Gemeente Utrecht


Secretarie
Communicatiebureau/Bestuur
persbericht
|16 december 2004              

NIEUWE DIENST PUBLIEKE WERKEN

Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten een plan van aanpak te laten maken voor de vorming van een nieuwe gemeentelijke dienst waar de huidige Dienst Stadsbeheer (DSB) en de Reinigings- en Havendienst (RHD) deel van uit gaan maken.

In opdracht van het college hebben de DSB en de RHD alternatieven gezocht voor de positie van de gemeentelijke straatreiniging. De vraag hierbij was: hoe kan de straatreiniging efficiënter worden georganiseerd en hoe kan de aansturing beter?

Uit een eerder gehouden gemeentebreed onderzoek naar efficiency (het zogeheten Cebeononderzoek) was al gebleken dat er winst te behalen is bij de manier waarop de gemeente kunst en ontspanning, openbare orde en veiligheid, groen, wegen, water, riolering en straatreiniging heeft georganiseerd. In de openbare ruimte kan de gemeente efficiënter werken door dubbele overhead te vermijden.

Uit een gezamenlijke studie van de DSB en de RHD concludeert het college dat er nu op korte termijn een plan van aanpak moet komen om alle werkzaamheden van de DSB en de RHD onder te brengen in een nieuwe dienst. Deze nieuwe dienst vervangt de huidige DSB en RHD, waar de straatreiniging dan ook deel van uitmaakt. Dit betekent dat "schoon", "heel" en "veilig" in de openbare ruimte gebundeld verder gaan. Door efficiënter te werken zal de nieuwe dienst met minder kosten (geraamd is circa E 1,4 miljoen per jaar) en minder mensen (met name in de overhead en niet in de uitvoering) toe kunnen.

Het plan van aanpak zal aangeven hoe een instellingsbesluit voor de nieuwe dienst Publieke Werken tot stand kan komen. Pas in dat instellingsbesluit is een duidelijk beeld te vinden van de personele gevolgen en van de toekomstige aansturing van de nieuwe dienst. Het plan van aanpak moet eind februari 2005 klaar zijn. Het college start zo spoedig mogelijk een eerste overleg over dit besluit met de vakorganisaties. De ondernemingsraden van beide diensten en het personeel zijn inmiddels geïnformeerd.

Noot voor de media:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Stijn Terlingen, bestuurscommunicatie, telefoon 030-286 1156 of 06-25032731.

|Postbus 16200 |
|                                  |3500 CE  UTRECHT                           |
|                                  |Telefoon: (030) 286 11 32                  |
|                                  |Fax: (030) 286 11 43                       |
|                                  |Internet: www.utrecht.nl                   |

---- --