Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801 2509 LV Den Haag der Staten-Generaal Anna van Hannoverstraat 4 Binnenhof 1a Telefoon (070) 333 44 44 2513 AA `s-GRAVENHAGE Telefax (070) 333 40 33

Uw brief Ons kenmerk
5 november 2004 UB/K/04/77952
nr. 2040502840
Onderwerp Datum
Kamervragen van het lid Van Oerle-van der 29 november 2004
Horst

Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het lid Van Oerle-van der Horst (CDA) over de verrekening partnertoeslag AOW door de Sociale Verzekeringsbank..

De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,

(H.A.L. van Hoof))

2

Vragen van het lid Van Oerle-van der Horst (CDA) aan de staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over de verrekening partnertoeslag AOW door de Sociale Verzekeringsbank. (ingezonden 4 november 2004)

Vraag 1
Kloppen de berichten dat de Sociale Verzekeringsbank (SVB) lange tijd nodig heeft voor het verwerken van inkomensmutaties, zodat terugvorderingen van de partnertoeslag ingevolge artikel 10, tweede lid, van de Algemene Ouderdomswet (AOW) oplopen tot meer dan twee jaar?

Vraag 2
Kunt u nadere gegevens verstrekken over het door de SVB gehanteerde tijdspad inzake de bevoorschotting en terugvordering van de partnertoeslag AOW? Worden de in de wet gestelde termijnen door de SVB gehaald?

Antwoord 1 en 2
Het recht op een AOW-toeslag wordt vastgesteld op basis van het actuele inkomen. Dit gegeven is alleen bij de klant bekend. Op basis hiervan wordt de hoogte van het recht vastgesteld. Klanten hebben een meldingsplicht voor het doorgeven van wijzigingen in hun inkomsten. Via het herhalingsonderzoek inkomen wordt jaarlijks aan de klanten gevraagd hun actuele inkomen op te geven, indien zij recent geen inkomensmutaties hebben gemeld. Uit deze herhalingsonderzoeken kunnen herzieningen met terugwerkende kracht en eventueel een terugvordering ontstaan indien de klant verzuimd heeft eerder het juiste actuele inkomen en mutaties daarop te melden aan de SVB.

Daarnaast worden jaarlijks gegevens met de Belastingdienst uitgewisseld over door de Belastingdienst vastgestelde inkomens. Aangezien de Belastingdienst niet beschikt over actuele inkomensgegevens, maar slechts over inkomensgegevens met betrekking tot verstreken belastingjaren, worden inkomensgevens uitgewisseld die betrekking hebben op gemiddeld 1,5 tot 2 jaar voor het moment van de uitwisseling. Ook uit deze uitwisseling kan blijken dat de klant niet tijdig de juiste inkomensgegevens heeft gemeld en kunnen herzieningen met terugwerkende kracht en eventueel een terugvordering ontstaan.

Als gevolg van deze werkwijze komt het voor dat herzieningen en terugvorderingen meer dan 2 jaar teruggaan. Aangezien gegevens voor de verificatie van de inkomensopgave door de klant niet eerder beschikbaar zijn, is dit niet te voorkomen.

Voor iedere gevalsbehandeling gelden de termijnen uit de Algemene Wet Bestuursrecht. In het recente verleden heeft de SVB te kampen gehad met hoge werkvoorraden, waardoor ook dit soort gevalsbehandelingen niet altijd tijdig kon worden afgehandeld. Inmiddels is door de SVB hierop de nodige actie ondernomen en is de tijdigheid van deze gevalsbehandelingen toegenomen.

3

Percentage tijdigheid afhandeling meldingen en onderzoek inkomen
2004-4 2004-3 2004-2 2004-1 2003-4 2003-3 2003-2 2003-1 (per 7-
nov.)
AOW 91% 87% 85% 86% 82% 84% 76% 82%

Vraag 3
Wat gaat u ondernemen om wijzigingen sneller te doen verwerken, zodat het voorschot tijdig kan worden aangepast en er geen grote vorderingen ontstaan?

Vraag 5
Kan de SVB deze gegevens niet rechtstreeks via de polisadministratie van het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) en/of de Belastingdienst ontvangen?

Antwoord 3 en 5
Na de constatering van de te hoge werkvoorraden heb ik de SVB gevraagd maatregelen te treffen met betrekking tot de uitvoering van de Anw. De SVB heeft een plan van aanpak opgesteld ter verbetering van de tijdigheid Anw. De getroffen maatregelen hebben ook doorgewerkt in de AOW. In haar Jaarplan 2004 heeft de SVB ook al aangegeven de tijdigheid van de AOW te verbeteren. Eén en ander heeft geleid tot het sterk terugdringen van de werkvoorraden. De SVB heeft de inschatting gemaakt dat het overgrote deel van de terugvorderingen met een lange terugwerkingsperiode het gevolg is van de gehanteerde werkwijze. Aangezien deze werkwijze volgt uit de huidige regelgeving, zijn op korte termijn geen verbeteringen te verwachten. Structurele aanpassingen op het terrein van regelgeving en de komst van de polisadministratie bieden meer mogelijkheden voor toekomstige verbeteringen.

Onderzocht zal worden of de polisadministratie mogelijkheden biedt voor een intensievere gegevensuitvraag bij het UWV.

Vraag 4
Waarom dienen betrokkenen steeds schriftelijk wijzigingen in hun inkomen door te geven?

Antwoord 4
De SVB wil mutaties altijd schriftelijk om vast te kunnen stellen dat het bericht van de klant afkomstig is. Dat is geregeld in art 4 (2a) van de Controlevoorschriften AOW (Stcrt. 1996, 141, laatstelijk gewijzigd bij besluit van 22 december 2000, Stcrt. 2001,7). Bij inkomens wordt bovendien om bewijsstukken gevraagd om het voor de regeling relevante inkomen juist vast te kunnen stellen. Zolang gegevens met betrekking tot actuele inkomens niet elders dan rechtstreeks bij de klant kunnen worden geverifieerd, is deze werkwijze om redenen van rechtmatigheid noodzakelijk.