Ingezonden persbericht
- PERSBERICHT -
Siebel Systems betreedt Russische markt als reactie op snel groeiende vraag
naar CRM-oplossingen
Nieuw kantoor in Moskou en start van partner- en alliantieprogramma
SAN MATEO, Calif. - 6 december 2004 - Siebel Systems heeft besloten met een
eigen vestiging actief te worden in Rusland en gelieerde landen als
Azerbajian, Wit-Rusland, Kazachstan en de Oekraïne. Hiermee geeft het
bedrijf uitvoering aan eerder aangekondigde plannen om voor extra groei te
zorgen door het betreden van nieuwe markten. Siebel Systems heeft als
voorbereiding op een grootschalige introductie in 2005 inmiddels een kantoor
geopend in Moskou. Sinds 2002 was het concern al via partners actief in deze
markt. Hierdoor telt Siebel Systems in Rusland en gelieerde landen inmiddels
dertig klanten, waaronder de Kazkommertszbank en de InvestSberbank. Volgens
Gartner is de Russische CRM-markt in 2003 verdubbeld ten opzichte van 2002
en inmiddels 14,8 miljoen dollar groot.
De economische omstandigheden in de landen waarin Siebel Systems nu met een
eigen vestiging actief is geworden, zijn de afgelopen tijd dusdanig
verbeterd dat voldoende vraag naar klantgerichte systemen bestaat. Lokale
bedrijven beginnen de effecten te voelen van een vrije markteconomie en
moeten voor het eerst concurreren om producten en diensten aan klanten te
mogen leveren. Organisaties in belangrijke marktsegmenten als financiële
dienstverlening, telecommunicatie, geneesmiddelen en consumentenartikelen
kiezen als eerste voor het werken met CRM-systemen en gebruiken deze
oplossingen als een strategisch hulpmiddel om klanten te winnen en vast te
houden.
"Wij hebben de 'timing' van onze investering in deze nieuwe markt zorgvuldig
afgewogen. Twee jaar geleden was het nog haast onmogelijk voor Russische
klanten om een creditcard te verkrijgen. Het hele idee van concurreren om de
gunst van de klant was nog vreemd en de keuze in producten en diensten was
heel beperkt. In die situatie komt echter snel verandering", zegt Neil
Weston, als president verantwoordelijk voor de verkoop van Siebel Systems in
Europa, Afrika en het Midden-Oosten. "Siebel Systems heeft inmiddels meer
dan tien jaar ervaring in het creëren en leiden van de CRM-markt. Ook hebben
wij meer dan vierduizend bedrijven geholpen om hun klanten nog beter te
bedienen. Wij zijn erg blij met de positieve reacties die we vanuit Rusland
ontvangen. Wij hebben veel ervaring met het ontwikkelen van de juiste
strategie, businessprocessen en change management procedures en leveren de
beste CRM-technologie die beschikbaar is. Deze kennis en technologie stellen
wij graag beschikbaar aan bedrijven in deze nieuwe markt."
De activiteiten van Siebel Systems in Rusland en gelieerde landen staan
onder leiding van Pavel Cherkashin, een bekende persoonlijkheid in het
Russische zakenleven en bovendien iemand die regelmatig voordrachten houdt
en boeken schrijft over onderwerpen als customer relationship management.
Belangrijke activiteiten die Siebel Systems de komende maanden in deze
nieuwe markt zal ondernemen, zijn onder andere:
- Het ontwikkelen van een marketingstrategie die onder andere een
sponsordeelname inhoudt van het eerste Russische CRM-congres, georganiseerd
door de Russische CRM-associatie.
- Het lanceren van een alliantieprogramma. Hieronder valt het
aantrekken van nieuwe partners, training, certificering en marketing
support. Dit programma omvat tevens het opzetten van Siebel University.
Siebel Systems streeft ernaar om in 2005 het doel te bereiken van vijftig
volledig gecertificeerde CRM-consultants werkzaam bij partners.
- Het uitbreiden van bestaande implementaties bij klanten en het
genereren van nieuwe verkoopkansen.
- Het ontwikkelen en uitbrengen van een volledig Russische versie van
Siebel's CRM-oplossingen, waaronder Siebel 7.7, Siebel Professional Edition
en Siebel CRM OnDemand. Deze zijn naar verwachting eind 2005 beschikbaar.
- Het combineren van de ervaring van Siebel's ecosysteem van circa
2900 consultants die in Europa actief zijn met de kennis en ervaring van
lokale partners.
"Ik denk dat het toepassen van CRM de juiste aanpak is om Russische
organisaties sterker en efficiënter te maken. Toonaangevende ondernemingen
introduceren nu werkmethoden die de klant centraal plaatsen. Daarom is dit
het geschikte moment om onze wereldwijde expertise op het gebied van CRM aan
Russische firma's beschikbaar te stellen", zegt Pavel Cherkashin, country
manager Siebel Systems Russia. "Siebel Systems vindt de Russische markt erg
belangrijk en wil graag haar wereldwijd en lokaal beschikbare hulpmiddelen
inzetten om Russische organisaties te helpen om duidelijk zichtbare
resultaten te bereiken."
Maxim Chernuschenko, hoofd Consumer Finance van InvestSberbank, een van de
belangrijkste Russische banken op het gebied van creditcards en persoonlijke
leningen, zegt in een toelichting: "Wij zijn blij dat Siebel Systems serieus
investeert in onze markt. Wij willen graag leren van de wereldwijd opgedane
ervaring van Siebel Systems zodat wij inzicht krijgen in methoden om ons
concurrentievermogen te verbeteren."
Pavel Cherkashin
Voordat hij in dienst trad van Siebel Systems, was Pavel Cherkashin drie
jaar lang chief executive officer van Sputnik Labs, een toonaangevend
adviesbureau op het gebied van CRM. Hij is tevens auteur van een boek
getiteld 'Are you prepared to fight for your customer?' dat ingaat op alle
belangrijke aspecten van customer relationship management. Voor Siebel
Systems is Pavel Cherkashin verantwoordelijk voor het opzetten van de
directe en indirecte verkoopkanalen in Rusland en gelieerde landen en het
beheren van de relaties met klanten.
Bestaande partners van Siebel Systems in de Russische markt zijn onder
andere Accenture, HP, IBM, Sun Microsystems, RBC Soft, Sputnik Labs en
TechoServ A/S.
Bestaande klanten van Siebel Systems in deze markt zijn onder andere
Kazkommertsbank, InvestSberbank, Renaissance Capital Bank, Russian Standard
Insurance, Troika Dialog, Kiev Star en Don-Stroy.
Over Siebel Systems
Siebel Systems Inc. (NASDAQ: SEBL) is de toonaangevende aanbieder van
zakelijke applicatiesoftware waarmee bedrijven producten en diensten aan
klanten kunnen aanbieden, kunnen verkopen en service kunnen verlenen via
meerdere kanalen en meerdere divisies. Met wereldwijd meer dan 4.000 klanten
biedt Siebel Systems organisaties een reeks van 'best practices',
CRM-toepassingen, analytische producten en bedrijfsprocessen die volledig
zijn afgestemd op specifieke branches en sectoren en die zich bovendien in
de praktijk ten volle hebben bewezen. Organisaties kunnen hiermee superieure
klantervaringen bieden en winstgevendere relaties met afnemers onderhouden.
Siebel Systems beschikt wereldwijd over kantoren in meer dan dertig landen.
Meer informatie over Siebel Systems en haar klanten is te vinden op
www.siebelsystems.nl.
© 1990-2004 Siebel Systems Inc. Alle rechten voorbehouden. Siebel en het
Siebel-logo zijn merken van Siebel Systems Inc. en kunnen geregistreerd zijn
in bepaalde landen en jurisdicties. Alle andere productnamen, merknamen,
logo's en symbolen kunnen merken zijn van hun respectievelijke eigenaren.
Meer informatie
Sandra Wasseur
Senior Marketing Director Western Europe
Siebel Systems
Telefoon: 020-5401000