Vrije Universiteit Amsterdam

Informatie voor de pers. Vrije Universiteit Amsterdam. 17/12/2004


---

Casestudy kan ook andere zorginstellingen helpen
Hoe kunnen zorginstellingen zich aanpassen aan de nieuwe AWBZ?

Door de recente modernisering van de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) moeten veel zorginstellingen hun administratie drastisch aanpassen. Onder leiding van projectleider Rashid Sohrabkhan onderzochten zes studenten van de cursus Informatie Systeem Ontwikkeling, in opdracht van verpleeghuis "t Zonnehuis in Doorn, hoe dat het beste kan. Zij kwamen tot een advies voor de opzet van een informatie- en registratiesysteem waarmee ze per cliënt kunnen factureren en registreren. Met het resulterende onderzoeksrapport, getiteld "Van Papierwinkel naar ICT - Een onderzoek naar de integratie van de nieuwe AWBZ in het verpleeghuis Zonnehuis te Doorn en opzet van een bijpassende dienstenstructuur", hoopt de Wetenschapswinkel VU ook andere zorginstellingen van een waardevol advies te voorzien en te inspireren om uitdagende vraagstukken uit hun praktijk aan studenten Informatica voor te leggen.

Momenteel is de modernisering van de AWBZ actueel in de Nederlandse gezondheidszorg. Die modernisering moet de keuzevrijheid vergroten, zorg op maat leveren en de positie van de cliënt versterken. Cliënten die in aanmerking komen voor de AWBZ, krijgen in het nieuwe model na hun indicatiestelling (het in aanmerking komen voor de AWBZ) een budget op hun rekening gestort en hiermee kunnen zij hun eigen zorg uitkiezen en inkopen. Dit alles brengt voor sommige zorginstellingen een verandering met zich mee. Zij moeten hun zorgaanbod actief bekend maken, hun diensten als het ware verkopen. Om hun zorg in rekening te brengen moet de zorginstelling weten welke cliënt hoe veel en welke zorg heeft afgenomen.

Ook het Zonnehuis in Doorn moet op een gedetailleerd niveau zorg gaan verkopen. Voorheen gebeurde dat niet, er was alleen een globale eindafrekening per aantal cliënten. De studenten beschrijven hoe het Zonnehuis de bovengenoemde procedure van nauwkeurig registreren en factureren op cliëntniveau systematisch kan opzetten. Ze concluderen dat een zorginstelling eerst de zorg moet analyseren: welke diensten, handelingsgroepen en modules zijn er binnen de instelling, welke handelingen bevatten zij precies? Van daaruit kan men een duidelijk en transparant zorgaanbod opstellen. Dat zorgaanbod beschrijft zorgfuncties (bijvoorbeeld fysiotherapie) in termen van de activiteiten in die zorgfunctie, de bijbehorende prijzen en eenheden, welke bronnen (ondersteunende apparaten) ervoor nodig zijn en wat de kostprijs is van een specialist.