CSM

15/2004 1/2
Persbericht

CSM VOORNEMENS ZOETWARENDIVISIE TE VERKOPEN AAN CVC CAPITAL PARTNERS

Diemen, 16 december 2004 - CSM deelt mede dat de onderhandelingen met CVC Capital Partners over de verkoop van de divisie CSM Sugar Confectionery zodanig zijn gevorderd, dat verwacht mag worden dat definitieve overeenstemming kan worden bereikt. Partijen zijn een voorlopige overnameprijs overeengekomen van EUR 850 miljoen. De definitieve koopprijs zal worden vastgesteld aan de hand van de balans per overdrachtsdatum. CSM verwacht de transactie in het eerste kwartaal van 2005 te kunnen afronden. CSM Sugar Confectionery heeft een jaarlijkse omzet van EUR 750 miljoen en circa 4300 medewerkers. De divisie is met zes werkmaatschappijen actief in verschillende Europese landen en Azië en heeft sterke merken zoals Läkerol, Dietorelle, Malaco, RedBand, Sportlife, Jenkki en Lutti. De voorgenomen verkoop van de divisie Sugar Confectionery is een belangrijke stap in de strategie van CSM zich te concentreren op haar business-to-business activiteiten in de markten voor bakkerijproducten en voedingsingrediënten. Om verder te kunnen groeien, ook in de vorm van nieuwe producten, klanten en geografische markten, brengt CSM focus aan in de portfolio. Hierdoor kan versnelde groei worden gerealiseerd in Biochemicals en tevens de winstgevendheid van Bakery Supplies verder worden verbeterd.
De divisie Sugar Confectionery zal voordeel hebben van het feit dat zij deel gaat uitmaken van CVC Capital Partners, waar realisatie van de groeiperspectieven van de zoetwarenactiviteiten beter gewaarborgd is dan in combinatie met de sterk op de business-to-business markt georiënteerde overige divisies van CSM.
CSM zal de middelen uit de verkoop onder meer aanwenden ter aflossing van schuld en mogelijk voor inkoop van eigen aandelen.
De informatie- en consultatieprocedures met de werknemersorganisaties en het vertegenwoordigend overleg zijn, waar toepasselijk, in gang gezet. De voorgenomen transactie zal worden voorgelegd aan de mededingingsautoriteit van de Europese Unie in Brussel. CSM maakte op 27 augustus jl. bekend een onderzoek te starten naar de mogelijkheid van verkoop van haar zoetwarendivisie.

15/2004 2/2


---
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Marjolein Moerer, communicatiemanager CSM, tel. 020 5906320/06 53527622. Achtergrondinformatie:
CSM ondergaat momenteel een transformatie tot wereldwijde producent en leverancier van bakkerijproducten en voedingsingrediënten. Na de voorgenomen verkoop van de zoetwarenactiviteiten zijn bakkerij-ingrediënten en -producten, melkzuur en melkzuurderivaten en suiker de belangrijkste productgroepen van CSM. Met deze activiteiten heeft CSM een jaaromzet van EUR 2,8 miljard en een personeelsbestand van circa 9.500 medewerkers. CSM is actief in Europa, de VS, Canada, Brazilië en Azië. Meer info: www.csm.nl CVC Capital Partners is een vooraanstaand onafhankelijk private equity fonds, gericht op grote management buy-outs in Europa en Azië. Opgericht in 1981 als Citicorp's Europese private equity activiteit, voltooide CVC in 1993 haar eigen management buy-out. CVC sloot haar meest recente Europese fonds ter waarde van US$ 4,0 miljard in 2001 en beheert op dit moment meer dan US$ 9,0 miljard aan kapitaal. In Europa heeft CVC 12 kantoren, verspreid over de financiële centra. Sinds 1981 heeft CVC meer dan 235 ondernemingen geacquireerd met een totale waarde van circa EUR 43 miljard. CVC's huidige Europese portfolio van 55 ondernemingen heeft een gecombineerde transactiewaarde van EUR 32 miljard, met een cumulatieve omzet van EUR 30 miljard. CVC is actief in 25 landen en werkgever van meer dan 230.000 mensen. In februari 2000 richtte CVC haar US$ 750 miljoen Asia Pacific Fund op. Sedertdien beschikt CVC over een kantorennetwerk in Azië. In 2003 ontving het de prijs voor het Buy-Out Huis van het Jaar in Azië. De Aziatische portfolio bevat op dit moment 12 ondernemingen. Voor verdere informatie omtrent CVC verwijzen wij u naar www.cvceurope.com