ProRail

Persbericht

29-11-2004

Invaren nieuwe spoorbrug Eefde

Maandag 29 november wordt de nieuwe spoorbrug op de tijdelijke steunpunten, naast de bestaande spoorbrug in Eefde gelegd. De brug is afgelopen donderdag onder de IJsselbrug doorgevaren naar de Marshaven in Zutphen. De overige brugdelen (de bogen) arriveren woensdag. ProRail heeft de brug in Krimpen aan de IJssel laten bouwen en laat de brugdelen over water naar Eefde vervoeren. Daar wordt de brug in elkaar gezet en verder afgebouwd. In mei 2005 is de brug gereed en kan dan op zijn definitieve plaats gelegd worden.

De brug arriveert iets later dan gepland in Eefde vanwege de snel stijgende waterstand afgelopen weekend in Zutphen, waardoor het transport niet onder de IJsselbrug door kon varen. Dit heeft geen gevolgen voor de planning voor mei 2005 gehad.

Het gedeelte van de spoorbrug waarop de sporen komen te liggen (rijdek) arriveert maandag in de loop van de ochtend bij de huidige spoorbrug. Daar wordt het rijdek nog verder omhoog gebracht zodat deze over de dijken kan draaien en op tijdelijke steunpunten op de kade gelegd kan worden, parallel aan de huidige brug. Daarna haalt de aannemer de pontons eronderuit en vijzelt de brug verder op zodat de scheepvaart uiterlijk de volgende ochtend weer vrije doorgang heeft. Woensdag komt de boog in twee delen op twee verschillende pontons over het Twenthekanaal naar Eefde. Bij aankomst plaatst een grote drijvende kraan beide boogdelen op het rijdek. De boogdelen worden vervolgens aan elkaar en aan het rijdek gelast, waarna de aannemer de tuien aanbrengt (De exacte data staan in de bijlage).

Gevolgen voor de scheepvaart

Het uitzonderlijk grote transport heeft tot gevolg dat Rijkswaterstaat de scheepvaart tussen de IJssel en sluis Eefde moet stremmen van 29 november 07.00 uur tot 30 november 12.00 uur. Dit gedeelte wordt ook gestremd op 2 december van 06.00 tot 19.00 uur en op 3 december van 06.00 tot 15.00 uur. Ook aanmeren en ligplaats nemen is in Eefde niet mogelijk in bovengenoemde periodes. Mobiele verkeersleiders van rijkswaterstaat zijn continu bij het transport aanwezig en zullen zonodig het scheepvaartverkeer begeleiden. Rijkswaterstaat heeft in deze periode de openingstijden voor de sluizen Delden en Hengelo uitgebreid.

D4/V100

De sporen in Nederland zijn niet overal berekend op zwaardere en snellere goederentreinen. Daarom moet ProRail het spoor en de daarin gelegen viaducten en bruggen de komende jaren aanpassen, verstevigen en/of vernieuwen. ProRail heeft daarvoor een programma ontwikkeld. Dat programma heet âD4/V100â. D4 staat voor een zwaardere âasbelastingâ (last die op een wagenas rust) van goederentreinen. V100 voor een maximale snelheid van 100 km per uur. Het spoor tussen Arnhem en Deventer is één van de sporen die in dit programma wordt aangepakt. In een aparte brochure vertelt ProRail u in grote lijnen wat er tussen 2003 en 2007 tussen Arnhem en Deventer op dit gebied allemaal staat te gebeuren. U kunt deze gratis brochure aanvragen via infonoordoost@prorail.nlÂ
Â