemers verlangen juist naar dat soort flexibiliteit. Het is goed voor de economie en het verkeer wordt beter gespreid'.

Gemakzuchtig bedrijfsleven

Van der Ham vindt dat het bedrijfsleven zich gemakszuchtig opstelt: `Het bedrijfsleven klaagt steen en been over de files, maar ze doen zelf bar weinig om ze te voorkomen. Het lijkt wel een jong vogeltje dat zijn snavel wijdt openspert en waar de overheid dan een worm in moet leggen. Het bedrijfsleven moet tanden krijgen en meer gaan kauwen op de mobiliteit. Bedrijven moeten samen vervoersplannen maken. Gemeenten moeten de wet Milieubeheer te gebruiken om druk uit te oefenen op de bedrijven'. D66 diende een voorstel in om de Wet Milieubeheer aan te scherpen om dit mogelijk te maken.

Kilometerheffing

D66 had opnieuw veel kritiek over de trage besluitvorming rond de kilometerheffing. Van der Ham: `Peijs leunt achterover in de discussie: ze wacht tot de zoveelste commissie er de mitsen en de maren van heeft gewogen. Terwijl alle onderzoeken aangeven dat het een snelle invoering goed is voor het bestrijden van files. D66 wil dat de kilometerheffing zo snel mogelijk wordt ingevoerd'. Mede dankzij D66 zal een motie worden aangenomen, die ervoor pleit de kilometerheffing nog in deze kabinetsperiode in te voeren.
25-11-2004 13:40