Ingezonden persbericht

Geleerden vinden oplossing tegen spatwater vrachtwagens

NIJMEGEN, 20041203 -- Onlangs hebben twee onderzoekers van de universiteit van Nijmegen een afdoende oplossing bedacht voor een belangrijk verkeersveiligheidsprobleem. Namelijk het probleem van slecht zicht als (vracht)auto's andere weggebruikers op de snelweg inhalen bij regenachtig weer. Deze oplossing is gepubliceerd in een wetenschappelijke publicatie.

Het probleem
Op autowegen kampen automobilisten met het bekende probleem van slecht zicht bij het naderen en passeren van andere voertuigen. Met name vrachtwagens vormen hierbij een veiligheidsprobleem. Met als gevolg jaarlijks vele dodelijke ongevallen. Dit verschijnsel is al lang bekend. Tot op heden was hier nog geen oplossing voor gevonden.

De oplossing
Onderzoekers G.F.M. van den Noort en drs. M.W.M.L. van den Noort bedachten een oplossing in de vorm van zogenoemde geleidingsmiddelen (strippen) die in de wielkast van de vrachtwagen of auto wordt geplaatst. De holgevormde strip ontsiert het vervoermiddel niet en is in gemonteerde vorm in de wielkast neerwaarts gericht. De stand van de strip is flexibel en past zich aan de snelheid van de (vracht)auto aan. Zodat de effectiviteit van deze strip bij elke snelheid optimaal is. Het water wordt vanwege de aangebrachte strip binnenwaarts onder de auto afgevoerd. Dus geen opstuivend water meer aan de buitenkanten van de wielen waardoor het zicht voor medeweggebruikers niet langer wordt belemmerd.

Hulpmiddelen
Om het concept nog effectiever te maken, worden er kleinere hulpstrippen in de wielkasten geplaatst. De hulpstrippen hebben tot doel het water in eerste instantie zo veel mogelijk in de wielkast te houden, waarna de hoofdstrip het water binnenwaarts onder de auto afvoert. Aan het eind van de carrosserie wordt een geleidingsstrook geplaatst. Deze geleidingsstrook zorgt dat het water dat onder de auto wordt afgevoerd niet aan het eind van de auto alsnog omhoog stuift. De effectiviteit van het concept kan worden geoptimaliseerd met een ander bandenprofiel, waarbij de hoofdgroeven van de band in een andere richting worden geplaatst. In een tweetal wetenschappelijke publicaties is de uitvinding uitvoerig beschreven.

Voordelen
Deze uitvinding zorgt voor belangrijke voordelen. De veiligheid op de autowegen neemt toe en het brandstofgebruik vermindert vanwege een verlaagde rijweerstand. De kosten van het aanbrengen van deze uitvinding zijn relatief laag. Oplossingen die in het verleden zijn bedacht, richtten zich met name op het buitenwaarts afvoeren van spatwater, onder meer door een aangepast bandenprofiel. Er werd daarbij echter geen rekening gehouden met het negatieve effect van slecht zicht bij de overige weggebruikers.