Gemeente Mook & Middelaar


Spacer

Ter Sprake week 50

Gemeentelijke informatie

Rijksweg in Mook weer open
Het is inderdaad twee weken geleden gelukt de Rijksweg in Mook weer open te stellen voor het verkeer. Het autoverkeer heeft weer vrij baan door het centrum van Mook. Ook voetgangers en fietsers kunnen zich veiliger over de Rijksweg begeven. De reconstructie is nog niet volledig afgerond, echter vormen de laatste werkzaamheden geen belemmering voor de openstelling. De ingestelde omleidingen zijn opgeheven en de buslijndienst van Hermes kan weer de vertrouwde route volgen. Vooral de bewoners en ondernemers aan de Rijksweg is de openstelling een positieve gebeurtenis. Daarnaast zijn de bewoners aan de omleidingroutes opgelucht, dat de verkeershinder en bijkomende overlast is beëindigd. Het is de bedoeling dat op zaterdag 18 december a.s. de afronding van de reconstructie feestelijk wordt gevierd. Belangstellenden kunnen vanaf 14.00 uur een optocht van oude voertuigen gadeslaan en om 15.00 uur wordt de vernieuwde Rijksweg op een ludieke wijze geopend door burgemeester Hanselaar en gedeputeerde Vestjens.

Eveneens zijn de bomen langs de Rijksweg geplant. In het centrumgedeelte van Mook zijn in tegenstelling tot eerdere berichtgevingen en zoals op tekeningen stond aangegeven, geen zuileiken aangeplant maar zuillinden. Deze lindeboom ( Tilia platyphyllos Delft) heeft een smal opgaande kroon en heldergroene bladeren, die tot laat in het najaar aanblijven. De linde is ongevoelig voor spint, luizen, honing- en roetdauw. Dus veroorzaakt geen plakkerige toestand onder de boom. Het is een gezondere boom dan de inlandse zuileik en past beter in het straatbeeld van deze brede Rijksweg. Buiten het centrumgedeelte zijn grootbladige of zomerlinden aangeplant. Dit is een forsere en meer breed uitgroeiende linde, die eveneens minder last heeft van luizen en honing- en roetdauw, dan de lindebomen, die oorspronkelijk langs de Rijksweg toegepast zouden worden.

Condoleanceregister Prins Bernhard
In verband met het overlijden van Zijne Koninklijke Hoogheid Prins Bernhard is bij de publieksbalie in het gemeentehuis een condoleanceregister neergelegd. Belangstellenden kunnen hun deelneming in dit register kenbaar maken tot en met maandag 13 december a.s. gedurende de openingstijden van de publieksbalie. Via de website www.condoleancepagina.nl kunt u ook het condoleanceregister tekenen.

Gemeentehuis en -werkplaats gesloten
In verband met het jaarlijkse uitstapje van het gemeentepersoneel is het gemeentehuis, de gemeentelijke werkplaats en het KCA depôt op vrijdag 17 december a.s. voor het publiek gesloten. De publieksbalie van het gemeentehuis is voor aangifte van geboorte en overlijden geopend tussen 9.00 en 10.00 uur.

Gemeente houdt geen Nieuwjaarsreceptie meer.
In de editie van dit blad van 23 november jl. heeft u onder de rubriek Ter Sprake kunnen lezen, dat de gemeenteraad bij de vaststelling van de begroting voor het jaar 2005 een amendement heeft aangenomen, waarbij aan het college een extra bezuiniging is opgelegd. De gemeenteraad heeft daartoe besloten om de verhoging van de Onroerende Zaak Belasting voor u te beperken.

Deze opdracht van de raad heeft het college genoodzaakt om na te gaan welke verdere bezuinigingen, naast die welke al in de begroting 2005 waren opgenomen, kunnen worden gerealiseerd. Er is dan ook nog eens kritisch gekeken naar de taken die het gemeentebestuur niet wettelijk verplicht is om uit te voeren. Daarbij is uitgangspunt geweest, dat het schrappen van een taak zo weinig mogelijk gevolgen heeft voor de inwoners.
In dit kader heeft het college besloten om de jaarlijkse nieuwjaarsreceptie van de gemeente met ingang van 2005 af te schaffen. Het college vindt het jammer dit besluit te hebben moeten nemen.

Een veilig, schone en kindvriendelijke speelplek is onze gezamenlijke verantwoordelijkheid
In onze gemeente wordt veel gebruik gemaakt van de speelterreinen en de speeltoestellen. We kunnen dit constateren aan het gebruik en aan de extra werkzaamheden die er uitgevoerd moeten worden om de speelplekken en de speeltoestellen op orde en veilig te houden. Desondanks komen er toch klachten op het gemeentehuis over de onderhoudsstaat en over onveilige situaties op sommige speelterreinen.

De klachten gaan over:

· Katten- en hondenpoep, waar kinderen regelmatig instappen. En de stank hiervan.

· Gevaarlijke troep op de speelplek veroorzaakt door afval, planken, pallets, etc. met scherpe delen of spijkers

· Tuinafval, grint, glas e.d. wat op de speelplek gedumpt is en wat de (zand)speelplekken ernstig vervuild.

· Spijkers die in de speeltoestellen en bomen zijn geslagen. Zeer gevaarlijk!

· Vernielde speeltoestellen, banken of bordjes verboden voor honden.
· Vernielde beplanting en vooral bomen op en rondom de speelplekken.

We doen zoveel als mogelijk is om de 31 speelplekken en 142 speeltoestellen veilig en schoon te houden. Periodiek worden de speeltoestellen en speelplekken gecontroleerd en een keer per twee jaar geïnspecteerd door een externe deskundige. Daar tussendoor worden er regelmatig schoonmaakbeurten gehouden. Wanneer het nodig is, worden er binnen de financiële mogelijkheden, versleten toestellen vervangen. Derhalve worden er momenteel in alle kerkdorpen speeltoestellen vervangen en/of bijgeplaatst.
Kortom de gemeente steekt veel tijd en geld in het inrichten, veilig- en schoonhouden van kindvriendelijke speelplekken. Maar dit kunnen we niet alleen!

We hebben dringend uw hulp nodig om het bovenstaande waar te maken. Samen met uw kinderen en uw buren moet het toch mogelijk zijn om bovenstaande klachten te voorkomen. Vooral de hondenpoepklachten zijn talrijk. Hiermee bereiken we dat de speelplekken die we hebben, in stand gehouden kunnen worden en dat we niet noodzakelijkerwijs vanwege de hoge kosten het aantal speeltoestellen moeten verminderen of hele speelplekken moeten laten vervallen. Laten we er met zijn allen voor zorgen dat we in onze gemeente veilige, schone en kindvriendelijke speelplekken hebben, waar kinderen veilig kunnen spelen en de omwonenden met plezier naar kunnen kijken en bij kunnen wonen. Dank u.

Overlast Hondenpoep
Honden en mensen zijn sinds jaar en dag met elkaar verbonden. Honden zijn soms zelfs onmisbaar als hulphond voor gehandicapten, bij vermissingen, bij het opsporen van misdrijven etc. Toch kunnen honden ook overlast veroorzaken. In veel leefomgevingen is hondenpoep een bron van irritatie voor zowel hondenbezitters als niet-hondenbezitters en niet te vergeten de gemeente die geacht wordt de overlast veroorzaakt door honden aan te pakken. Wij als gemeente vinden het zeer spijtig dat er binnen onze gemeente steeds vaker sprake is van hondenpoepoverlast. Met name langs de wandelroutes aan de Maas, richting het bos en niet te vergeten de schoolroute. Dit willen we graag veranderen. Derhalve brengen wij graag 2 artikelen van de Algemene Plaatselijke Verordening nogmaals onder uw aandacht.

Artikel 2.4.17 Loslopende honden, verboden plaatsen en identificatie Het is de eigenaar of houder van een hond verboden die hond te laten verblijven of te laten lopen:
a. binnen de bebouwde kom op de weg zonder dat die hond aangelijnd is; b. op een voor het publiek toegankelijke en kennelijk als zodanig ingerichte kinderspeelplaats, zandbak of speelweide of op een andere door burgemeeste en wethouders aangewezen plaats; c. op de weg zonder voorzien te zijn van een halsband of een door middel van tatouage aangebracht identificatiemerk, die de eigenaar of houder duidelijk doen kennen;
d. buiten de bebouwde kom op een door burgemeester en wethouders aangewezen plaats.

Artikel 2.4.18 Verontreiniging door honden

1. De eigenaar of houder van een hond is verplicht ervoor te zorgen dat die hond zich niet van uitwerpselen ontdoet: a. op een gedeelte van de weg dat is bestemd of mede is bestemd voor het verkeer van voetgangers;
b. op een voor het publiek toegankelijk en kennelijk als zodanig ingerichte kinderspeelplaats, zandbak of speelweide dan wel in een voor publiek toegankelijk park, plantsoen of groenstrook; c. op een andere door burgemeester en wethouders aangewezen plaats.
2. De strafbaarheid wegens overtreding van het in het eerste lid gestelde gebod wordt opgeheven, indien de eigenaar of houder van de hond er zorg voor draagt dat de uitwerpselen onmiddellijk worden verwijderd.

Wij hopen dat iedereen mee wil werken aan een nog mooier en vooral schoner Mook en Middelaar.

Wijziging openingstijden Milieustraat
Vanaf 1 januari 2005 gelden de volgende openingstijden: Woensdag van 13.00 tot 16.30 uur
Zaterdag van 09.00 tot 12.00 uur

b&Weetjes

Het college van burgemeester en wethouders heeft op 23 en 30 november j.l. vergaderd. Onder andere is besloten

... de grondkering in het Kleppermanstraatje zonder bouwvergunning te gedogen

... geen beroep in te stellen tegen de uitspraak op het bezwaarschrift inzake vliegveld Niederrhein, Weeze-Laarbruch.

... een overeenkomst aan te gaan met de heer Saedt inzake de organisatie van de kermis in Mook in 2005, 2006 en 2007.

opdracht te verlenen voor het ontwikkelen van het bestemmingsplan Mookerplas en omgeving.

akkoord te gaan met het tijdelijk in bruikleen geven van het pand Koningin Julianastraat 2.

Waarover praten wij
Raads- en commissievergaderingen vinden plaats in de raadzaal van het gemeentehuis. Belangstellenden zijn van harte welkom en hebben spreekrecht. Tijdens raadsvergaderingen kan het publiek reageren op de voorstellen, indien zij dit tenminste 48 uur eerder bij de griffier hebben gemeld. Bij raadsvergaderingen kan het publiek aan het begin van de verga deringreagerenopvoorstellen.Bijcommissievergaderingen gebeurt dit tijdens de behandeling van het voorstel.

Openbare bekendmakingen

Raadsvergadering
Donderdag 16 december 2004, 19.30 uur

BOUWEN

Verleende sloopvergunning

Bouwadres Omschrijving Verzonden Mook :
Startsedijk 1 sloop bijgebouw 26 november 2004

Inzageperiode: met ingang van verzenddatum
Reactiemogelijkheden:

- bezwaarschrift aan burgemeester en wethouders binnen zes weken na verzenddatum

- voorlopige voorziening bij Rechtbank Roermond, Postbus 950, 6040 AZ Roermond, na indiening van bezwaarschrift bij het gemeentebestuur.
Nadere informatie: Bureau RIBM, tel. 024 69 69 147.

Verleende bouwvergunningen

Bouwadres
Omschrijving Verzonden Mook :
Pr. Beatrixstraat 10 gedeeltelijk wijzigen carport 3 december 2004
Past. Fabritiusstraat 26 vernieuwen garage 3 december 2004 Molenhoek:
De Bongerd 16 uitbreiden keuken 3 december 2004 Prinsenweg 17a tuinhuisje 3 december 2004

Inzageperiode: met ingang van verzenddatum
Reactiemogelijkheden:

- bezwaarschrift aan burgemeester en wethouders binnen zes weken na verzenddatum

- voorlopige voorziening bij Rechtbank Roermond, Postbus 950, 6040 AZ Roermond, na indiening van bezwaarschrift bij het gemeentebestuur.
Nadere informatie: Bureau RIBM, tel. 024 69 69 147.

Aanvraag bouwvergunningen

Bouwadres Omschrijving Mook :
Kerkstraat 35a uitbreiden woonhuis Past. Fabritiusstraat 31 aanbouw woonkamer en herbouw garage Molenhoek:
Rijksweg 25 bouw woonhuis met garage Keurvorststraat 34 vergroten bergruimte boven garage Prinsenweg oprichten/vergroten winkelcentrum, bouw woningen
met bergruimten en het veranderen van luifel/overdekken
galerij Nadere informatie: Bureau RIBM, tel. 024 69 69 147.

KAPPEN

Verleende kapvergunningen

Perceel
Omschrijving Herplantplicht Mook
Avilaweg 1 1 amerikaanse eik 1 boom vd 2e grootte

Molenhoek
Franciscanessenstraat/ een houtopstand bestaande volgens groenplan
Plan Lelieveld Zuid Fase uit 44 bomen en enkele 2 Lelieveld Zuid Achter struiken
Middelweg 16 t/m 22
Fase 2

Inzageperiode: 7 december 2004 t/m 18 januari 2005 Reactiemogelijkheden:

· bezwaarschrift aan burgemeester en wethouders tijdens inzage periode
· voorlopige voorziening na indiening van bezwaarschrift bij Rechtbank Arrondissement Roermond, Postbus 950,
6050 AZ Roermond
Nadere informatie: bureau BOR, tel. 024-6969157.

Wet Ruimtelijke Ordening

Vrijstelling
Burgemeester en wethouders van Mook en Middelaar zijn voornemens om met toepassing van artikel 19 lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening vrijstelling te verlenen voor:


- het bouwen van een dubbele garage op het perceel Heikantseweg 12 te Middelaar

Inzageperiode: 8 december 2004 tot en met 4 januari 2005. Reactiemogelijkheden: door middel van zienswijzen aan burgemeester en wethouders tijdens de inzageperiode.
Nadere informatie: bureau RIBM, tel. 024-6969149.

Berichttype Inforubriek Ter Sprake