Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag

ons kenmerk: IZ. 2004/3438
datum: 25-11-2004
onderwerp: Landbouw- en Visserijraad 22-23 november 2004/dierenwelzijn tijdens transport TRC 2004/8074

Bijlagen: 1

Geachte Voorzitter,

Inleiding
De Raad heeft op 22 november een politiek akkoord bereikt over het Commissievoorstel inzake de bescherming van dieren tijdens het vervoer en daarmee samenhangende activiteiten.

Hierbij informeer ik u over de belangrijkste punten uit het voorstel en geef ik mijn appreciatie. Dit vooruitlopend op mijn brief aan de Kamer met het verslag van de Landbouw- en Visserijraad van 22-23 november en zoals toegezegd tijdens het Algemeen Overleg/Europa Overleg in uw Kamer op 18 november jongstleden.

Achtergrond
In juli 2003 heeft de Europese Commissie een voorstel gepresenteerd voor een verordening inzake dierenwelzijn tijdens transport. Onder het Ierse Voorzitterschap is de Raad er niet in geslaagd een akkoord over het voorstel te bereiken. Met name over de rij- en rusttijden en de beladingsgraad bleek geen overeenstemming mogelijk.

Nederland heeft zich aan het begin van het voorzitterschap bereid verklaard het onderwerp opnieuw op de agenda te plaatsen, als er bij de lidstaten sprake zou zijn van beweging op dit dossier. Die bereidheid bleek er te zijn, zolang één en ander geen consequenties zou hebben voor de rij- en rusttijden en de beladingsgraad. Daarop heb ik als Voorzitter de Raad een nieuw compromisvoorstel voorgelegd, waarbij rekening is gehouden met voornoemde gevoeligheden.

Compromisvoorstel
Het voorzitterschap is bij het compromisvoorstel uitgegaan van een stap voor stap benadering. Hierbij is er bewust voor gekozen om in de eerste fase de rij- en rusttijden en de beladingsgraad niet te wijzigen. Wel heeft het voorzitterschap getracht verbetering aan te brengen in de transportomstandigheden, door:

1. een verbeterde handhaving en controle, waarbij het verplicht stellen van een satelliet navigatiesysteem (GPS) een goed handvat biedt.

2. voor lange afstanden strengere eisen te stellen aan opleiding van chauffeurs en goedkeuring van transporten. Tevens wordt de chauffeur verplicht een certificaat bij zich te dragen van de gevolgde opleiding.

3. op nationaal gebied adequate sanctiemogelijkheden te implementeren en de uitwisseling van relevante informatie tussen lidstaten te verbeteren.

4. de verantwoordelijkheid voor het welzijn van dieren tijdens transport te delen. Niet alleen de transporteur maar personen binnen de gehele keten kunnen verantwoordelijk worden gesteld indien overtredingen worden vastgesteld.

Verder voorziet het voorstel in een revisierapport van de Commissie binnen 4 jaar na inwerkingtreding van de nieuwe verordening, dat indien nodig vergezeld zal worden van passende voorstellen inzake rij- en rusttijden en beladingsgraden.

Daarnaast zijn verbeteringen opgenomen waarover tijdens het Ierse Voorzitterschap reeds overeenstemming is bereikt. Deze omvatten:
* algemene verbetering omtrent vervoer rondom de boerderij;
* de mogelijkheid om nationaal strengere regels te handhaven;
* schepen die dieren vervoeren dienen aan bepaalde eisen te voldoen;
* ditzelfde geldt voor containers welke voor dierenvervoer worden gebruikt;

* aanvullende eisen worden gesteld op het gebied van de conditie van de dieren;

* bij het in- en uitladen en bij de directe omgang met het dier worden aanvullende eisen gesteld.

Voor meer details van het voorstel verwijs ik naar het in de bijlage opgenomen persbericht van de Commissie. Hierin wordt ook duidelijk aangegeven wat de verschillen in de nieuwe verordening zijn ten opzichte van de huidige richtlijn. Overigens is op een laat moment in de bespreking de afstand van 50 kilometer als genoemd onder punt vier op 65 kilometer gesteld.

Appreciatie Nederland
Nederland heeft met het compromisvoorstel van het voorzitterschap ingestemd. Mijns inziens is het voorstel een aanzienlijke verbetering ten opzichte van de huidige richtlijn. Met name de introductie van het GPS-systeem biedt betere controle- en handhavingsmogelijkheden. Verder zijn de certificaatgebonden scholing van chauffeurs, een verbeterde sanctioneringmogelijkheid en de verantwoordelijkheid voor de dieren over de gehele transportketen elementen die zeker zullen resulteren in een verbetering van het transport van levend vee.

Ik betreur het dat een akkoord over de rij- en rusttijden en over de beladingsgraad niet mogelijk is gebleken. Desalniettemin biedt de bepaling over het revisierapport een goede opening om op een later tijdstip deze punten alsnog in de verordening op te nemen.

De minister van Landbouw, Natuur
en Voedselkwaliteit,

dr. C.P. Veerman
Bijlagen
Persbericht van de Commissie (Niet in elektronische vorm beschikbaar)