Ingezonden persbericht


TT Circuit Assen, 25 nov. 2004

Stoelendans in GP-wereld in volle gang

Na de afsluiting van het zinderende wegrace GP-seizoen 2004, begin deze maand in Valencia, is de stoelendans rondom de vrijgekomen startplaatsen in volle gang geraakt. Tal van rijders hebben ook alweer de eerste testmeters op de voor hen nieuwe machines of materialen gemaakt. Onderstaand een aantal beknopte berichten zoals Dorna die op www.motogp.com bekend gemaakt heeft, die door de ijverige crew van www.racesport.nl in het Nederlands zijn vertaald voor de NL-versie van de MotoGP-site.

Bayliss en Barros bevestigd door Camel Honda

Op maandag 22-11 werd bekend gemaakt dat Troy Bayliss naast Alex Barros op een Honda RC211V deelnemen aan het 2005 MotoGP kampioenschap als deel van het Camel Honda team. Bayliss's contract werd aan het einde van het 2004 seizoen niet verlengd en werd opgepikt door teambaas Sito Pons terwijl Barros zich weer bij het team voegde waar hij van 1999 tot 2002 voor reed.

Beide rijders zullen Michelin banden gebruiken, Bayliss zal worden bijgestaan door hoofdmonteur Santiago Mulero en telemetrie technicus Ramón Aurin. Barros zal blijven werken met Ramón Forcada, die in 2004 zijn chefmonteur was bij Repsol Honda maar ook tijdens de eerste periode voor Honda Pons, en krijgt Lluis Lleonart als telemetrie technicus.

"Na twee erg succesvolle seizoenen gaat het Camel Honda team door met twee begaafde en ervaren rijders," vertelde Pons. "Met Alex en Troy ben ik er van overtuigd dat de gele Camel Honda motoren in elke race voor de betere posities kunnen strijden."

"Ik zou graag Honda, Camel, Correos en de andere team sponsors willen bedanken voor hun constante steun en hoewel we wel flink wat werk voor de boeg hebben ben ik er wel van overtuigd dat dit nieuwe 'project' ons voor alle betrokkenen veel succes zal brengen zodra het kampioenschap in april in Jerez van start gaat."

Roberto Zanni, world wide marketing en sales senior vice president van Japan Tobacco International vooegde nog het volgende toe. "Voor het derde opeenvolgende jaar zal het prestigieuze Camel merk deelnemen aan het MotoGP wereldkampioenschap. De spannende belevenissen van het Camel Honda team zullen in 2005 vervolgd gaan worden met een gloednieuwe bezetting. We verwelkomen ons nieuwe rijdersduo, Troy Bayliss en Alex Barros, en ik wens ze een seizoen vol voldoening en succes toe."

"Ik zou graag Honda willen bedanken voor het wederom verlenen van hun ondersteuning en voor hun bijdrage in de voortzetting van ons MotoGP project. Ik weet zeker dat de RC211V, ons team en onze rijders de naam van Camel hoog kunnen houden op de lange en uitdagende weg die MotoGP heet."

Stoner keert terug naar Aprilia - 23/11/04

Casey Stoner was vandaag weer op een 250cc Aprilia te vinden na twee seizoenen in de 125cc doorgebracht te hebben. De jonge Australiër nam in zijn eerste volledige seizoen in 2002 deel aan de kwartliterklasse met een Aprilia voordat hij een stapje terug deed naar de 125cc klasse om een poging te doen om de titel te winnen, eerst voor Aprilia en daarna voor KTM.

Na een seizoen bij de Oostenrijkse fabrikant wat gekenmerkt werd door pech en blessures keerde de 19 jarige vandaag tijdens een privé test op Jerez terug naar het team wat onder leiding staat van ex coureur Lucio Cecchinello. Stoner had de smaak weer snel te pakken en reed rondjes die drie tiende van een seconde onder Daijiro Kato's ronderecord zaten en noteerde een beste tijd van 1'44.663.

"Ik ben blij dat ik weer op een 250 zit en weer bij Lucio's team zit," vertelde Stoner, die op het circuit vergezeld werd door zijn nieuwe teamgenoot Roberto Locatelli. "Het was een moeilijke beslissing om KTM te verlaten maar toch deed ik het omdat ik races wil winnen in deze categorie. Het enige doel van vandaag was het rijden van zoveel mogelijk kilometers en weer gewend te raken aan de motor.

"Ik heb met de 2004 versie gereden en het is moeilijk om die te vergelijken met die ik in 2002 reed want ik kan het me nauwelijks herinneren! Maar ik ben erg blij dat ik hier ben en ik ben er van overtuigd dat ik met dit team kan presteren. Ik heb genoten van mijn tijd bij KTM en ik zou iedereen daar en bij Red Bull graag willen bedanken."

Stoner en Locatelli werden op het circuit ook vergezeld door Mirko Giansanti en hij lijkt zeker van een overstap naar de 250cc klasse op een Aprilia met het Matteoni Racing team waar hij afgelopen seizoen in de 125cc voor uitkwam. Fabrieksrijder Alex De Angelis.

Ducati (Capirossi en Checa) debuteert met Bridgestone op Jerez - 23/11/04

Het Ducati Marlboro team volbracht jl. dinsdag hun eerst test met Bridgestone banden tijdens een drukke MotoGP test op het Spaanse Jerez.

Terwijl Loris Capirossi en Carlos Checa op het circuit vergezeld werden door tijdelijk testrijder Régis Laconi was Jeremy McWilliams rondjes aan het rijden op het hybride prototype wat in elkaar was gezet door Proton Team KR met een KTM motorblok. Ook Shane Byrne kwam vandaag, voor het eerst sinds zijn blessure, samen met Marcelino Lucchi in actie op de Aprilia.

Het Ducati duo Capirossi en Checa bepaalden het tempo tijdens deze eerste dag van een driedaagse test en reden allebei tijden die onder Valentino Rossi's ronderecord uit 2003 zaten. Capirossi was echter erg voorzichtig en merkte op dat er niet te veel op rondetijden gelet moet worden in deze vroege fase.

"We kunnen vandaag niet al te veel conclusies trekken want naast dat de Bridgestone banden nieuw voor ons waren waren we ook aan de slag gegaan met een nieuwe motor en alles moet nog op zijn plaats vallen," vertelde Capirossi. "De eerste indrukken zijn goed en we weten dat ze Bridgestone hun best zullen doen voor ons. Als Ducati die beslissing heeft genomen dan weten we dat het de beste keuze was."

"De Bridgestones deden het dit jaar erg goed op sommige circuits en niet zo goed op andere circuits, ik hoop dus dat we de regelmaat kunnen vinden en regelmatig voorin te vinden zijn. We hebben een heleboel werk voor de boeg, maar we zitten al op de goede weg."

Op het circuit waren ook het Fuchs Kawasaki duo Shinya Nakano en Alex Hofmann te vinden alsmede HRC testrijder Shinichi Itoh die het ontwikkelingswerk van de Japanse fabrikant met de Bridgestone banden voortzette. Morgen worden meer HRC rijders verwacht waaronder het lang verwachte debuut van Troy Bayliss en Marco Melandri.

Onofficiële rondetijden:

Loris Capirossi (Ducati): 1'42'293

Carlos Checa (Ducati): 1'42,470

Alex Hofmann (Kawasaki): 1'42'689

Shinya Nakano (Kawasaki): 1'43'009

Régis Laconi (Ducati) : 1'44'185

Shane Byrne (Aprilia) : 1'44'753

Jeremy McWilliams (Proton KR / KTM): 1'45'689

Marcellino Lucchi (Aprilia): 1'45'867

Tamada gaat rijden voor Konica Minolta Honda

Gisteren (woe. 24-11) werd een nieuwe overeenkomst aangekondigd waarin duidelijk werd dat Makoto Tamada het komende jaar met een Honda RC211V op Michelin banden aan de start zal staan van het MotoGP wereldkampioenschap 2005, als hoofdsponsor is Konica Minolta Holdings, Inc. aangetrokken.

Tamada zal gaan rijden onder de vlag van een nieuw op te zetten team onder de naam JiR (Japan Italy Racing), het team is opgezet door Tetsuo Iida, de oud directeur van Honda Europe NV, en Luca Montiron, die tot nu toe optrad als de teammanager van het deel van het Pons team waarvoor Tamada het afgelopen seizoen uitkwam.

Het "Konica Minolta Honda Team" begon vandaag met testen op het circuit van Jerez, waar de Japanner aangaf uit te kijken naar het nieuwe seizoen wat over iets meer dan vier maanden op het circuit van Jerez zal beginnen. "Ik kan niet wachten tot ik aan de nieuwe uitdaging mag beginnen," verklaarde Tamada, die het afgelopen jaar twee wedstrijden wist te winnen en drie pole posities wist te behalen op Bridgestone banden. "Ik voel me zeer vereerd dat dit team op dit niveau special rond om mij word geformeerd".

"Het zal een veeleisend seizoen gaan worden dat is zeker, maar ik ben zeer gemotiveerd om ook in deze structuur mooie resultaten te laten zien". Konica Minolta Holdings, Inc. werd opgericht in Augustus 2003 door een fusie tussen Konica Corporation en Minolta Co., Ltd. Het bedrijf is wereldwijd actief met 37,000 werknemers, het bedrijf levert een breed scala aan producten van digitale camera's en films voor de consument tot kopieermachines en medische instrumenten en printers voor het bedrijfsleven.

"Ik ben trots op wat we hebben bereikt in een korte tijd, en hieraan heeft zeker de steun van Konica Minolta en Honda Racing aan bijgedragen," vertelde Montiron, die in het JiR team de positie van Managing Directeur in gaat nemen.

"Het is nu het moment om de schouders eronder te zetten en goede organisatie op te bouwen en om daarmee goede resultaten te kunnen gaan behalen. Ik weet zeker dat de weg die we zijn ingeslagen de juiste is, en ik ben ervan overtuigd dat Tamada de lijn kan doortrekken die hij in de afgelopen twee jaar heeft laten zien. Je moet hem het komende jaar steeds bij de top verwachten. Het technische deel van het team zal onder leiding komen te staan van Giulio Bernardelle. Het team zal een mix zijn van Italianen en Japanners."

Tetsuo Iida, JiR President voegde daar aan toe "Deze mededeling is zeer belangrijk voor mij, omdat het betekend dat iets is ontstaan waar ik lang naartoe heb gewerkt." "Ik ben heel blij met de steun van twee grote bedrijven als Konica Minolta en Honda. Ik hoop dat ik dit gevoel voor iedere race blijf behouden en dat we dat ook blijven uitstralen naar de liefhebbers van het wegracewereldje." "Ons doel met het opzetten van het JiR team is een eerste stap, en zal met volle inzet verder worden voortgezet, het uiteindelijke doel is natuurlijk het behalen van de wereldtitel."

Melandri nieuwe teammaat van Sete Gibernau

Marco Melandri zal het komende jaar uitkomen op een Honda RC211V nadat hij overeenstemming heeft bereikt met het Telefonica Movistar Honda team wat onder leiding staat van Fausto Gresini. Nadat de Amerikaanse oud wereldkampioen Colin Edwards vertrok naar Yamaha waar hij teammaat wordt van Valentino Rossi, was de plaats naast Gibernau vrij. De voormalig 250cc wereldkampioen heeft een contract voor een jaar getekend met een optie voor een tweede seizoen. De Italiaan zal voor het eerst kennis maken met de V5 in een driedaagse test vanaf 24 november, op het circuit van Jerez.

"Ik ben blij dat ik me bij deze nieuwe familie aan mag sluiten, ik heb lang op dit moment gewacht, en heb er hard voor moeten werken om deze deal rond te kunnen krijgen," zei Melandri, die hiermee de plek van Colin Edwards inneemt als teamgenoot van Sete Gibernau. "Nu ben ik veel rustiger en kan ik met vreugde kijken naar deze nieuwe uitdaging.

"Er is al een knop omgezet in mijn hoofd, ik ben zeer gemotiveerd, en ik kijk uit naar de kennismaking met mijn nieuwe motor en de professionaliteit van Gresini's team."

Xaus en Elias bevestigd door Fortuna Yamaha Tech 3

Ruben Xaus zal komend seizoen naast Melandri rijden op een Yamaha YZR-M1 in het MotoGP kampioenschap nadat hij vandaag zijn handtekening heeft gezet onder een eenjarige verbintenis met het Fortuna Yamaha Tech 3 team onder leiding van teammanager Hervé Poncharal.

Xaus, die het afgelopen jaar de 'Rookie of the Year' titel wist te behalen met een elfde plaats in de eindrangschikking voor de MotoGP titelstrijd, zal samen met Toni Elias een complete Spaanse rijders bezetting vormen. Xaus zal zijn nieuwe Yamaha in Fortuna kleuren gaan testen vanaf 22 januari op het circuit van Sepang.

""Na het redelijk logische contract met Toni Elias, die dit seizoen in de kwartliter klasse al in de kleuren van Fortuna reed, besloten we in overleg met onze partners bij Altadis om Ruben te rekruteren," legde Poncharal uit. "Ruben liet niet alleen zien dat hij met regelmaat kan presteren, hij finishte als elfde in het kampioenschap, maar pakte ook een uitmuntende derde plaats tijdens de Grand Prix van Qatar."

"Toni Elias en Ruben Xaus kunnen profiteren van de technische ondersteuning van Yamaha en van de ervaring van het Tech3 team die aan hun vijfde seizoen in de koningsklasse gaat beginnen. Samen zullen we er aan werken om het niveau te bereiken wat de Altadis groep van ons verwacht."

Biaggi ondergaat medische controle in Italië

Max Biaggi is deze week in Imola voor een medische controle van zijn linkervoet door Dr. Claudio Costa, de voet hersteld goed gaat na een gecompliceerde operatie eerder deze maand in Frankrijk. De Italiaan kan nog steeds niet lopen maar zijn hechtingen zullen verwijderd worden waarna hij binnen een paar dagen terug zal kunnen keren naar Monte Carlo om daar zijn rehabilitatie voort te zetten met fysiotherapeut Marino Laghi.

De 33 jarige Biaggi raakte op 6 november gewond na een supermoto ongeval en werd drie dagen later geopereerd aan een breuk in zijn kuitbeen en aan het sprongbeen in zijn enkel.

Het was zelfs zo'n gecompliceerd proces dat er twee medische teams werden ingezet, één onder leiding van Professor Jean-Yves Coillard en de andere o.l.v. Dr. Phillipe D'Ingrado waarbij Doctor Costa assisteerde. Twee speciale schroeven werden in het sprongbeen gezet en nog een schroef in het kuitbeen om de breuken op hun plaats te houden.

Hoewel Biaggi de HRC test op Jerez zal moeten missen is het personeel van de Clinica Mobile er van overtuigd dat hij op tijd hersteld zal zijn voor de eerste testsessie van 2005 op het circuit van Sepang. Biaggi zal zijn volgende medische controle, op advies van de Franse chirurgen van het Clinique du Parc in Lyon, op 17 december ondergaan.

Proton Team KR verheugd over vooruitgang met KTM - 24/11/04

Proton Team KR wist dinsdag op de eerste testdag op Jerez goede vooruitgang te boeken met het KTM motorblok in hun eigen frame. Jeremy McWilliams reed met de hybride versie en zal op woensdagochtend nog meer ronden rijden voordat hij testverplichtingen heeft bij Aprilia en zich bij zijn teamgenoot Shane Byrne zou voegen.

"We zijn momenteel aan het testen met Jeremy en ook Kurtis Roberts is aanwezig om het van Jeremy over te nemen als hij weer met de Aprilia gaat rijden," legde Team manager Chuck Aksland uit. "Er zijn nog wat dingen die moeten gebeuren, dit is echter de derde keer dat deze machine op het circuit komt en we weten welke kant we op moeten om progressie te maken."

"De ontwikkeling van het motorblok is de kant op gegaan waar we op hadden gehoopt en heeft zeker een hoop potentie. De combinatie met het frame lijkt goed te gaan en we zijn tevreden hoe de motor presteert in verhouding met de andere machines op het circuit. Een paar kleine problemen weerhielden ons er van om verder te komen op de eerste dag hoewel de rondetijden meer dan acceptabel waren."

Na gedurende het 2004 seizoen met Dunlops gereden te hebben was het team nu op Jerez aan het testen met Michelin, Aksland vertelde echter dat er geen overeenkomst is voor 2005 met de Franse banden fabrikant.

"Het komt er in feite op neer dat Michelin ons hier geholpen heeft maar er valt nog niets van af te leiden," bevestigde hij. "We zijn hier niet om banden te testen. We zijn hier om een aantal frames en andere componenten te testen om te kijken hoe deze omgaan met het KTM motorblok."

Dovizioso maakt kwartliter debuut met Honda

125cc Wereldkampioen Andrea Dovizioso heeft zijn Honda RSW getest, waarmee hij in het komende jaar zal gaan starten in de 250cc. Het was erg druk op het circuit van Jerez, waar ook enkele MotoGP rijders tijd kregen om te testen, naast Dovizioso kwamen ook zijn Honda collega's Hector Barberá en Jorge Lorenzo in de baan.

"Toen ik voor het eerst de baan op mocht voelde ik me net een klein kind wat een cadeautje open mocht maken," verklaarde Dovizioso glimlachend na de test. "Ik keek er naar uit om op de 250 te mogen rijden en ik moet zeggen het is een goede machine, het grootste verschil waar ik aan moet wennen is het gewicht."

"Je kunt een 125cc makkelijker die kant opsturen waar jij heen wil, de 250 is wat dat betreft moeilijker te sturen. Maar tot nu toe gaat het heel goed en het doel van deze test is kilometers maken en ervaring opdoen. De motor is goed en er is niet echt een gebied waar extra aan gewerkt moet worden. Het feit dat ik bij hetzelfde team ben gebleven is voor mij heel belangrijk gebleken omdat het familiegevoel voor mij belangrijk is om goed te kunnen presteren. Ik heb nog geen kans gekregen om mijn titel te vieren, ik hoop dat snel met mijn vrienden te kunnen doen, maar tot nu toe heb ik het gewoon steeds te druk gehad. Ik hoop dit in december goed te kunnen maken."

Onofficiële 250cc tijden van 24-11

Alex de Angelis (Aprilia): 1'43'263

Casey Stoner (Aprilia):1'43'671

Roberto Locatelli (Aprilia):1'44'240

Mirko Giansanti (Aprilia):1'45'462

Andrea Dovizioso (Honda):1'46'224

Bron: www.motogp.com en www.racesport.nl

*********************

Er op vertrouwend u hiermee van dienst te zijn geweest, verblijven wij met vriendelijke groeten,

TT Circuit Assen
Willem Lute (Press Officer, Marketing & PR)
P.O. Box/Postbus 150
9400 AD Assen, The Netherlands
Tel. +31-(0)592-380380, Fax +31-(0)592-356911
Mobile: +31-6-534 60 621

E-mail private office: delalute@wxs.nl E-mail TT Circuit Assen office: w.lute@tt-assen.com, Website www.tt-assen.com