MISSIO



Plan voor regulering directiesalarissen goede doelen

Naar aanleiding van de publiciteit over de salarissen van directeuren van goede doelen, in oktober in de Volkskrant, sluit het Centraal Bureau Fondsenwerving niet uit om apart naar salarissen te kijken en daarvoor richtlijnen op te stellen. Dit stelt de heer J. Zwartjes, directeur van het Centraal Bureau Fondsenwerving, in het kerstinterview van Missio's missiemagazine Missie Interactie.

Zwartjes verwacht dat zulke richtlijnen tot een betere zelfregulering van de goede-doelenbranche op salarisvlak leiden. Hij begrijpt wel, wat het pijnpunt bij het gevende publiek is: 'De gemiddelde gever vindt dat fondsenwerving niet teveel mag kosten. Maar ja, wat is teveel? Op dit moment liggen de kosten van fondsenwerving van alle houders van het CBF-keurmerk op 15 procent, dus er is voldoende rek.' In een reactie laten directeuren van katholieke missieorganisaties weten, dat aan de verantwoordelijkheid van managers nu eenmaal een prijskaartje hangt, dat echter nog altijd in het 'redelijke' is.

Schreeuwpredikers

Verder in Missie Interactie een indringende reportage over de omstandigheden waarin christenen in Irak de kerstdagen moeten vieren en een opmerkelijk verhaal over 'schreeuwpredikers' in Oeganda. Daarnaast een beschouwing over vrouwelijke missionarissen, religieuze zusters die erop uittrokken om in de missielanden vooral praktisch bezig te zijn in onderwijs en gezondheidszorg. Hun rol, aldus het artikel, komt in de missiegeschiedenis nog te weinig uit de verf. Het artikel citeert prinses Maxima die zei, dat uitgerekend vrouwen die hun land verlaten de maatschappij 'zo rijk' maken.

Martelares

Zo'n vrouw was de Ossendrechtse Kaatje Dierkx die als zuster Marie Adolphine in 1900 'de palm der Martelaren' verwierf bij de Boksersopstand in China. In haar portret wordt een vergelijking gemaakt met de moslim-martelaren die zelfmoordaanslagen plegen. Maar die vergelijking gaat niet helemaal op, aldus het artikel, 'want zuster Marie Adolphine wilde alleen zichzelf slachtofferen'.

Het kerst-nieuwjaarsnummer van Missie Interactie verschijnt op 19 december. Los nummer E 1,95, jaarabonnement 11 euro. Uitgave en besteladres: Missio, Postbus 93140, 2509 AC Den Haag

Noot voor de redactie (