Vlaamse overheid

Uit een studie van C-Concept blijkt dat de Vlamingen maar matig tevreden zijn over de dienstverlening van Vlaamse steden en gemeenten. Minister van Bestuurszaken Geert Bourgeois grijpt deze aanleiding aan om zijn beleid inzake de dienstverlening van de Vlaamse overheid te belichten.

"Voor elke overheid is het een continue en uitdagende opdracht een efficiënte en klantvriendelijke dienstverlening te waar-borgen", aldus minister Bourgeois. "Ook de Vlaamse overheid staat in dit verband voor heel wat uitdagingen. Er wordt al heel wat energie gestoken in het bevorderen van een efficiënte en transparante overheidsadministratie en ook in mijn beleidsnota voorzie ik een aantal extra maatregelen om de burger beter ten dienste te staan."

Een klantenbevraging door de Vlaamse administratie toonde reeds aan waar het beleid bijschaving nodig heeft om te voldoen aan de eisen van de burger. Minister Bourgeois: "Het is maar normaal dat de burger hoge verwachtingen heeft van zijn overheid. Een goede dienstverlening is cruciaal voor het vertrouwen van de burgers in de overheid".

De Vlaamse administratie moet verder worden uitgebouwd tot een snel, soepel en efficiënt werkende instantie. De bundeling van Bestuurszaken, Administratieve Vereenvoudiging, E-Government, ICT en Media binnen één bevoegdheidspakket schept daar belangrijke kansen toe.

Om de burger beter ten dienste te staan, plant minister Bourgeois volgend jaar onder andere het uitwerken van een dienstverleningscharter. Hierin zullen de dienstverlenings-standaarden en de rechten en plichten van de overheid en de gebruiker vastgelegd worden.

Ook voorziet minister Bourgeois een permanent online meldpunt voor administratieve lasten en ingewikkelde procedures, toegankelijk voor burgers, ondernemingen en de personeelsleden van de Vlaamse overheid. Voorheen participeerde Vlaanderen in het Kafka-meldpunt, samen met de federale overheid. Maar nu dat deze laatste dat project heeft opgeheven, wil Vlaanderen een eigen meldpunt oprichten in samenwerking met andere besturen.

Uit de studie van C-Concept blijkt dat een groot aantal Vlamingen nog nooit van de term e-government heeft gehoord. "De vraag is niet hoeveel Vlamingen de term 'kennen', maar wel hoeveel Vlamingen met e- government effectief worden bereikt," aldus minister Bourgeois. "Tot op vandaag wordt de term e-government teveel verengd tot het ter beschikking stellen van websites. Maar e-government is tegelijkertijd het inpassen van nieuwe technologie in de werking van de overheid. Voor mij is e-gov vooral gov+e : dit wil zeggen het is de overheid, die haar voordeel doet met de nieuwe elektronische mogelijkheden die de technologie ons biedt en dus ook de burger."

info : Ben Weyts, woordvoerder van
minister Bourgeois - tel. (02) 552 70 08 e-mail: persdienst.bourgeois@vlaanderen.be


---