Ingezonden persbericht


Persbericht

30 november 2004

ICT-bedrijven voornemens meer te spenderen aan reclame en PR

~ onderzoek onder top 100 Nederlandse ICT-bedrijven onthult belangrijkste drijfveren inzet PR en reclame ~

Meer dan de helft van de Nederlandse ICT-bedrijven (56%) is van plan om in de toekomst meer gebruik te gaan maken van public relations. De grote geloofwaardigheid van de redactionele boodschap wordt als belangrijkste reden genoemd (49%).

Dit blijkt uit onderzoek* van internationaal PR- en marketingadviesbureau LEWIS. Bijna alle ondervraagde Nederlandse ICT-bedrijven (93,7%) zetten zowel reclame als public relations in als marketinginstrument. Uit de resultaten blijkt dat de recessie in de ICT-sector vooral nadelige gevolgen heeft gehad voor reclamebudgetten. 70,8 % van de bedrijven geeft aan dat de reclamebudgetten in de afgelopen jaren zijn afgenomen en dat PR-budgetten stabiel zijn gebleven (50%).

Toch lijkt het er niet op dat het aantal reclamecampagnes in de toekomst nog verder zal gaan afnemen. Een grote meerderheid van de bedrijven (63%) verwacht in de toekomst evenveel gebruik van reclame te blijven maken en 26% van de respondenten is van plan om reclame juist meer in te gaan zetten in de communicatie naar doelgroepen.

De meest genoemde redenen voor het gebruik van reclame zijn het vergroten van de naamsbekendheid, het direct kunnen verhogen van de omzet en het kunnen bereiken van een grote groep mensen. PR wordt juist ingezet vanwege de geloofwaardigheid van de boodschap. Daarnaast vormen de mogelijkheid om inhoud te kunnen geven aan de boodschap en het kunnen bereiken van kleine, gerichte doelgroepen belangrijke redenen om voor PR te kiezen.

De toekomst voor zowel reclame als PR wordt over het algemeen positief ingeschat. De meeste bedrijven zijn van mening dat reclame en PR allebei nodig zullen blijven om succesvol te communiceren met hun doelgroepen.

De kunst is om de juiste mix te bepalen van verschillende communicatiemiddelen om het effect ervan te maximaliseren, zegt Yvonne van Bokhoven, general manager Benelux bij LEWIS Communicatie. Geloofwaardigheid is een essentieel onderdeel voor de opbouw van een merk, en daar is PR het instrument bij uitstek voor. De impact van reclame bij het vergroten van de naamsbekendheid heeft daarbij in vele gevallen een versterkende werking.

(351 woorden)

*Onderzoek uitgevoerd door LEWIS Benelux onder de top 100 van de Nederlandse ICT-bedrijven in juni 2004

BERICHT VOOR DE REDACTIE

Over LEWIS
LEWIS is gespecialiseerd in media- en analistenrelaties voor technologische bedrijven over de hele wereld. Het hoofdkantoor van de Verenigde Staten bevindt zich in San Francisco en wereldwijde werkzaamheden worden gecoördineerd vanuit Londen. De groep heeft eigen vestigingen in Boston, San Diego, Washington, Parijs, München, Stockholm, Kopenhagen, Milaan, Madrid, Sydney, Singapore en Waalre.

LEWIS is één van de snelst groeiende bedrijven in zijn sector. Het bedrijf heeft een omzet van 12 miljoen dollar per jaar en er werken ruim 130 mensen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Kim van den Brand van LEWIS, het IT PR bureau: Tel: +31 (0)40 235 46 00
E-mail: kimvdb@lewispr.com
Website: http://www.lewispr.com

LEWIS Global Public Relations

Petunialaan 28
5582 HA Waalre
Nederland

Tel: +31 40 235 46 00
Fax: +31 40 235 46 01
Web: www.lewispr.com