VU Medisch Centrum

Grote onderwijsverbetering bij artsenopleiding VUmc

Door het volgen van contextgebonden onderwijs in de farmacotherapie hebben vierdejaarsstudenten geneeskunde het niveau van zesdejaars die niet deze vorm van onderwijs hebben gehad. Dit concludeert Joke Vollebregt in haar promotieonderzoek aan het VU medisch centrum Amsterdam. Vollebregt is de eerste promovendus bij het VUmc binnen het medisch onderwijs. De promotie vindt plaats op vrijdag 26 november a.s.

Tussen 1998 en 2001 voerde de faculteit Geneeskunde van het VU medisch centrum een context-gebonden onderwijsprogramma farmacotherapie in voor de doctoraalfase. De onderwijsmethode berust op vier principes:
* leren in de setting van de toekomstige beroepsuitoefening (bijvoorbeeld spreekuur);

* direct feedback krijgen op de consultvoering;
* ervaring opbouwen door herhaling en eigen verantwoordelijkheid voor verdieping

* en het bijspijkeren van ontbrekende kennis.

Op deze manier verwerven studenten geneesmiddelkennis in combinatie met de toepassing van die kennis. Na invoering bleek dat de geneesmiddelkennis, de rationaliteit van de geneesmiddelkeuze en het niveau van de patiëntcommunicatie bij tweede- tot vierdejaars studenten steeg als gevolg van dit programma. Het niveau van de vierdejaars studenten tijdens de toets is vergelijkbaar met dat van eerder geteste zesdejaars studenten aan het eind van hun co-assistenschappen die geen contextgebonden onderwijs hadden gevolgd. Dit resultaat werd bereikt met een relatief geringe studiebelasting en een maximum aan waardering door de studenten. Het onderzoek maakte deel uit van een project ter verbetering van het farmacotherapie-onderwijs. Dit project werd o.a. gestart op basis van bevindingen van de eerste Onderwijsvisitatie dat het farmacotherapie-onderwijs op de faculteiten Geneeskunde verbetering behoefde.