Ingezonden persbericht

De cursist neemt veelal zelf het initiatief om een opleiding te volgen

AMSTERDAM, 20041217 -- De markt voor open opleidingen staat onder druk. Een vijfde van de organisaties in Nederland hanteert vanwege kostenbesparing een passiever opleidingsbeleid.


Het volgen van met name open opleidingen is veelal afhankelijk van het eigen initiatief van de cursist of van zijn directe leidinggevende. Bij langlopende individuele trajecten op Post-HBO en Master niveau zien we eenzelfde beeld al is hierbij de rol van de directie groter. De cursist kijkt niet primair naar de prijs maar meer naar tijdinspanning en wat de opleiding persoonlijk oplevert. Dit blijkt uit het bedrijfsopleidingen en trainingenonderzoek 2004-2005 van Nidap. Het onderzoek wijst uit dat het in 2005 toch vooral de grote bedrijven en organisaties zijn die de markt trekken.


Er is ook meer onderhandeling over de prijs van opleidingen. 36% van de organisaties geeft aan dit in het kader van kostenbesparing te doen. De prijs van de opleidingen is zelfs zo belangrijk dat wanneer men niet tot een gewenste bedrag kan komen, men overschakelt naar een andere (goedkopere) opleider: maarliefst 22% geeft aan in verband met kostenbesparing van opleider te zijn veranderd.

Nidap verwacht dat de kosten van door individuele werknemers gevolgde korte open opleidingen een minder grote rol spelen. Bij incompany trajecten en over grote 'bulkcontracten' wordt dus juist wel meer over de kosten onderhandeld.

Het NIDAP Bedrijfsopleidingen en Trainingenonderzoek verschijnt ieder jaar en kan besteld worden bij het onderzoeksbureau zelf www.nidap.com.




Ingezonden persbericht