Ingezonden persbericht


Fotomateriaal is bij dit persbericht beschikbaar

Persbericht

7 december 2004

KLM Nederland wint aanmoedigingsprijs voor zijn innovatieve marketingactiviteiten

~ Blauw Research & SPSS wijzen KLM Nederland aan als winnaar in onderzoek naar convergentie van marktonderzoek en data mining in het bedrijfsleven ~

KLM Nederland heeft van Blauw Research en SPSS de aanmoedigingsprijs ontvangen voor de vooruitstrevende marketingactiviteiten binnen zijn organisatie. Deze prijs werd toegekend aan KLM Nederland voor zijn activiteiten op het gebied van de integratie van verschillende databronnen.

Prof. Dr. Ed Peelen, Hoogleraar Direct Marketing / CRM aan de Universiteit Nijenrode, heeft de prijs tijdens het evenement De verzuiling voorbij uitgereikt. Het evenement stond geheel in het teken van de convergentie van marktonderzoek en data mining. Blauw Research heeft onderzocht in hoeverre het bedrijfsleven dit toepast. Vier bedrijven waren genomineerd voor deze aanmoedigingsprijs maar na interviews met de heer Peelen bleek dat KLM Nederland het meest gebruik maakt van deze toepassing.

De klant en CRM zijn top-prioriteiten van KLM. Marktonderzoek is daarbij essentieel. Samen met de gegevens uit ons Flying Dutchman programma, biedt dat namelijk een goede basis om onze kennis over de klant te vergroten , aldus Erik Varwijk, directeur KLM Nederland. Daarbij richten we ons er nu op om deze kennis zoveel mogelijk centraal te stellen in onze organisatie, zodat naast de vraag WAT er aangeboden moet worden, er ook steeds expliciete aandacht is voor WIE dat het meest interessant is, zowel massamediaal als in een 1-op-1 benadering. En uiteraard worden alle acties ook weer gezamenlijk geëvalueerd. Deze prijs is voor ons een extra steun in de rug om op de ingeslagen weg verder te gaan.

Uit het onderzoek en het interview komt duidelijk naar voren dat KLM Nederland zich steeds meer ontwikkelt naar een informatiegedreven organisatie , zegt Frank Passtoors, country manager bij SPSS Benelux bv. Door de inzet van marktonderzoek, geavanceerde informatiesystemen en categoriemanagement kan KLM Nederland zijn marketingactiviteiten nauwkeurig analyseren, plannen en bewaken. KLM Nederland is dan ook de terechte winnaar van deze aanmoedigingsprijs.

(319 woorden)

BERICHT VOOR DE REDACTIE

Over KLM Nederland
Koninklijke Luchtvaart Maatschappij N.V. (KLM) is een wereldwijd opererende luchtvaartmaatschappij met als thuisbasis Amsterdam Airport Schiphol, een van de modernste luchthavens van de wereld. KLM vormt het middelpunt van de KLM Groep, waarvan ook KLM cityhopper en Transavia deel uitmaken. KLM Groep heeft vier kernactiviteiten: passagiersvervoer, vrachtvervoer, onderhoud van vliegtuigen, motoren en componenten en de uitvoering van charters en low fare lijndiensten. KLM Groep en haar partners vliegen naar meer dan 400 steden in 85 landen op zes continenten. Bij KLM Groep werken ruim 34.000 mensen. Het bedrijf vervoerde 2003/2004 23 miljoen passagiers en 529.000 ton vracht.

Over Blauw Research
Blauw Research is onderdeel van Blauw Group, het snelst groeiende bedrijf op het gebied van marktonderzoek en datacollectie in Nederland, met 90 medewerkers en een omzet van ¬ 9 mln. Blauw Research ondersteunt bedrijven en instellingen bij het nemen van beslissingen die leiden tot verbeterde stakeholderrelaties, producten en diensten en inzet van middelen. Het bureau levert wezenlijke informatie en heldere inzichten op basis van gedegen onderzoek. Blauw Research staat voor betrokkenheid en originaliteit en is gedreven om haar opdrachtgevers vooruit te helpen.

Over SPSS
SPSS is een wereldwijde leverancier van oplossingen voor data collectie, PredictiveMarketing en Predictive (Web) Analytics (Nasdaq:SPSS). In 2002 heeft de groep een omzet van 209 miljoen dollar gerealiseerd. De organisatie is actief in meer dan 80 landen en heeft ruim 1300 medewerkers.

SPSS is al 35 jaar actief op de markt voor analytische toepassingen en bekleedt een belangrijke positie op de markt voor data mining, text mining, web mining, data collectie en voorspellende marketing en biedt organisaties instrumenten om strategische beslissingen te nemen (datawarehousing, reporting, analyse, simulation en e-Metrics).

Met de geavanceerde en elkaar aanvullende oplossingen van SPSS kunnen organisaties al hun gestructureerde gegevens (on en off-line) en ongestructureerde gegevens integreren en analyseren om hun beslissingsprocessen en klantrelaties te optimaliseren. Meer informatie: www.spss.nl

SPSS Benelux bv: Wiepke van der Wal
Tel: 0183 651 777
E-mail: wiepke@spss.com http://www.spss.nl

Blauw Research BV: Susan van Eck
Tel: 010 4000 900
E-mail Susan.vanEck@blauw.com http://www.blauw.com

Contact pers: Marieke van Zuien (LEWIS Communications) Tel: 040 235 46 00 Fax: 040 235 46 01
E-mail: mariekev@lewispr.com http://www.lewispr.com

LEWIS Global Public Relations

Petunialaan 28
5582 HA Waalre
Nederland

Tel: +31 40 235 46 00
Fax: +31 40 235 46 01
Web: www.lewispr.com