Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Maritieme resultaten Transportraad

Persverklaring van het Nederlands voorzitterschap (minister Karla Peijs) tijdens de eerste dag van de Transportraad.

Deze twee dagen hebben we de vruchten kunnen plukken van de investeringen die we het afgelopen halfjaar hebben gepleegd. Vandaag hebben we het spits afgebeten met zeevaart. De heer Barrot en ik willen u graag over de belangrijkste maritieme resultaten informeren.

ISM Code
Vandaag hebben we weer een stap kunnen zetten om de Europese zeevaart veiliger te maken. De Raad heeft namelijk besloten de toepassing van International Safety Management code uit te breiden. Reizen over binnenlandse wateren - zowel met vracht als met passagiers - en boorinstallaties vallen straks ook onder de richtlijnen. Het gaat om eisen aan de kennis en ervaring van bemanningsleden, verplichte veiligheidsprocedures en rampenplannen aan boord, en regelmatige inspecties van de onderhoudsstaat van schepen. Met deze vereisten is zowel de veiligheid als het milieu - door de preventie van lozingen - gediend. Het Europees Parlement heeft het voorstel in de eerste lezing al volledig goedgekeurd.

Richtlijn erkenning certificaten zeevarenden
De trouwe bezoekers onder u, die ook morgen van de partij zijn, zullen merken dat er een rode lijn door deze Transportraad loopt. Ik doel op de harmonisatie van beroepseisen, een core business van de EU en absolute vereiste om het vrije verkeer van personen mogelijk te maken. Vandaag zijn we het eens geworden over de vereenvoudiging van wederzijdse erkenning van beroepseisen in de zeevaart. Tot nu toe werden de diploma's van Europese bemanningsleden onderworpen aan een vergelijking. Daarmee zijn EU-onderdanen in het nadeel ten opzichte van werknemers uit niet-EU-landen. Deze ongunstige uitgangspositie voor Europeanen repareren we door de extra check te laten vallen. Dat scheelt administratieve rompslomp en maakt het voor bemanningsleden makkelijker om bij een rederij aan de slag te gaan in een andere EU-lidstaat. We hebben daarnaast besluiten genomen om 'diplomafraude' te bestrijden. Ik hoop van harte dat de maatregelen ook een bijdrage leveren aan de attractiviteit van het zeemansvak, want er zijn grote tekorten op de maritieme arbeidsmarkt.

Olieschadefonds
We hebben ook gesproken over de herziening van het mondiale oliefonds- en aansprakelijkheidsverdrag. Die verdragen regelen de financiële vergoeding en aansprakelijkheid bij schade en verontreiniging door olie. Op dit moment vinden er gesprekken plaats om die verdragen te wijzigen.
Kern van de zaak is de huidige onevenredige verdeling van verantwoordelijkheden over reders en olie-industrie in geval van een scheepsramp. We hebben vandaag ons uiterste best gedaan om ervoor te zorgen dat de Unie in die onderhandelingen met een stem spreekt. In de ogen van veel lidstaten zou de EU zich gezamenlijk sterk moeten maken voor een evenwichtiger lastenverdeling en moeten zoeken naar mogelijkheden om prikkels in het systeem te bouwen die rampen zoals met de Erika en de Prestige helpen voorkomen. Helaas hebben we op dit punt geen raadsconclusies bereikt, omdat sommige lidstaten nog verder op het voorstel willen studeren. Ik heb ik er in mijn voorzitterschapsconclusies op aangedrongen dat de lidstaten het alsnog eens worden over een gezamenlijke aanpak voor februari 2005, als de volgende onderhandelingsronde start.

Havendiensten
Tot slot heeft de Commissie ons vanmiddag een nieuw voorstel gepresenteerd voor een richtlijn inzake de toegang tot de markt van havendiensten. De doelen daarvan zijn: liberalisering, financiële transparantie en versterking van het level playing field. De uitgebreide discussie over dit voorstel vindt in een later stadium plaats, maar duidelijk is dat er onder Luxemburgs voorzitterschap op dit punt een flinke klus op ons ligt te wachten. De heer Barrot zal ongetwijfeld nog een toelichting op zijn voorstel willen geven.