Gemeente Roermond

Tentoonstelling Leo Franssen

Over Leo Franssen (1905 - 1990) Leo Franssen stamt uit een cultureel geëngageerde familie. Hij is de zoon van de bekende neogotische architect Caspar Franssen en van Leonie Guillaume. Haar familie speelt een belangrijke rol in de geschiedenis van de Koninklijke Harmonie Roermond. In 1932 begint Leo Franssen zijn studie aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten te Brussel. Guillaume van Strijdonck is er zijn leermeester. Joep Nicolas ontdekt het talent van Franssen in 1930 en brengt dat onder de aandacht van het publiek. De twee raken bevriend en blijven dit.
De meest geschilderde 'dame nature' was Leo's eigen vrouw Lily Franssen - Sampers, die op meer dan 100 doeken te zien is. Zij is dan ook zijn favoriete model.

Het werk van Leo Franssen In 'Spiegel van Roermond 2005', die op 9 december verschijnt, staat een artikel van Wim Schulpen over deze Roermondse schilder. Schulpen over de schilderkunst van Franssen: 'Met de dood van de Roermondse kunstschilder Leo Franssen verloor Limburg in 1990 de laatste postimpressionist van naam. Zijn debuutexpositie, in 1935 in Den Haag, bezorgde hem al meteen landelijke bekendheid en waardering. De naakten die hij schilderde waren sensueel en onverbloemd, zijn stillevens plastisch en harmonieus van tint, zijn landschappen een explosie van uitbundige penseelstreken. Van experimenten moest hij niets hebben. Schilderkunst was voor hem 'gefluister' geen 'gebral'. Tot aan zijn dood op 85-jarige leeftijd bleef Leo Franssen het impressionisme trouw, zonder een epigoon van zichzelf te zijn geworden.' 'Franssen hield vast aan zijn geliefde thema's: stillevens, landschappen, stadsgezichten en naakten.' Jules Kockelkoren over Leo Franssen in de Maas- en Roerpost 1956: 'Leo Franssen is een kunstenaar met een uitgesproken schilderskarakter, die het niet zoekt in boeiende tekening, doch alles in de kleur en de penseelstreek oplost. Zijn stillevens met de donkere fonds, met het harmonieus en voornaam samenspel der kleuren, in feilloos gebouwde plans zich verliezend in het verhulde interieurlicht met zijn verstild clair-obscur, doen een Leo Franssen herkennen uit duizenden. Men kan stellen dat in het werk van Franssen tot nu toe een voortdurende opgaande lijn is gebleven: een steeds grotere beheersing tot zuiver picturale waarden.'

Publicatiedatum: 25.11.2004 Bijgewerkt: 26.11.2004