ProRail

Persbericht

19-11-2004

Nieuwe spoorbrug naar Eefde

Donderdag 25 november arriveert het eerste deel van de nieuwe spoorbrug over het Twenthekanaal in Eefde. In de week erna volgen de overige brugdelen. ProRail heeft de brug in Krimpen aan de IJssel laten bouwen en laat de brugdelen over water naar Eefde vervoeren. Daar wordt de brug in elkaar gezet en verder afgebouwd. In mei 2005 is de brug gereed en kan dan op zijn definitieve plaats gelegd worden.

Het gedeelte van de spoorbrug waarop de sporen komen te liggen (rijdek) arriveert donderdag in de loop van de ochtend bij de huidige spoorbrug. Daar wordt het rijdek verder omhoog gebracht zodat deze over de dijken kan draaien en op tijdelijke steunpunten op de kade gelegd kan worden, parallel aan de huidige brug. Daarna worden de pontons eronderuit gehaald en de brug verder opgevijzeld zodat de scheepvaart uiterlijk de volgende ochtend weer vrije doorgang heeft. De week erna komt de boog in twee delen op twee verschillende pontons over het Twenthekanaal naar Eefde. Bij aankomst worden beide boogdelen met behulp van een grote drijvende kraan op het rijdek geplaatst. De boogdelen worden vervolgens aan elkaar, en aan het rijdek gelast. Daarna worden de tuien aangebracht (De exacte data staan onderaan het persbericht).

Gevolgen voor de scheepvaart

Het uitzonderlijk grote transport heeft tot gevolg dat Rijkswaterstaat de scheepvaart op de IJssel en het Twenthekanaal tijdelijk moet stremmen. Op zondag 21 november geldt een stremming voor het opvarende verkeer van 09.00 tot 14.00 uur. Verder wordt van 25 november 07.00 uur tot 26 november 12.00 uur het gedeelte tussen de IJssel en sluis Eefde geheel gestremd. Dit gedeelte wordt ook gestremd op 1 december van 06.00 tot 19.00 uur en op donderdag 2 december van 06.00 tot 15.00 uur. Ook aanmeren en ligplaats nemen is niet mogelijk in bovengenoemde periodes. Mobiele verkeersleiders zijn continu bij het transport aanwezig en zullen zonodig scheepvaartverkeer begeleiden.

D4/V100

De sporen in Nederland zijn niet overal berekend op zwaardere en snellere goederentreinen. Daarom moet ProRail het spoor en de daarin gelegen viaducten en bruggen de komende jaren aanpassen, verstevigen en/of vernieuwen. ProRail heeft daarvoor een programma ontwikkeld. Dat programma heet âD4/V100â. D4 staat voor een zwaardere âasbelastingâ (last die op een wagenas rust) van goederentreinen. V100 voor een maximale snelheid van 100 km per uur. Het spoor tussen Arnhem en Deventer is één van de sporen die in dit programma wordt aangepakt. In een aparte brochure vertelt ProRail u in grote lijnen wat er tussen 2003 en 2007 tussen Arnhem en Deventer op dit gebied allemaal staat te gebeuren. U kunt deze gratis brochure aanvragen via infonoordoost@prorail.nlÂ

Facts & figures

Financier Ministerie van Verkeer en Waterstaat Opdrachtgever ProRail
Ontwerp brug Holland Railconsult
Lengte brug 91 meter
Aantal tuien 16

data werkzaamheden brug Twentekanaal

Data Omschrijving werkzaamheden

* 19 november : Het brugdek (gedeelte waar de sporen op liggen) wordt in Krimpen aan de IJssel op een ponton (soort platte boot) geladen.

* 20 en 21 november : Het transport van het brugdek over de Waal en IJssel richting Zutphen.

* 21 november : De aankomst van het brugdek in de Mars haven te Zutphen.

* 22 t/m 24 november : Voorbereidende werkzaamheden voor het invaren van het brugdek.

* 25 november : Het invaren van het brugdek over de IJssel en het Twentekanaal naar de tijdelijke steunpunten parallel aan de huidige spoorbrug. Hier zal het spoordek 90 graden worden gedraaid en op de tijdelijke steunpunten worden geplaatst.
* 25 of 26 november : De bogen van de brug worden in Krimpen aan de IJssel op twee pontons geladen.

* 29 en 30 november : Het transport van de bogen richting Zutphen.
* 30 november : De aankomst van de bogen in de Mars haven te Zutphen.

* 1 en 2 december : Het invaren van de twee bogen over de IJssel en het Twentekanaal naar het nieuwe brugdek. De bogen zullen met een drijvende kraan op de brug worden geplaatst.
* 3 december 2004 t/m 15 januari 2005 : Het aanbrengen van de lassen tussen de twee bogen en het brugdek. Het aanbrengen van 16 zogenaamde âtuienâ tussen de bogen en het brugdek.

Bovenstaande data zijn onder voorbehoud. Door onvoorziene omstandigheden (zoals het weer) kan het zijn dat werkzaamheden op een ander tijdstip uitgevoerd worden.