Ingezonden persbericht



- PERSBERICHT -

Siebel Systems betreedt Russische markt als reactie op snel groeiende vraag naar CRM-oplossingen

Nieuw kantoor in Moskou en start van partner- en alliantieprogramma

SAN MATEO, Calif. - 6 december 2004 - Siebel Systems heeft besloten met een eigen vestiging actief te worden in Rusland en gelieerde landen als Azerbajian, Wit-Rusland, Kazachstan en de Oekraïne. Hiermee geeft het bedrijf uitvoering aan eerder aangekondigde plannen om voor extra groei te zorgen door het betreden van nieuwe markten. Siebel Systems heeft als voorbereiding op een grootschalige introductie in 2005 inmiddels een kantoor geopend in Moskou. Sinds 2002 was het concern al via partners actief in deze markt. Hierdoor telt Siebel Systems in Rusland en gelieerde landen inmiddels dertig klanten, waaronder de Kazkommertszbank en de InvestSberbank. Volgens Gartner is de Russische CRM-markt in 2003 verdubbeld ten opzichte van 2002 en inmiddels 14,8 miljoen dollar groot.

De economische omstandigheden in de landen waarin Siebel Systems nu met een eigen vestiging actief is geworden, zijn de afgelopen tijd dusdanig verbeterd dat voldoende vraag naar klantgerichte systemen bestaat. Lokale bedrijven beginnen de effecten te voelen van een vrije markteconomie en moeten voor het eerst concurreren om producten en diensten aan klanten te mogen leveren. Organisaties in belangrijke marktsegmenten als financiële dienstverlening, telecommunicatie, geneesmiddelen en consumentenartikelen kiezen als eerste voor het werken met CRM-systemen en gebruiken deze oplossingen als een strategisch hulpmiddel om klanten te winnen en vast te houden.

"Wij hebben de 'timing' van onze investering in deze nieuwe markt zorgvuldig afgewogen. Twee jaar geleden was het nog haast onmogelijk voor Russische klanten om een creditcard te verkrijgen. Het hele idee van concurreren om de gunst van de klant was nog vreemd en de keuze in producten en diensten was heel beperkt. In die situatie komt echter snel verandering", zegt Neil Weston, als president verantwoordelijk voor de verkoop van Siebel Systems in Europa, Afrika en het Midden-Oosten. "Siebel Systems heeft inmiddels meer dan tien jaar ervaring in het creëren en leiden van de CRM-markt. Ook hebben wij meer dan vierduizend bedrijven geholpen om hun klanten nog beter te bedienen. Wij zijn erg blij met de positieve reacties die we vanuit Rusland ontvangen. Wij hebben veel ervaring met het ontwikkelen van de juiste strategie, businessprocessen en change management procedures en leveren de beste CRM-technologie die beschikbaar is. Deze kennis en technologie stellen wij graag beschikbaar aan bedrijven in deze nieuwe markt."

De activiteiten van Siebel Systems in Rusland en gelieerde landen staan onder leiding van Pavel Cherkashin, een bekende persoonlijkheid in het Russische zakenleven en bovendien iemand die regelmatig voordrachten houdt en boeken schrijft over onderwerpen als customer relationship management.

Belangrijke activiteiten die Siebel Systems de komende maanden in deze nieuwe markt zal ondernemen, zijn onder andere:

- Het ontwikkelen van een marketingstrategie die onder andere een sponsordeelname inhoudt van het eerste Russische CRM-congres, georganiseerd door de Russische CRM-associatie.

- Het lanceren van een alliantieprogramma. Hieronder valt het aantrekken van nieuwe partners, training, certificering en marketing support. Dit programma omvat tevens het opzetten van Siebel University. Siebel Systems streeft ernaar om in 2005 het doel te bereiken van vijftig volledig gecertificeerde CRM-consultants werkzaam bij partners.

- Het uitbreiden van bestaande implementaties bij klanten en het genereren van nieuwe verkoopkansen.

- Het ontwikkelen en uitbrengen van een volledig Russische versie van Siebel's CRM-oplossingen, waaronder Siebel 7.7, Siebel Professional Edition en Siebel CRM OnDemand. Deze zijn naar verwachting eind 2005 beschikbaar.

- Het combineren van de ervaring van Siebel's ecosysteem van circa 2900 consultants die in Europa actief zijn met de kennis en ervaring van lokale partners.

"Ik denk dat het toepassen van CRM de juiste aanpak is om Russische organisaties sterker en efficiënter te maken. Toonaangevende ondernemingen introduceren nu werkmethoden die de klant centraal plaatsen. Daarom is dit het geschikte moment om onze wereldwijde expertise op het gebied van CRM aan Russische firma's beschikbaar te stellen", zegt Pavel Cherkashin, country manager Siebel Systems Russia. "Siebel Systems vindt de Russische markt erg belangrijk en wil graag haar wereldwijd en lokaal beschikbare hulpmiddelen inzetten om Russische organisaties te helpen om duidelijk zichtbare resultaten te bereiken."

Maxim Chernuschenko, hoofd Consumer Finance van InvestSberbank, een van de belangrijkste Russische banken op het gebied van creditcards en persoonlijke leningen, zegt in een toelichting: "Wij zijn blij dat Siebel Systems serieus investeert in onze markt. Wij willen graag leren van de wereldwijd opgedane ervaring van Siebel Systems zodat wij inzicht krijgen in methoden om ons concurrentievermogen te verbeteren."

Pavel Cherkashin
Voordat hij in dienst trad van Siebel Systems, was Pavel Cherkashin drie jaar lang chief executive officer van Sputnik Labs, een toonaangevend adviesbureau op het gebied van CRM. Hij is tevens auteur van een boek getiteld 'Are you prepared to fight for your customer?' dat ingaat op alle belangrijke aspecten van customer relationship management. Voor Siebel Systems is Pavel Cherkashin verantwoordelijk voor het opzetten van de directe en indirecte verkoopkanalen in Rusland en gelieerde landen en het beheren van de relaties met klanten.

Bestaande partners van Siebel Systems in de Russische markt zijn onder andere Accenture, HP, IBM, Sun Microsystems, RBC Soft, Sputnik Labs en TechoServ A/S.

Bestaande klanten van Siebel Systems in deze markt zijn onder andere Kazkommertsbank, InvestSberbank, Renaissance Capital Bank, Russian Standard Insurance, Troika Dialog, Kiev Star en Don-Stroy.

Over Siebel Systems
Siebel Systems Inc. (NASDAQ: SEBL) is de toonaangevende aanbieder van zakelijke applicatiesoftware waarmee bedrijven producten en diensten aan klanten kunnen aanbieden, kunnen verkopen en service kunnen verlenen via meerdere kanalen en meerdere divisies. Met wereldwijd meer dan 4.000 klanten biedt Siebel Systems organisaties een reeks van 'best practices', CRM-toepassingen, analytische producten en bedrijfsprocessen die volledig zijn afgestemd op specifieke branches en sectoren en die zich bovendien in de praktijk ten volle hebben bewezen. Organisaties kunnen hiermee superieure klantervaringen bieden en winstgevendere relaties met afnemers onderhouden. Siebel Systems beschikt wereldwijd over kantoren in meer dan dertig landen. Meer informatie over Siebel Systems en haar klanten is te vinden op www.siebelsystems.nl.

© 1990-2004 Siebel Systems Inc. Alle rechten voorbehouden. Siebel en het Siebel-logo zijn merken van Siebel Systems Inc. en kunnen geregistreerd zijn in bepaalde landen en jurisdicties. Alle andere productnamen, merknamen, logo's en symbolen kunnen merken zijn van hun respectievelijke eigenaren.

Meer informatie
Sandra Wasseur
Senior Marketing Director Western Europe
Siebel Systems
Telefoon: 020-5401000