Gemeente Stein


Klachtafhandeling
10-12-2004

Iedereen heeft het recht een klacht in te dienen bij de gemeente over de manier waarop de gemeente zich in een bepaalde zaak ten opzichte van hem of haar heeft gedragen. Dat betekent dat als u vindt dat u door de gemeente, haar bestuurders of ambtenaren onjuist bent behandeld, een klacht kunt u indienen bij het college van burgemeester en wethouders.
Hieronder leest u hoe u dat kunt doen en op welke manier uw klacht wordt behandeld. Het klachtrecht tegen de overheid is geregeld in de Algemene wet bestuursrecht.

Een klacht indienen
Soms komt een klacht voort uit irritatie, een misverstand of een klein probleem, dat met één telefoontje kan worden opgelost. Door te bellen met de betreffende medewerker of zijn leidinggevende kan de klacht misschien meteen opgelost worden. Dit scheelt u een hoop rompslomp. Als u er zo niet uitkomt, kunt u uw klacht op papier zetten en deze met vermelding van uw naam, adres, de datum en een omschrijving van de gedraging waartegen de klacht is gericht sturen naar het college van burgemeester en wethouders van Stein, postbus 15, 6170 AA Stein, met vermelding van het woord "klacht", op de linkerbovenhoek van de envelop.

De behandeling van uw klacht
Minnelijke regeling
Klachten worden geregistreerd door de secretaris van de gemeentelijke klachtencommissie. Deze stuurt een afschrift van de klacht naar degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft en naar zijn/haar leidinggevende. De secretaris van de commissie probeert alvorens de klacht aan de klachtencommissie voor te leggen of een minnelijke regeling mogelijk is. Als er wederzijds behoefte bestaat aan een gesprek krijgt u de gelegenheid uw klacht mondeling toe te lichten en ook de betrokken medewerker kan zijn of haar kant van het verhaal weergeven. Dit wordt afgesloten binnen 14 dagen na ontvangst van de klacht.

Klachtencommissie
Blijkt een minnelijke regeling niet mogelijk dan wordt de klacht voorgelegd aan de gemeentelijke klachtencommissie bestaande uit drie onafhankelijke deskundigen. Tijdens een besloten hoorzitting krijgen u en de persoon op wiens gedraging de klacht betrekking heeft, de gelegenheid hun standpunt mondeling toe te lichten ten overstaan van de commissie. Binnen 8 weken na ontvangst van de klacht brengt de commissie advies uit aan het college van burgemeester en wethouders. Vervolgens neemt het college een beslissing en deelt u dat zo spoedig mogelijk schriftelijk mee.

Niet tevreden
Als u niet tevreden bent met het antwoord dat u heeft gekregen, kunt u een klacht in tweede instantie indienen bij de Ombudsman Zuid Limburg p/a gemeente Maastricht, Postbus 1992, 6201 BZ Maastricht. Deze klacht moet u schriftelijk indienen, binnen een jaar nadat de onjuiste behandeling heeft plaatsgevonden.
De ombudsman onderzoekt uw klacht, past eventueel hoor en wederhoor toe, en geeft een oordeel over de manier waarop de gemeente zich heeft gedragen en met uw klacht is omgegaan.
Denk er wel aan dat de ombudsman uw klacht alleen in behandeling neemt als de gemeente zelf al eerder gelegenheid heeft gehad om zich over uw klacht uit te spreken. Het heeft dus geen zin om u rechtstreeks, zonder uw klacht eerst bij de gemeente te hebben ingediend, tot de Ombudsman Zuid Limburg te wenden.