Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Anti-spam actie Lycos groot succes

Haarlem, 30 november 2004 - Make love not Spam! Dat is de boodschap die Lycos vanaf 1 december actief verspreidt tegen spam e-mailers in Europa. Voor het eerst krijgen gefrustreerde e-mail gebruikers de kans om een tegenactie te ondernemen tegen bronnen van ongewenste advertenties. Het centrale middel is een screensaver die pagina s oproept van bekende spammers. Hoe meer gebruikers de screensaver downloaden en gebruiken, hoe meer de werking van de spamsites wordt belemmerd. Het doel van de campagne is om een einde te maken aan de inzet van spam als marketingmiddel. De Make Love not Spam screensaver is gratis beschikbaar op www.makelovenotspam.com.

Anti-spam strijd groot succes
De Make Love not Spam actie heeft de afgelopen dagen al veel aandacht gekregen in het internationale nieuws. Deze aandacht heeft ertoe geleid dat zelfs voor de officiële lancering de screensaver al ruim 60.000 keer gedownload is in Europa, waarvan bijna 6.000 keer in Nederland. Dit geeft enigszins aan dat spam een belangrijk en actueel onderwerp is en dat men blij blijkt te zijn met de campagne van Lycos om zelf actie tegen spammers te kunnen ondernemen. Lycos verwacht dat de screensaver nog vaker gedownload zal worden, als per 1 december de promotie van start zal gaan.

Werking screensaver
Als de screensaver eenmaal is gedownload, start deze zodra de computer stand-by gaat. Vervolgens worden er automatische aanvragen uitgestuurd naar de bekende spam websites, zodat er meer bandbreedte gebruikt wordt. Dit veroorzaakt een vertraging van de website, wat het zakendoen moeilijk maakt voor de spammer. Er wordt niet zoveel verkeer naar de spammers gestuurd, zodat het internet overbelast raakt. De Make Love not Spam campagne doelt alleen op websites die geregistreerd zijn op de internationale gerenommeerde lijst, die bijgehouden wordt door de anti-spam specialist Spamcop.

Meer informatie op: www.makelovenotspam.com