AutoRai

30-11-2004

Modeloffensief Ford Fiesta en Fusion

Met twee buitengewoon sportieve uitvoeringen en een nieuwe dieselmotor voor de Ford Fiesta, plus dezelfde zeer moderne TDCi-krachtbron voor de Fusion, ontketent Ford een waar modeloffensief in het compacte segment.

Zowel de nieuwe Ford Fiesta Sport, als de nóg fellere Fiesta ST, bevestigen Fords reputatie waar het gaat om sportieve uitvoeringen van seriemodellen. De nieuwe Fiesta TDCi en de Fusion TDCi worden aangedreven door de hypermoderne 1,6-liter Duratorq turbodieselmotor van 90 pk (66 kW).

De 1,6-liter TDCi geeft de Fiesta meer dan aantrekkelijke prestaties, waarbij het gemiddeld brandstofverbruik van 4,5 l/100 km wellicht nog belangrijker is dan de opmerkelijke topsnelheid van 180 km/h en de eveneens verrassend rappe acceleratie van 0-100 km/h in 11,9 sec. De gezamenlijk met PSA ontwikkelde commonrail dieselmotor beschikt namelijk over een enorme souplesse: 204 Nm bij slechts 1.750 omw/min. De Fiesta 90 pk (66 kW) TDCi is vanaf januari 2005 leverbaar, vanaf het zeer aantrekkelijke bedrag van 19.100 voor de uitvoering Trend 3-deurs.

Fusion TDCi
In de Ford Fusion biedt dezelfde krachtbron vergelijkbaar imposante prestaties. Met een topsnelheid van 176 km/h en een acceleratie van 0-100 in 12,9 sec. mag de Fusion tot de meest vlotte compact-MPVs in de markt worden gerekend. Ook hier is het brandstofverbruik méér dan bescheiden: gemiddeld 4,6 liter/100 km. De prijzen van de Ford Fusion, die eveneens al in januari 2005 leverbaar zal zijn, beginnen bij 20.700, eveneens voor de versie Trend.

Naast deze zeer zuinige varianten van Fiesta en Fusion brengt Ford, trouw aan zijn schitterende traditie op dit gebied, ook weer twee heerlijk sportieve uitvoeringen van de populaire Fiesta (vorig jaar ruim 325.000 exemplaren van verkocht in Europa en 100.000 Fusions). Het gaat om de Fiesta Sport en de Fiesta ST.

Fiesta Sport
De eerste is een heerlijk sportieve verschijning, die leverbaar wordt met twee verschillende motoren, die wél beide een cilinderinhoud van
1,6 liter hebben. Met de 1,6 16V Duratec van 100 pk (74 kW) heeft de Fiesta Sport een topsnelheid van 184 km/h en sprint hij in 10,7 sec naar de 100 km/h. De nieuwe TDCi 16V doet daar nauwelijks voor onder: top 180 km/h en in 11,9 sec. naar de honderd. En dat bij een gemiddeld verbruik van 4,5 l/100 km.

De Fiesta Sport onderscheidt zich van de versie Trend onder meer door:

16" 12-spaaks lichtmetalen wielen
Sportonderstel (verlaagd en sportvering)
Sportstoelen voor
Stylingpakket (sportgrille, sportbumpers voor en achter) Achterspoiler
Sportieve pookknop.

De Fiesta Sport is er met 1,6 16V 100-pk (74 kW) benzinemotor vanaf 16.850 en met de 1,6 16V 90-pk (66 kW) TDCi commonrail dieselmotor vanaf 20.600. Een van de vele zeer aantrekkelijke opties betreft uiterst fraaie lederen bekleding inclusief stoelverwarming à 1.450. De Fiesta Sport staat in februari 2005 bij de Ford-dealers.

Fiesta ST
De Fiesta ST is de klap op de sportieve vuurpijl bij de Fiesta. Dankzij de uiterst potente tweeliter Duratec ST 16V, met zijn 150 pk (110 kW) en 190 Nm bij 4.500 omw/min, zijn de prestaties hier op absoluut topniveau: een topsnelheid van 208 km/h en een acceleratie van 0-100 in slechts 8,4 sec plaatsen de Fiesta ST aan de absolute top in zijn klasse, waarbij de prijs (vanaf 19.995) zowat een klasseniveau lager ligt dan van eventuele concurrenten.

Niettemin is de Fiesta ST méér dan ruim uitgerust, met ten opzichte van de Fiesta Sport bijvoorbeeld als extras onder meer:

16" 9-spaaks ST wielen
Extra sterk ABS remsysteem en sportief afgesteld besturingssysteem Close-ratio 5-versnellingsbak
Gedeeltelijk lederen bekleding
Sideskirts en sportieve uitlaat met verchroomd uitlaatsierstuk ST instaplijsten, ST pedalen en ST logo op stuurwiel Aluminium portiergrepen interieur
Airconditioning
Afstandsbediening op Easy Sound System 4500.
Elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels in carrosseriekleur
Deurgrepen, beschermstrippen op de flanken en handgreep op de achterklep in carrosseriekleur
Vier airbags (bestuurder, passagier, zijairbags).

Aanlokkelijke opties
Op de al zo uitgebreide basisuitrusting zijn op de Fiesta ST (vanaf februari 2005 leverbaar) nog enkele hoogst aanlokkelijke opties beschikbaar, die de ST een nog persoonlijker cachet kunnen geven, zoals:

ESP 700,-
Leren bekleding (Ebony) met stoelverwarming 950,- Stoelverwarming 200,-
Metaallak 500,-
17" 11-spaaks lichtmetalen wielen (aanrader!) 400,- Voorruitverwarming 250,-
Curtainairbags 150,-

Met de nieuwe krachtige en uiterst spaarzame dieselmotoren voor Fiesta en Fusion, plus de hoogst aantrekkelijke sportuitvoeringen Fiesta Sport en Fiesta ST zet Ford zijn compacte autos nadrukkelijk in de schijnwerpers.