Universiteit van Utrecht

Persbericht Universiteit Utrecht

19 november 2004

Leraren: leven lang leren of levenslang

De Universiteit Utrecht en het Onderwijsfonds COCMA houden op vrijdag 26 november 2004 het symposium 'Leraren: leven lang leren of levenslang. De relatie tussen de aloude deeltijd-lerarenopleidingen en de huidige noodzaak van een grotere beroepsdynamiek.' Centraal onderwerp tijdens het symposium is de huidige en de gewenste positie van deeltijd lerarenopleidingen en hoger deeltijdonderwijs in het algemeen.

Tijdens het symposium komen thema's aan de orde als onderwijs en mobiliteit op de arbeidsmarkt, de eigenheid van het onderwijs aan volwassenen die professionele verantwoordelijkheden dragen, de relatie tussen kennisverwerving en beroepsuitoefening, de stand van zaken bij deeltijdopleidingen in het HBO, het universitaire en het particuliere onderwijs en de rol van de overheid, van sociale partners en van particulieren.

Programma:

10.00 Opening.

10.10 Inleiding door dagvoorzitter Johan van Bruggen, voorheen o.m. directeur leerplanzaken bij de Stichting Leerplanontwikkeling en inspecteur PABO bij de Inspectie van het Onderwijs.

10.40 Eerste keynote 'Dynamisering van het leraarsberoep' over een professionele leerloopbaan van leraren, door Hubert Coonen, hoogleraar 'Innovatiemanagement van het onderwijs' aan de Open Universiteit.

11.35 Tweede keynote 'Inspiratie, leren en lesgeven' over het perspectief van de leraar-in-opleiding, door Maarten Dolk, lector 'Geïnspireerd leren' aan de Hogescholen Drenthe, Helicon en Zuyd.

12.10 Discussie.

12.30 Lunchpauze.

13.30 Opening en toelichting van het middagprogramma: aanbieding van het boek Waarvan akte aan Jos Elbers, voorzitter College van Bestuur Hogeschool INHOLLAND en portefeuillehouder sector lerarenopleidingen HBO-raad.

14.00 Podiumgesprek o.l.v. de dagvoorzitter en referent Jaap Vedder (Stichting Onderwijsfonds COCMA) met deskundigen uit de onderwijspraktijk m.m.v.:


- Kitty Oirbons (College van Bestuur OSG Piter Jelles Leeuwarden): competentiegericht en contextrijk opleiden van (nieuwe) docenten,


- Betty Smits van Sonsbeek (accountmanager bij VOS/ABB, werkgeversorganisatie openbaar onderwijs): investeren in leraren,


- Marco Snoek (lector 'De veranderingsbekwame leraar' aan de Hogeschool van Amsterdam): opleidingsdynamiek en kwalificatiestructuur,


- Frank Stöteler (directeur Faculteit Economie en Management Hogeschool Arnhem Nijmegen): de strijd om een PABO+ studie,


- Jos van der Voort (directeur Griendencollege Sliedrecht): de revitalisering van een VMBO-school.

De zaal zal bij de podiumdiscussie worden betrokken.

15.50 Slotbeschouwing Jeanette Noordijk, programmadirecteur onderwijspersoneel ministerie OCW.

16.15 Borrel.

Journalisten zijn van harte uitgenodigd het symposium bij te wonen. Aanmeldingen hiervoor graag naar onderstaande voorlichter.

Vrijdag 26 november 2004 van 9.00 tot 17.00 uur

Educatorium, Leuvenlaan 19, De Uithof, Utrecht

Symposium 'Leraren: leven lang leren of levenslang. De relatie tussen de aloude deeltijd-lerarenopleidingen en de huidige noodzaak van een grotere beroepsdynamiek.'

Voorlichter Johan Vlasblom, (030) 253 4073, j.vlasblom@csc.uu.nl

Op www.uu.nl/nieuws is een PDF te vinden over het symposium