Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Gordelcampagne Goochem gaat Europees

Goochem het Gordeldier, de campagne van Verkeer en Waterstaat om kinderen te motiveren achterin de auto een gordel om te doen, blijkt populair. Niet alleen is in Nederland het gordelgebruik op de achterbank aanzienlijk toegenomen, ook gaan negen andere EU-landen in 2005 het concept van de Goochem-gordelcampagne gebruiken.

In Nederland is het aantal passagiers dat op de achterbank de gordel draagt, gestegen van dertig procent in 2000 naar 69 procent in de eerste helft van dit jaar. De stijging wordt deels toegeschreven aan intensievere politiecontroles en grotendeels aan de campagne. Uit onderzoek blijkt namelijk dat negentig procent van de Nederlanders wel eens heeft gehoord van het gordeldier, dat als waarderingscijfer een dikke acht krijgt.

Het Nederlandse succes bleef in Europa niet onopgemerkt. Omdat het Europese Actieprogramma voor de Verkeersveiligheid prioriteit geeft aan het gebruik van gordels en andere beveiligingsmiddelen in de auto, wilde de EU een Europa-brede gordelcampagne. Afgelopen zomer presenteerde in Brussel een aantal landen hun campagne, waarna uiteindelijk voor Goochem werd gekozen. Overigens wordt de in maart van dit jaar gelanceerde gordelcampagne ook in Nederland nog in ieder geval twee jaar gebruikt.