Ingezonden persbericht



35% P&O-ers ontevreden over huidige beoordelingsysteem AWVN: Beoordelen kan veel effectiever

HAARLEM, 23 november 2004 - Ruim 35% van de P&O-ers is ontevreden over hun huidige beoordelingssysteem. Dat blijkt uit de enquête Hoe beoordeelt Nederland? die werkgeversorganisatie AWVN en de HR Tools Groep recent hebben uitgevoerd onder ruim 450 P&O-ers.

De overgrote meerderheid van de bedrijven (80%) voert jaarlijks beoordelingsgesprekken. Manager en medewerker besteden gemiddeld een uur per jaar aan het beoordelen van het functioneren. Onderscheid tussen een functioneringsgesprek en een beoordelingsgesprek wordt nauwelijks gemaakt.

De beoordelingssystematiek als instrument voor het beoordelen van salarisverschillen scoort slecht. Ruim een kwart (26%) van de P&O-ers geeft aan ontevreden te zijn. Een klein deel van de organisaties maakt in beoordelingsgesprekken gebruik van competenties (17%). Alhoewel de beoogde doelen van het gebruik van competenties, bijvoorbeeld de ontwikkeling van medewerkers, zijn behaald, is toch een op de drie P&O-ers samen met hun management teleurgesteld in het gebruik van competenties. Slechts in 2% van de gevallen worden competenties gekoppeld aan beloning.

AWVN vindt de resultaten van het onderzoek niet verrassend. Uit de praktijk blijkt dat veel beoordelingssystemen zijn verouderd. Ze zijn niet toegespitst op specifieke organisatieonderdelen en beoordelingscriteria blijven te vaag. Het ontbeert de manager vaak aan objectieve meetinstrumenten voor het beoordelen van gedrag.

Volgens de werkgeversorganisatie is daar echter eenvoudig wat aan te doen. Beoordelen kan volgens AWVN veel effectiever. Er zijn voldoende instrumenten die abstracte begrippen als bijvoorbeeld zelfstandigheid en initiatief vertalen naar kwantitatief meetbare beoordelingscriteria. Deze dienen dan als uitgangspunten voor concrete verbeterafspraken die vervolgens tussentijds in een voortgangsgesprek getoetst zouden moeten worden. Zo krijgt de manager meer mogelijkheden om op prestaties en resultaten te sturen, maar ook om de ontwikkeling van medewerkers te stimuleren en motiveren. Tot slot zou volgens de werkgeversorganisatie beoordelen vaker gekoppeld moeten zijn aan belonen. Het brengt een 'harde' factor en een extra stimulans in het beoordelen.