Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Persbericht 04/240

Ministerie van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid Directie
Communicatie

25 november 2004

Nr. 04/240

Campagne jongeren en schulden van start

Op donderdag 25 november gaat een voorlichtingscampagne over jongeren en schulden van start. De actie is bedoeld om jongeren bewust te maken van nadelige gevolgen van schulden. De campagne bestaat uit spots die verschillende jongerenzenders waaronder TMF en Nickelodeon de komende drie weken gaan uitzenden. Bij de campagne hoort een website, waarop jongeren tips kunnen vinden hoe zij schulden kunnen verminderen.

De campagne richt zich vooral op jongeren uit het vmbo tussen de 13 en de 18 jaar omdat die verhoudingsgewijs veel met schulden kampen.
Uitgangspunt voor de campagne is de eigen verantwoordelijkheid van
jongeren om uit de schulden te blijven of te komen.

Op de site www.nietmeerlenen.nl staan links met veel praktische
informatie over het voorkomen en oplossen van schulden. Er zijn feiten en cijfers terug te vinden over lenen en schulden. Daarnaast kunnen jongeren onder andere gesproken teksten van de site downloaden, die zij aan elkaar kunnen versturen om het geld dat ze uitgeleend hebben terug te vragen. Deze zogenoemde soundbites zijn in allerlei varianten beschikbaar.

De campagne is een vervolg op eerdere campagnes. Ook geeft NIBUD begin december een lespakket uit, dat is bedoeld om jongeren op het vmbo te leren beter met geld om te gaan. Uit diverse onderzoeken blijkt dat problematische schuld onder jongeren veel voorkomt.